شیب صعودی افزایش قیمت‌ها در سال «مهار تورم و رشد تولید»

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم در برخی استان‌های ایران در مهرماه از ۵۰ درصد فراتر رفت

کارشناسان می‌گویند نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ کالاها و خدمات است‌ــ فرارو

ابراهیم رئیسی در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود هزینه درمان از جیب مردم را به نصف کاهش می‌دهد، سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، ظرف چهار سال، چهار میلیون مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌سازد و تورم را کنترل و نرخ آن را کاهشی می‌کند. اینک با گذشته بیش از دو سال از استقرار دولت سیزدهم، گزارش‌های رسمی آشکار می‌کند که بسیاری از اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان به دلیل هزینه‌های هنگفت روند درمانشان را متوقف کرده‌اند و به خوددرمانی روی آورده‌اند، وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال به مدد عددسازی‌های آماری تحقق‌یافته جلوه داده می‌شود و از چهار میلیون مسکن هم فقط ۱۴۴ باب آن آماده شده است. شیب صعودی نرخ تورم هم ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که حتی عددسازی‌های مرکز آمار هم نمی‌تواند افزایش آن را لاپوشانی کند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تورم در مهرماه آشکار می‌کند که در هفتمین ماه از سالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آن را «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کرد، نرخ تورم سالانه برای کل خانوارهای ایران از ۴۵ درصد فراتر رفته است.  

به‌ عبارت‌ دیگر، نرخ تورم در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل از آن، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، ٣٩.٢ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشت. در این ماه شاخص قیمت مصرف‌کنند‌ه هم به عدد ۲۰۶.۵ رسید.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند گزارش مرکز آمار ایران میانگین ۴۵.۵ درصد را برای تورم سالانه مبنا قرار داده‌ است، داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که ایرانی‌ها دست‌کم در ۹ استان همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، لرستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان شمالی، یزد و آذربایجان شرقی با تورم بالای ۵۰ درصد مواجه بوده‌اند و نرخ تورم در استان یزد هم بالغ‌ بر ۵۶ درصد بوده است.

بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه نیز تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت. به‌ این معنا که ایرانی‌ها در مهر ۱۴۰۲ برای خرید مجموعه‌ای از کالاها و دریافت خدمات به‌طور متوسط ۳۹.۲ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال قبل از‌ آن هزینه کردند.  

داده‌های مرکز آمار در تورم ماهانه نیز افزایش ۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد. ضمن اینکه تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز ۳.۳ درصد افزایش یافت.

در گروه کالاهای خوراکی نیز برنج خارجی درجه ۱ با ۴.۶ درصد و شیرینی خشک با ٢.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل را داشتند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن‌ نیز ماهی قزل‌آلا با ٧.٨ درصد و گوشت گاو یا گوساله با ٣.٢ درصد با بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل روبرو بودند.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن نیز شیرخشک با ۵.۸ درصد، تخم‌مرغ ماشینی با ٣.۶ درصد و کره پاستوریزه سه درصد بیشتر از سایر اقلام خوراکی گران شدند.

در بخش میوه و خشکبار نیز کشمش پلویی با ٣.۵ درصد و مغز گردو با ٣.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در بخش سبزیجات و حبوبات، هم کدو و گوجه‌فرنگی بیش از سایر اقلام گران شدند. در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به چای خارجی، سس مایونز و سس گوجه‌فرنگی بود.

با وجود اینکه افزایش‌ قیمت‌ها نشانه آشکار شیب صعودی تورم در ایران است، ابراهیم رئیسی و همکارانش در دولت سیزدهم به‌تناوب ادعای کاهش نرخ تورم را مطرح می‌کنند. البته کارشناسان اقتصادی هم بارها به ادعاهای مقام‌های دولتی درباره کنترل و کاهش نرخ تورم واکنش نشان داده‌اند.

به‌تازگی عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، افشا کرد که در یک سال اخیر، ماهیانه ۳۳ هزار میلیارد تومان اسکناس در ایران چاپ شده است. او با تاکید بر اینکه نقدینگی مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ کالاها و خدمات است، گفت که کنترل تورم با این حجم چاپ پول امکان‌پذیر نیست.