هشت ایرانی به اتهام قاچاق ۳۱۹ کیلوگرم شیشه در اندونزی به اعدام محکوم شدند

آ‌ن‌ها در نظر داشتند مقادیر زیادی مت‌آمفتامین را از مسیر اقیانوس هند به جزیره جاوه قاچاق کنند

نام این هشت ایرانی عبدالرحمان زردکوهی، ایوب وفا سرلک، عبدالعزیز باری، عثمان دمانی، شهاب سیاهرکی، ولی‌محمد پارو، وحید بلوچ‌کاری، و امیر نادری اعلام شده است‌ـ Indonesian National Police

در پی قاچاق ۳۱۹ کیلوگرم کریستال مت‌آمفتامین (شیشه) به اندونزی، ۸ شهروند ایران به مرگ محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایندونزیا اکسپت، این حکم روز جمعه ۲۷ اکتبر در دادگاه بخش سرانگ صادر شد. قاضی دادگاه این هشت متهم را گناهکار شناخت و به‌‌دلیل تخلف از قانون مواد مخدر اندونزی مصوب سال ۲۰۰۹، آن‌ها را به اعدام محکوم کرد.

قاضی دادگاه تاکید کرد که متهمان به‌صورت حرفه‌ای اقدام به قاچاق شیشه به اندونزی کرده بودند که خلاف طرح‌های دولت این کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر است.

در وب‌سایت پلیس اندونزی نام این هشت ایرانی عبدالرحمان زردکوهی، ایوب وفا سرلک، عبدالعزیز باری، عثمان دمانی، شهاب سیاهرکی، ولی‌محمد پارو، وحید بلوچ‌کاری، و امیر نادری اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آ‌ن‌ها در نظر داشتند مقادیر زیادی مت‌آمفتامین را از مسیر اقیانوس هند به جزیره جاوه قاچاق کنند، اما عملیاتشان ناموفق ماند و در ۲۲ فوریه ۲۰۲۳، در بندر ایندا کیات  در استان بانتن اندونزی دستگیر شدند.

پیش‌تر دادستان‌ سعی کرده بود برای امیر نادری، یکی از متهمان، به‌دلیل افشای مخفیگاه مواد مخدر در کشتی تخفیف حکم بگیرد اما قاضی این درخواست را رد و او را نیز همراه بقیه به مرگ محکوم کرد.

اندونزی یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین جهان در زمینه مقابله با مواد مخدر را دارد. در ژوییه ۲۰۱۶، چهار قاچاقچی مواد مخدر در جزیره‌ای در جاوه تیرباران شدند؛ و ۱۵ ماه پیش از آن ۸ متهم دیگر، از جمله یک اندونزیایی و دو استرالیایی به همین شیوه اعدام شدند.  

دادگاه‌های اندونزی برای سایر  جرایم مانند تروریسم و قتل نیز حکم اعدام صادر می‌کنند.