جان کربی: شاید موضع تهاجمی ارتش چین به درگیری منجر شود

پنتاگون پیش از این اقدامات «خطرناک فزاینده» ارتش چین را در آسیا محکوم کرده بود

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا - ANDREW CABALLERO-REYNOLDSAFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، دوشنبه، ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، هشدار داد که موضع «تهاجمی» ارتش چین که مسئول برخوردهای نزدیک با نیروهای آمریکایی در دریا و هوا است، ممکن است به زودی به تلفات منجر شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «شاید به‌زودی کسی آسیب ببیند؛ نگرانی‌هایی درباره این رهگیری‌های ناامن و غیرحرفه‌ای مطرح است.»

پنتاگون شنبه، سوم ژوئن (۱۳ خرداد)، اعلام کرد که یک ناو جنگی چین با حرکت زیگزاگی ناایمن در اطراف یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در تنگه تایوان، ناوشکن آمریکایی را به انجام مانوری برای جلوگیری از برخورد واداشته است. این حادثه کمتر از دو هفته پس از آن رخ داد که یک جت جنگنده چین مستقیما در مسیر یک هواپیمای جنگی آمریکایی به پرواز درآمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کربی گفت که این اقدامات «بخشی از سطح فزاینده اقدامات تهاجمی» ارتش چین است. کربی با «خطرناک» و «غیرحرفه‌ای» توصیف کردن مانورهای طرف چینی، این رفتار را محکوم کرد.

پنتاگون پیش از این نیز یکشنبه، ۴ ژوئن، اقدامات «خطرناک فزاینده» ارتش چین را در آسیا محکوم کرده بود.

این هشدار در حالی مطرح شد که وزیر دفاع چین یکشنبه، چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، در نشست عالی امنیتی آسیا در سنگاپور با اشاره به تفاوت نظام‌ها و رویکردهای چین و ایالات متحده، گفت: «این موضوع نباید دو طرف را از جست‌وجوی زمینه‌ها و منافع مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها بازدارد.»

او همچنین تصریح کرد که درگیری یا رویارویی شدید بین چین و ایالات متحده، «فاجعه‌ای تحمل‌ناپذیر» برای جهان خواهد بود.

جان کربی همچنین در مورد رهگیری هواپیمای کوچک سسنا ۵۶۰  با اقدام فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (نوراد) که به شکستن دیوار صوتی در واشنگتن انجامید، گفت که «شش اف۱۶ از سه‌پایگاه مختلف برای رهگیری سسنا به پرواز درآمدند و مجبور شدند برای رسیدن به هواپیما سرعت بگیرند، و به‌همین دلیل است که مردم اینجا در منطقه صدای شکستن دیوار صوتی را شنیدند.»

در جریان کنفرانس خبری، جان کربی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا را مبنی بر اینکه گویا خانواده جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، زمانی که او معاون رئیس‌ جمهوری بود، ۱۰ میلیون دلار به حساب‌های بانکی خود واریز کرده‌اند، خوانده است یا خیر، گفت: «نه و نه.»

بیشتر از جهان