وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران-روسیه به‌دنبال عقب‌راندن آمریکا از منطقه است

وال‌استریت‌ژورنال: تسلط روسیه بر اوکراین، به ولادیمیر پوتین فرصتی برای کمک بیشتر به ایران در مقابله با اسرائیل خواهد داد

جمهوری‌خواهان منتقد کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین می‌گویند هیچ ارتباطی بین حمله نظامی روسیه به اوکراین و جنگ در اسرائیل وجود ندارد. وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت منتقدان کمک نظامی آمریکا به اوکراین، تحولات راهبردی سال گذشته، یعنی اتحاد نظامی عمیق بین تهران و مسکو را نادیده می‌گیرند، اتحادی که منافع ایالات متحده را در منطقه تهدید می‌کند.

وال‌استریت‌ژورنال پیش‌تر در گزارشی با استناد به منابع اطلاعاتی ایالات متحده نوشت که گروه مزدوران جنگی واگنر نزدیک به دولت روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ارسال سامانه دفاع هوایی به حزب‌الله لبنان است. با شدت‌گرفتن حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه در هفته‌های گذشته، حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، تهدید کرده است که جبهه دومی را علیه اسرائیل خواهد گشود، چیزی که می‌تواند کار سامانه دفاع هوایی اسرائیل، موسوم به گنبد آهنین را پیچیده‌تر کند. تجهیز حزب‌الله به سامانه‌ دفاع هوایی روسیه، از روابط نظامی فزاینده روسیه و ایران حکایت دارد.

بنا به ادعای وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی سال گذشته ارسال پهپادهای شاهد به روسیه را آغاز کرد تا مسکو در حمله به شهرهای اوکراین از آن بهره‌مند شود. تهران این ادعا را رد کرد و می‌گوید پهپادها را پیش از حمله روسیه به اوکراین، در اختیار مسکو قرار داده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، تهران در حال حاضر به ساخت کارخانه پهپاد در شهر یلابوگا، واقع در تاتارستان روسیه، کمک می‌کند. این کارخانه قرار است هزاران پهپاد برای استفاده نظامی تولید کند.

وال‌استریت ژورنال، ماه آوریل، در گزارشی با استناد به منابع مطلع در خاورمیانه، نوشت ایران در شش ماهه پیش از آن (بین نوامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳) بیش از ۳۰۰هزار گلوله توپخانه و یک میلیون فشنگ به روسیه تحویل داده است. برای غرب این نگرانی وجود دارد که ایران با در اختیار داشتن «بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه»، می‌تواند روسیه را در تامین ذخایر نظامی روبه‌کاهش خود کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، با توجه به محدودیت‌های سازمان ملل متحد درمورد برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران که ۱۸ اکتبر به پایان رسید، روسیه احتمالا با استفاده از حق وتوی خود مانع تمدید آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد.

بنا به ادعای وال‌استریت‌ژورنال، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در وادار کردن اروپا و آمریکا به دفاع هم‌زمان از اوکراین و اسرائیل سود متقابل می‌برند. هفته گذشته خالد مشعل، رهبر حماس، سازمان مورد حمایت ایران، گفته بود روسیه از حمله این گروه به اسرائیل سود می‌برد، چراکه تمرکز ایالات متحده را از روسیه و جنگ در اوکراین منحرف کرده است.

تهران نیز که به هواپیماهای سوخو و سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه نظر دارد، احتمالا در این میان سهم خود را خواهد برد. وال‌استریت‌ژورنال پیش‌تر به نقل از جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، نوشت خلبانان ایرانی در روسیه برای پرواز با سوخو-۳۶ آموزش دیده‌اند و می‌توانند در ماه‌های آینده این جت جنگنده را دریافت کنند.

تهران همچنین خواهان سوخو-۳۵ روسی است که به گفته دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا می‌تواند مهم‌ترین رویداد در مسیر ارتقای توانمندی‌های هوایی ایران در چند دهه اخیر باشد. بنا به پیش‌بینی ژنرال اریک کوریلا، رئيس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ماه مارس، چنین تحولی «در مقطعی از سال جاری رخ خواهد داد».

از سوی دیگر، مقام‌های اسرائیلی بهار امسال به بلومبرگ گفتند که تهران همچنین خواهان سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه است که «انجام حمله به برنامه هسته‌ای ایران را بسیار دشوارتر می‌کند».

علاوه بر این، دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا به گزارش‌هایی اشاره می‌کند که در ازای پهپادها، روسیه «قابلیت‌های نظارت دیجیتالی» را به تهران ارائه کرده است. آنچه می‌تواند به جمهوری اسلامی در سرکوب مخالفان داخلی کمک کند.

وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی که به نام هیئت تحریریه این روزنامه منتشر شده است، هدف مشترک بزرگ‌تر روسیه و ایران را «بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه» می‌داند. روسیه و ایران چند سالی است که برای حفظ حکومت بشار اسد در سوریه با یکدیگر همکاری دارند. دامنه این همکاری به فشار بر نزدیک به ۹۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در آن کشور هم رسیده است.

این روزنامه با استناد به داده‌های موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، می‌نویسد روسیه ایران را در سوریه کمک اطلاعاتی کرده است تا با هدف بیرون‌راندن آمریکا از این کشور، «آزار و اذیت سربازان، هواپیماها و پهپادهای آمریکایی را افزایش دهد». گفته می‌شود در سال جاری دست‌کم ۱۷ کامیون سلاح در اختیار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در این کشور قرار گرفته است.

خروج آمریکا از سوریه، مخالفان اسد را تحت فشار قرار خواهد داد و می‌تواند به ایجاد گذرگاه زمینی از طریق سوریه به لبنان کمک کند و در نتیجه، ارسال تسلیحات ایران به شبه‌نظامیان حزب‌الله، متحد ایران در لبنان، را سرعت بخشد.

دامنه همکاری‌های دو کشور در حوزه دیپلماتیک هم رو به گسترش است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، روسیه به تقویت ایران در عرصه جهانی کمک می‌کند. ایران امسال به ائتلاف قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس) و سازمان همکاری شانگهای پیوست.

بر اساس رویکرد محافظه‌کارانه در «انزواطلبی»، منافع کشورها وقتی به بهترین شکل تامین می‌شود که از امور کشورهای دیگر فاصله بگیرند. از این‌رو، ایالات متحده باید اجازه دهد قدرت‌هایی مانند روسیه و ایران بر مناطق پیرامون خود تسلط پیدا کنند. بر این اساس، چنانچه ایالات متحده از آن مناطق عقب‌نشینی کند، آن‌ها نیز کاری به کار آمریکا نخواهند داشت.

وال‌استریت‌ژورنال با انتقاد از این رویکرد و با استناد به تجربه اوکراین و اسرائیل، نتیجه می‌گیرد که «این قدرت‌ها از وضعیت موجود راضی نیستند» و «می‌خواهند امپراتوری‌های خود را گسترش دهند و همسایگان خود را زیر سلطه بگیرند (و در مورد اسرائیل، آن را نابود کنند)».

این روزنامه در پایان یادداشت خود، پیروی آمریکا از رویکرد انزواطلبی را «حماقتی راهبردی» می‌داند و می‌نویسد با توجه به همکاری مشترک دشمنان آمریکا، تسلط روسیه بر اوکراین، به ولادیمیر پوتین فرصتی برای کمک بیشتر به ایران در رویارویی با اسرائیل خواهد داد.