جمهوری اسلامی ایران چگونه حماس را برای جنگ در مقابل اسرائیل قرار داد؟

حماس با حمایت گسترده ایران و از طریق پنهان شدن پشت غیرنظامیان غزه، جنایت جنگی علیه شهروندان اسرائیل مرتکب شد

نشریه آمریکایی نشنال اینترست شنبه، ۲۸ اکتبر (۶ آبان)، یادداشتی درباره تحولات غزه و نقش جمهوری اسلامی ایران در حمله حماس به اسرائيل منتشر کرد.

در این یادداشت به قلم جیمز فیلیپس، پژوهشگر ارشد امور خاورمیانه در مرکز مطالعات سیاست خارجی داگلاس و سارا آلیسون، آمده است: «روز هفتم اکتبر، حماس بار دیگر با پنهان شدن پشت غیرنظامیان غزه، به طرز وحشیانه‌ای به شهروندان اسرائیل حمله کرد. اما این بار، حماس همچنین توانست از طریق حمله‌های غافلگیرانه هماهنگ‌شده از زمین، دریا و هوا به دفاع مرزی اسرائیل نفوذ کند؛ تهاجمی که بدون حمایت گسترده ایران در ارائه تسلیحات، آموزش، پشتیبانی لجستیکی و کمک مالی، ممکن نبود.»

نویسنده این یادداشت در ادامه تاکید می‌کند: «ایران با راه‌اندازی جنگ اسرائیل و حماس، جویای منحرف کردن مذاکرات عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بود. جمهوری اسلامی ایران همچنین قصد داشت حواس اسرائیل و ایالات متحده را از برنامه تسلیحات هسته‌ای در حال گسترش خودش منحرف کند. از اهداف دیگر تهران برای راه‌اندازی چنین جنگی، این بود که مردم معترض داخل کشور را از فساد، سوءمدیریت و سرکوب رژیم اسلامی [حاکم بر ایران] منحرف کند. جمهوری اسلامی در عین حال می‌خواست اعراب و مسلمانان را علیه اسرائیل، آمریکا و دولت‌های عربی که با اسرائیل صلح کرده‌اند، تحریک کند.»

جیمز فیلپیس در تحلیل خود می‌افزاید: «تهران همچنین سربازان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تروریست‌های حزب‌الله و شبه‌نظامیان دیگر را در جنوب غربی سوریه، نزدیک مرز اسرائیل، بسیج و مستقر کرده تا برای حمله‌های بیشتر علیه اسرائیل آماده شوند. این در حالی است که به گفته مقام‌های اسرائیلی، تروریست‌های حماس که با حمایت ایران توانمند و جسور شده بودند، نه‌تنها توانستند بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی را که بیشترشان غیرنظامی بودند، بکشند، بلکه ۲۲۲نفر را نیز گروگان بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده این یادداشت با اشاره به اینکه «طبق گزارش‌ها حدود ۵۰۰ تروریست متعلق به حماس یا جهاد اسلامی فلسطین در سپتامبر در داخل ایران آموزش‌ دیده‌اند»، می‌نویسد: «دیکتاتوری ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای [قدرتمندتر شدن] حزب‌الله سرمایه‌گذاری می‌کند و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار به حماس کمک می‌کند، و افزون بر این، از دو گروه کوچک‌تر تروریستی فلسطینی هم حمایت می‌کند. با تمام شواهد موجود، نباید تعجب‌آور باشد که ایران نقشی کلیدی در کمک به برنامه‌ریزی و حمایت از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ایفا کرد.»

بنا به تاکید مقاله منتشره در نشنال اینترست، گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران سپاه پاسداران ایران یک مرکز عملیات نظامی مشترک در بیروت ایجاد کردند که در طول جنگ کوچک ۱۱ روزه‌ای که حماس در مه ۲۰۲۱ آغاز کرد، اقدامات حزب‌الله و حماس را هماهنگ می‌کرد.

جیمز فیلپیس در ادامه می‌افزاید: «به دلیل بحران گروگان‌گیری شهروندان اسرائیلی، درگیری کنونی بسیار مخرب‌تر از جنگ قبلی است و احتمالا از درگیری‌های گذشته غزه دردناک‌تر و طولانی‌تر خواهد بود. بعید است که اسرائیل پیش از آزادسازی گروگان‌ها از طریق عملیات ویژه، عملیات نظامی خود را متوقف کند. در سوی دیگر نیز حماس گروگان‌ها را برگ برنده خود می‌داند و بعید است بدون گرفتن بهایی گزاف و تحقیرآمیز از اسرائیل، برای آزادسازی آن‌ها گامی بردارد.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، تاکنون رویکردی مخاطره‌آمیز و کوته‌بینانه در مورد مسائل مربوط به گروگان‌های در دست جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است. دولت بایدن در اوت درباره یک معامله خطرناک مذاکره کرد که برای آزادی پنج گروگان آمریکایی، شش میلیارد دلار به ایران بپردازد. چنین اتفاقی، اینک به این منجر شده است که حماس هم به گروگانگیری رو آورد؛ و می‌بینیم که آمریکایی‌ها نیز در میان تعداد زیادی از گروگان‌هایی‌اند که حماس و جهاد اسلامی فلسطین گرفته‌اند.»

جیمز فیلپیس با انتقاد از سیاست‌های نادرست دولت بایدن می‌افزاید: «آمریکا با شکست در اجرای تحریم‌ها علیه ایران از زمان روی کار آمدن بایدن، وضعیت بد را بدتر کرد. این سیاست به رژیم غارتگر ایران برای تامین مالی گروه‌های تروریستی نیابتی‌‌اش، از جمله حماس، درآمد نفتی بیشتری داد و از فشار بر رژیم جمهوری اسلامی برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای کاست. دولت بایدن همچنین به ۸۳ حمله پهپادی و موشکی که ایران و نیروهای نیابتی آن علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس گذشته انجام دادند، پاسخ کافی نداد و شاهد بودیم که نیروهای ایالات متحده به شکل ضعیفی فقط با چهار عملیات مقابله کردند.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «بعید است که اسرائیل اشتباه‌های دولت کنونی آمریکا را مرتکب شود. اینک، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در حال بررسی حمله‌ای متقابل علیه حماس، و همچنین نشانه‌گرفتن سر اختاپوس در تهران است. در این مسیر، ضروری است که ایالات متحده حمایت لازم را به اسرائیل ارائه دهد. دولت بایدن باید تلاش‌های کوته‌بینانه‌اش را برای راضی کردن ایران از طریق کاهش تحریم‌ها متوقف کند، زیرا در حالیکه اسرائیل، ایالات متحده و سایر متحدان آن‌ها در خاورمیانه در معرض حمله گروه‌های نیابتی تهران قرار می‌گیرند، تغذیه کردن این اختاپوس منطقی نیست.»