«روز مردگان» جشن رنگارنگی در یادبود زندگی است

نفوذ هالووین باعث تبدیل «دیا د لس موئرتوس» به یک سنت فرهنگی ترکیبی شده است که مردم به طور هم‌زمان هم به مردگان احترام می‌گذارند و هم با ظاهری ترسناک شادنوشی می‌کنند

یکم نوامبر در سنت‌های مسیحی، روز یادآوری «همه مقدسان دینی» و دوم نوامبر، بزرگداشت «همه ارواح» است-AFP

نزدیک بودن دو جشن بزرگ «هالوین» و «روز مردگان» باعث شده است برای افرادی که نزدیکی فرهنگی، تاریخی و جغرافیای این دو جشن را نمی‌دانند، ترسیم یک مرز روشن بین این دو تعطیلات، به‌عنوان میراث فرهنگی مکزیک و فرهنگ‌عامه آمریکایی، مشکل باشد.

نفوذ هالووین باعث شده است جشن «دیا د لس موئرتوس»، به یک سنت فرهنگی ترکیبی تبدیل شود که مردم در آن، به‌طور هم‌زمان هم به مردگان احترام می‌گذارند و هم با ظاهری ترسناک شادنوشی می‌کنند.

روز مردگان یا «Día de los Muertos»، یک جشن پرشور و رنگارنگ است که در مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین برگزار می‌شود. سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ رسما آن را یک «میراث فرهنگی ناملموس» معرفی کرد. این روز به یادآوری عزیزان درگذشته اختصاص دارد و خانواده و دوستان گرد هم می‌آیند تا احترام و محبت خود را به افراد درگذشته خانواده نشان دهند.

این جشن سابقه طولانی و غنی دارد و در طول قرن‌ها آداب‌ و رسوم سنتی متعددی به آن اضافه‌ شده است، اما روح آن ثابت باقی‌مانده است. «روز مردگان» رسوم باستانی آزتک‌ها را در جشن گرفتن اجداد با روز «همه ارواح» ترکیب می‌کند، تعطیلاتی که مهاجمان اسپانیایی از اوایل دهه ۱۵۰۰ به مکزیک آوردند. یکم نوامبر در سنت‌های مسیحی، روز یادآوری «همه مقدسان دینی» و دوم نوامبر، بزرگداشت «همه ارواح» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز مردگان در مکزیک، روز آخر اکتبر و یکم و دوم نوامبر، جشن گرفته می‌شود و مانند یک گردهمایی خانوادگی است. در سال‌های اخیر، روز مردگان به‌طور فزاینده‌ای در ایالات‌ متحده و دیگر نقاط جهان موردتوجه قرار گرفته است و جشن‌های مختلف در این زمینه برگزار می‌شود. هنر و مد در روز مردگان، از محراب‌های رنگارنگ تا جمجمه‌های شکری و نقاشی‌های زیبا، این جشن را  به یک تعطیلات پرشور و منحصربه‌فرد تبدیل‌ کرده است.

در دنیای امروز، تاثیرات فرهنگی مختلف به دنیای مد نفوذ می‌کنند. این اتفاق زیباست و به تولید سبک‌های مد متنوع و جذاب منجر می‌شود، اما گاهی اوقات مفهوم عمیق‌تری که پشت این مدل‌ها و سبک‌ها قرار دارد، بسیار مهم است.

این تفاوت‌ها نشان از تنوع فرهنگی و تاثیر سنت‌های مختلف در جهان دارند. ازاین‌رو، مطالعه و شناخت بیشتر در مورد سنت‌های مختلف می‌تواند به توسعه درک ما از دنیای پیرامون کمک کند و ما را به فهم بهتری از جشن‌ها و مراسم‌های دیگر کشورها برساند. روز مردگان مکزیکی یکی از این سنت‌های جذاب است که ارتباط نزدیکی با مد و هنر دارد و باید موردتوجه قرار گیرد.

لاکاترینا (بانوی اسکلتی)

تصویر اسکلتی یک بانوی ثروتمند با کلاه زنانه شیک (La Calavera Catrina)، نماد اصلی روز مردگان در مکزیک است.

در این جشن رنگ‌های زرد، صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی، سفید و مشکی‌ را بیشتر می‌بینید و البته هرکدام معنی خاص خود را دارند؛ مثلا زرد و نارنجی نمایانگر خورشید، نور و زندگی‌اند. آن‌ها بیشتر در گل همیشه‌بهار یافت می‌شوند. از گلبرگ‌های گل همیشه‌بهار برای ایجاد مسیری به «اوفرندا» یا همان محراب هدایا استفاده می‌شود که اعضای خانواده بازگشته می‌توانند دنبال کنند.

 اگر به یک مهمانی روز مردگان دعوت‌ شده‌اید، به ریشه‌های فرهنگی آن احترام بگذارید و مطابق جشن هالووین لباس نپوشید. مطابق سنت‌های باستانی آمریکایی، هیچ‌چیز هولناکی در یادبود مرگ وجود ندارد. لباس‌های بلند رنگارنگ همیشه انتخاب خوبی است و اگر فکر می‌کنید که ظاهر شما چیزی کم دارد، آن را با انواع گل‌ها بیارایید.

بیشتر از زندگی