اظهارنظر نامزدهای مناظره جمهوری‌خواهان درباره درگیری اسرائیل و حماس

در سومین مناظره جمهوری‌خواهان در هفته آینده حتما در مورد مناقشه اسرائیل و حماس سوال‌هایی مطرح می‌شود

ران دسنتیس، نیکی هیلی، کریس کریستی و ویوک راماسوامی - IndyPersian/AFP

سومین مناظره جمهوری‌خواهان قرار است روز چهارشنبه هشتم نوامبر در میامی برگزار شود و هم‌زمان که نامزدهای واجدشرایط برای مواجهه با مسائل مهم جهانی مانند درگیری اخیر اسرائیل‌ــ‌حماس آماده می‌شوند، چالش‌های پیش روی آن‌ها افزایش می‌یابد.

از زمان آغاز این درگیری در ماه اکتبر، در مورد چگونگی حمایت ایالات متحده آمریکا به‌منزله متحد اسرائیل بحث‌هایی مطرح شده، در حالی‌ که حملات هوایی و سایر حملات میلیون‌ها فلسطینی بی‌گناه را آشفته کرده است.

این بار نامزدها برای ارائه پاسخ‌های فکرشده زمان بیشتری خواهند داشت؛ زیرا به دلیل معیارهای سختگیرانه کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه (آران‌سی) تعداد شرکت‌کنندگان کم است.

تاکنون ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، ویوک رامسوامی، کارآفرین و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، همگی با معیارهای جدید مطابقت داشتند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، به‌لحاظ فنی واجد شرایط است اما از امضای تعهد حمایت از نامزد نهایی آران‌سی امتناع کرد و از شرکت در مناظره‌ها انصراف داد.

تمام آنچه نامزدهای واجد شرایط در مورد درگیری اسرائیل و حماس گفته‌اند، به قرار زیر است:‌

دونالد ترامپ

ترامپ هم تاحدی منتقد اسرائیل بوده و هم از این کشور حمایت کرده است.

او ابتدا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، انتقاد کرد و گفت که آماده نبوده است و یادآوری کرد که نتانیاهو در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ موافق او نبود.  

ترامپ همچنین حزب‌الله، سازمان شبه‌نظامی لبنان را که گروهی تروریستی شناخته می‌شود، «باهوش» خواند.

سخنگوی ترامپ بعدا تصریح کرد که این رئیس‌جمهوری سابق تنها «یادآور شده که با پیام دادن به تروریست‌ها در مورد منطقه‌ای که به‌شدت آسیب‌پذیر است، به بی‌کفایتی بایدن و دولتش اشاره کرده» و منظورش این نبود که حزب‌الله «خوب» است.

ترامپ پس از [دریافت] واکنش‌های تند، با محکوم کردن این حمله و ابراز حمایت از اسرائیل در تروت سوشال لحنش را تغییر داد.

همچنین ادعا کرد که اگر دولت او بود، حمله حماس به اسرائیل اتفاق نمی‌افتاد.

ران دسنتیس

فرماندار فلوریدا موضع طرفدار اسرائیل و ضدفلسطین در پیش گرفته است.

دسنتیس گفت که به باور او، ایالات متحده آمریکا باید از اسرائیل حمایت کند. حتی خودستایانه گفت که هواپیماهای تحت قرارداد با فلوریدا «تدارکات بیمارستانی، پهپاد، جلیقه ضدگلوله و کلاه ایمنی» را برای نخستین امدادگران به اسرائیل ارسال کرده‌اند.

با این حال یک دیپلمات اسرائیلی این سخنان را تکذیب کرد و گفت که دفتر فرمانداری تجهیزات پزشکی را که وزارت بهداشت درخواست کرده بود، ارسال کرد و برای اطمینان از اینکه پرواز حامل قطعات اسلحه می‌تواند میامی را ترک کند، با آن‌ها تماس گرفت.

دسنتیس یهودی‌ستیزی در ایالات متحده آمریکا و سراسر جهان را نیز در پی این حملات محکوم کرد و گفت که ایالات متحده آمریکا نباید غیرنظامیان بی‌گناه غزه را مانند پناهنده بپذیرد.

او به دو دانشگاه فلوریدا دستور داد تا بخش «دانشجویان حامی عدالت در فلسطین» را تعطیل کند و بی‌پایه ادعا کرد شهروندان غزه «همگی یهودستیزند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکی هیلی

هیلی حامی اسرائیل است اما باور دارد که ایالات متحده آمریکا فقط باید نقشی کوچک در این درگیری ایفا کند.

هیلی به کارولینانیوز اند رکورد گفت: «فکر نمی‌کنم نیازی باشد آمریکا به اسرائیل بگوید چه کار کند. بگذارید اسرائیل کاری را که باید انجام بدهد. از آتش‌بس با آن‌ها حرف نزنید. از خویشتن‌داری چیزی نگویید. در مورد کمک بشردوستانه صحبت نکنید.»

او که پیش‌تر سفیر سابق سازمان ملل بود، از نتانیاهو خواست کار حماس را «تمام» کند.

همچنین گفت که ایالات متحده آمریکا نباید مردم غزه را مثل پناهنده بپذیرد اما با بیان اینکه بسیاری از فلسطینی‌ها «دوست دارند از دست حماس خلاص شوند»، با غیرنظامیان بی‌گناه همدردی کرد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «آمریکا همیشه این واقعیت را قبول دارد که حساب تروریست‌ها از مردم عادی جدا است.»

با این حال هیلی در همان اوایل [وقوع] حمله اطلاعات نادرستی منتشر و به‌دروغ ادعا کرد که توافق تبادل زندانی آمریکا با ایران به تامین مالی حمله حماس به اسرائیل کمک کرده است.

ویوک راماسوامی

راماسوامی بیشتر حامی اسرائیل بود اما معتقد است که ایالات متحده آمریکا به هیچ‌وجه نباید در این درگیری دخالت کند.

راماسوامی به فاکس نیوز گفت: «اسرائیل مهم‌ترین متحد ما در خاورمیانه است اما تنها خودشان‌اند که می‌توانند درباره دفاع ملی‌شان تصمیم بگیرند.»‌

او در ادامه گفت: «اما اگر بخواهیم درگیر شویم، بسیار نگران‌ام که تهاجم زمینی طولانی‌مدت در غزه اتفاق بیفتد.»

کریس کریستی

کریستی حماس را محکوم کرد و گفت که ایالات متحده آمریکا باید هرگونه حمایتی را که اسرائیل برای دفاع از خود و سرنگونی حماس نیاز دارد، به آن‌ها ارائه بدهد.

فرماندار سابق نیوجرسی معتقد است که ایالات متحده آمریکا باید از اسرائیل حمایت نظامی کند و به نظرش آتش‌بس راهبرد درستی نیست.

او سه راهبرد اصلی را که معتقد است باید هدف اسرائیل و ایالات متحده آمریکا باشند، شرح داد.

کریستی به سی‌ان‌ان گفت: «از شهروندان اسرائیل در برابر تمامیت ارضی‌شان دفاع کنیم، توان حماس را برای انجام دادن دوباره چنین کاری از بین ببریم و به راهمان در مسیر منزوی کردن جمهوری اسلامی، بانکدار تروریسم خاورمیانه، ادامه دهیم.»  

© The Independent

بیشتر از جهان