فواید و معایب شیر نارگیل

شیر نارگیل حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده است

شیر نارگیل نسبت به شیر گاو، اسیدآمینه‌های ضروری بسیار کمتری دارد‌-Canva

شیر نارگیل از ترکیب میوه سفید داخل نارگیل و آب تهیه می‌شود که با کرم نارگیل که با آب کمتر تهیه می‌شود و بافت غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تر دارد و آب نارگیل‌ــ‌ مایع شفاف داخل نارگیل‌ــ متفاوت است.

شیر نارگیل در بسته‌بندی‌های فلزی یا مقوایی عرضه می‌شود و برخی از آن به عنوان جایگزین شیر گاو و یا ماده تشکیل‌دهنده بستنی نارگیلی، ماست یا خامه استفاده کرد. شیر نارگیل به دلیل طعم و بافت غنی‌ آن شناخته‌ شده است.

به گزارش وری‌ول‌هلت، مزایای شیر نارگیل برای سلامتی، تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCT) و ترکیبات حاوی آنتی‌اکسیدان و اثر ضد‌التهابی‌ است.

این نوشیدنی همچنین حاوی چربی اشباع‌شده است اما برای درک بهتر فواید آن، تحقیقات بیشتری نیاز است.

شیر نارگیل را که محصولی غیر حیوانی است، می‌توان در اشکال مختلف مصرف کرد.

 کنسرو شیر نارگیل اغلب برای پخت‌وپز استفاده می‌شود؛ مانند خوراک کاری تایلندی. در حالی که شیر نارگیل کارتنی اغلب جایگزین مستقیم شیر گاو است و می‌توان آن را به یک کاسه غلات صبحانه افزود.

از سایر محصولات قابل‌تهیه از شیر نارگیل می‌‌توان به ماست، کرم قهوه و بستنی اشاره کرد.

انواع مختلف شیر نارگیل

شیر نارگیل می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ شیرین یا غیر‌ شیرین و پر‌چرب یا کم‌چرب.

فواید شیر نارگیل عبارت‌اند از: تشکیل‌شده از تری‌گلیسیریدهای زنجیره متوسط یا ام‌سی‌تی (MCT)، داشتن ترکیبات فنلی، اینکه جایگزینی برای شیر با منشا حیوانی است و قند اندک آن.

در حالی که برخی دانشمندان حجم بالای چربی اشباع‌شده شیر نارگیل را نکته منفی آن می‌‌دانند، برخی دیگر معتقدند که این لزوما بد نیست؛ زیرا تری‌گلیسیریدها با زنجیره متوسط در شیر نارگیل با چربی اشباع‌شده حاوی اسیدهای چرب با زنجیره بلند موجود در برخی محصولات حیوانی مانند گوشت گاو متفاوت‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهند طول کوتاه‌تر ام‌سی‌تی‌ها در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره بلند، تاثیر این چربی‌ها بر سلامتی را تغییر می‌دهد. علاوه بر این، طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌سی‌تی‌ها به رفع انواع مشکلات مربوط به سلامتی مانند کلسترول بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، حساسیت به انسولین و بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند.

برای درک واضح‌تر اینکه آیا نوع چربی اشباع موجود در شیر نارگیل برای سلامتی مفید است یا مضر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیبات فنلی موجود در شیر نارگیل برای سلامتی مزایای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدالتهابی است. بنا بر تحقیقات انجام‌شده، خواص آنتی‌اکسیدانی ترکیبات موجود در شیر نارگیل برای روده مفید است.

به نظر می‌رسد شیر نارگیل در مقایسه با سایر نوشیدنی‌های گیاهی دیگر مانند شیر بادام، شیر برنج، شیر جو دوسر یا شیر سویا بالاترین میزان ترکیبات فنلی را دارد.

از مزایای دیگر آن، خاصیت جایگزینی آن با شیر حیوانی است. افرادی که گیاه‌خوارند یا به لاکتوز شیر حیوانی حساسیت دارند، می‌توانند از شیر نارگیل بهره‌مند شوند.

شیر نارگیل معمولا قند کمی دارد مگر اینکه شیرین‌کننده به آن اضافه شود. بنابراین اگر می‌خواهید میزان قند افزودنی خوراکی‌ها را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید، حتما فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را بررسی کنید و شیر نارگیل شیرین‌نشده را برگزینید.

شیر نارگیل علاوه بر خاصیت رژیمی بر پوست هم تاثیر‌گذار است. تصور می‌شود استفاده از شیر نارگیل و روغن نارگیل برای پوست مفید‌ند زیرا برای پوست‌های خشک، مرطوب‌کننده خوبی به شمار می‌روند. با این حال، برای تایید این فرضیه هیچ مدرک علمی مشخصی وجود ندارد.

در نظر داشته باشید که اگر به دنبال شیر کم‌چرب‌اید، شیر نارگیل گزینه خوبی نیست.

چرا برخی می‌گویند شیر نارگیل سالم نیست؟

یکی از دلایل اصلی ناسالم بودن شیر نارگیل این است که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع‌شده است که به‌طورکلی چربی «ناسالم» در نظر گرفته می‌شود.

کارشناسان به افرادی که به دنبال کاهش سطح کلسترول خونشان‌اند، مصرف بسیار محدود چربی‌های اشباع‌شده، کمتر از شش درصد کل کالری روزانه، را توصیه می‌کنند.

خطرات و عوارض جانبی

تحقیقات در مورد مزایای شیر نارگیل برای سلامتی محدود است، اما تحقیقات درباره روغن نارگیل نشان می‌دهد که چربی اشباع‌شده بالایی دارد و این چیزی است که هنگام استفاده از شیر یا روغن نارگیل باید به خاطر داشت.

محتوا‌ی چربی اشباع‌شده نارگیل عمدتا از اسیدهای چرب لوریک، میریستیک و پالمتیک تشکیل شده است.

علاوه بر چربی اشباع‌شده بالا، پروتئین پایین شیر نارگیل هم برای افرادی که شیر را به عنوان منبع پروتئین در نظر دارند، نگران‌کننده است. شیر نارگیل نسبت به شیر گاو، اسیدآمینه‌های ضروری بسیار کمتری دارد.

در مقایسه با شیر کامل گاو، شیر نارگیل کمتر از نصف پروتئین دارد. به این معنی که یک فنجان شیر گاو حاوی ۸.۱۴ گرم پروتئین است، در حالی که یک فنجان شیر نارگیل ۳.۵۵ گرم پروتئین دارد.

را‌ه‌های مختلف مصرف شیر نارگیل

برخی از راه‌هایی که می‌توان شیر نارگیل را در رژیم غذایی گنجاند عبارت‌اند از:

تهیه اسموتی: شیر نارگیل به اسموتی‌های میوه‌ای یا سبزیجاتی بافت خامه‌ای مطلوب را می‌دهد

شیرینی‌پزی: شیر نارگیل جایگزین شیر لبنیات است و معمولا برای تهیه کلوچه، کیک و موارد مشابه استفاده می‌شود

تهیه غذا: شیر نارگیل به غذاهای خاصی مانند خوراک کاری تایلندی طعم اساسی می‌دهد و در مواردی مانند سس‌ ماکارونی خامه‌ای می‌تواند به جای شیر حیوانی استفاده شود.

همراه قهوه یا چای: شیر نارگیل‌ــ معمولی یا خامه‌ای‌ــ را می‌توان به جای شیر حیوانی یا خامه همراه چای و قهوه مصرف کرد.

در هر صورت شیر نارگیل یک گزینه جایگزین برای شیر غیرحیوانی با بافت خامه‌ای است که برای انواع دستورالعمل‌های آشپزی کاربردی است.

بیشتر از بهداشت و درمان