وال‌استریت ژورنال: واگنر و حزب‌الله برای استقرار سامانه موشکی در جنوب لبنان مذاکره می‌کنند

حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان واگنر بیش از یک دهه است که در سوریه و در حمایت از دولت بشار اسد همکاری می‌کنند

Hezbollah's Media Office / AFP-دیدار رهبر حزب‌الله لبنان با رهبران حماس

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال به نقل از دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات‌ متحده خبر از مذاکره گروه شبه‌نظامی واگنر و حزب‌الله برای تامین سامانه پدافندهای هوایی «اس‌ای-۲۲» به شیعیان لبنانی‌ داد. 

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه با پرونده مقابله با اقدام‌های حزب‌الله لبنان این موضوع را فاش کرده‌ است.  

این روزنامه در گزارشی اعلام‌ کرد که نمی‌تواند تایید کند که آیا «اس‌ای-۲۲» قبلا به حزب‌الله لبنان اعطا شده یا اولین بار است که این گروه این سامانه موشکی را در اختیار می‌گیرد. 

با این‌ حال، وال‌استریت ژورنال می‌گوید منابع آمریکایی نگرانی گسترده‌ای از مذاکرات بین گروه واگنر و حزب‌الله دارند. 

سامانه موشکی «اس‌ای ۲۲» ترکیبی از موشک‌های زمین به هوا و توپخانه‌های ضدهوایی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌های مقام‌های آمریکایی با تشدید و ادامه جنگ بین حماس و اسرائيل شدت‌ گرفته است. 

در سه هفته‌ اخیر و پس از حمله هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اسرائیلی و آغاز بمباران غزه از طرف ارتش اسرائیل، درگیری‌های پراکنده‌ای بین شبه‌نظامیان حزب‌الله و ارتش اسرائیل در مرزها رخ داده است. 

حزب‌الله لبنان به‌تازگی اعلام‌ کرد که در درگیری‌های اخیر بیش از ۲۰ نفر از اعضای این گروه جان باختند. اسرائیل هم حمله‌های لبنان به برخی از پایگاه‌هایش در مرز این کشور را تایید کرده‌ است. 

نیروهای حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان واگنر از مهم‌ترین حامیان نظامی بشار اسد در بیش از یک‌ دهه جنگ داخلی در سوریه بوده‌اند. 

بسیاری از کارشناسان می‌گویند بدون حمایت این دو گروه، رئیس‌جمهوری کنونی سوریه سرنگون شده‌ بود. 

ایالات متحده برای جلوگیری از مداخله حزب‌الله در درگیری‌های جاری در نوار غزه، گروه‌های ضربتی را به خاورمیانه اعزام کرده‌ است. مقام‌های آمریکایی بارها اعلام‌ کرده‌اند که تجهیزات نظامی حزب‌الله بسیار قوی‌تر و پیچیده‌تر از تجهیزات نظامی است که در اختیار گروه حماس است. 

جمهوری‌ اسلامی ایران مهم‌ترین حامی مالی و نظامی حزب‌الله دهه‌ها است که این گروه را در جنوب لبنان تجهیز می‌کند. در روزهای اخیر، مقام‌های دولت جمهوری‌اسلامی تاکید کرده‌اند که قصد ورود به جنگ بین حماس و اسرائیل را ندارند. 

ایالات‌ متحده به جز ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به اسرائیل در روزهای اخیر، دو ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آیزنهاور و یو‌اس‌اس فورد را به شرق مدیترانه فرستاده است.

بیشتر از جهان