نگرانی لبنان از تشدید تنش‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل

نجیب میقاتی می‌گوید در مقام نخست‌وزیر لبنان تلاش می‌کند که لبنان وارد جنگ با اسرائیل نشود

JOSEPH EID / AFP-نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان 

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که می‌کوشد تا «اطمینان حاصل کند که لبنان وارد جنگ با اسرائیل نمی‌شود». 

این در حالی ا‌ست که از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه، درگیری‌های متعددی در مرزهای لبنان و اسرائیل بین ارتش این کشور و شبه‌نظامیان وابسته به حزب‌الله رخ داده و مواضع آنان در جنوب لبنان، بارها هدف نیروهای اسرائیلی قرارگرفته‌ است. 

میقاتی که رابطه‌ خوبی با حزب‌الله لبنان دارد، در این مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که «از تشدید تنش‌ها بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل» نگران است.

 به گفته او، با وجود تلاش‌های رهبران لبنان، حزب‌الله می‌تواند جبهه جدیدی علیه اسرائیل تشکیل دهد. 

میقاتی به خبرگزاری فرانسه گفت که در مقام نخست‌‌وزیر لبنان، «وظیفه خود» می‌داند که «مانع ورود لبنان به هرگونه جنگی با اسرائیل» شود. 

این سیاستمدار لبنانی تاکید کرد که با این حال، «اوضاع بسیار پرتلاطم و طوفانی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میقاتی در بخشی از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که در برابر این پرسش که آیا جنگی با اسرائیل در پیش است یا نه، «پاسخ روشنی ندارد». 

نخست‌وزیر موقت لبنان تاکید کرد که «تحولات منطقه‌ای هفته‌های آینده می‌تواند در ورود حزب‌الله به جنگ حماس و اسرائیل تاثیرگذار باشد». 

نجیب میقاتی در پایان مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه در بیروت، اعلام‌کرد که تاکنون موفق شده است «جهت‌گیری‌های حزب‌الله لبنان را به نحوی منطقی مدیریت، و قواعد بازی را رعایت کند». او خاطرنشان ‌کرد که نمی‌تواند در این باره هیچ قولی به لبنانی‌ها و جامعه جهانی بدهد، زیرا تحولات در خاورمیانه مدام در حال توسعه و تغییر است.  

حزب‌الله لبنان پنج روز پیش اعلام‌ کرد که در درگیری‌های مرزی با نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۱۹ تن از شبه‌نظامیان این گروه کشته ‌شده‌اند. این گروه برخوردار از حمایت جمهوری ‌اسلامی‌ ایران، می‌گوید که در دو هفته اخیر چندین برج مخابراتی و پایگاه‌های اسرائیل را در شمال این کشور هدف قرار داده است.

بیشتر از جهان