آیا «بمب اسفنجی» راه مقابله با چالش «مترو غزه» است؟

این بمب کفی می‌پاشد که به‌سرعت پخش و سفت می‌شود، و تمام محل‌های احتمالی ورود و حمله نیروهای حماس را می‌بندد

در حالی که اسرائیل در تدارک حمله زمینی به غزه است، شبکه تونل‌های زیر نوار غزه، موسوم به «مترو غزه»، می‌تواند برای ارتش اسرائیل چالش‌برانگیز باشد. برخی رسانه‌ها با اشاره به «بمب اسفنجی»، آن را سلاحی مخفی می‌دانند که شاید بتواند به اسرائیل کمک کند در حمله به تونل‌های غزه، دست بالا را داشته باشد.

اما بمب اسفنجی چیست و چگونه کار می‌کند؟ به نوشته نشریه بریتانیایی سان، این سلاح شیمیایی هنگام انفجار نوعی کف منتشر می‌کند که تمام دهانه‌ها و منفذهای داخل تونل را می‌بندد.

با وجود این، ارتش اسرائیل به‌صورت رسمی اعلام نکرده است که از «بمب اسفنجی» استفاده خواهد کرد.

شبکه تونل‌های پرپیچ‌و‌خم غزه در عمق ۳۰ متری زیر زمین قرار دارد، مملو از تله و بمب‌ دست‌ساز است و با بتن مستحکم شده است. ورودی‌های تونل زیر خانه‌ها، مساجد و مدارس قرار دارند و به افراد حماس امکان می‌دهد بدون اینکه دیده شوند، در غزه تردد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود ۲۰۰ نفری که حماس در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته است در این تونل‌ها نگهداری می‌شوند.

به نوشته سان، وقتی جنگ به داخل تونل کشیده شود، بمب اسفنجی اجازه نمی‌دهد نیروهای حماس به سربازان اسرائیلی شبیخون بزنند. این بمب کفی می‌پاشد که به‌سرعت پخش و سفت می‌شود، و تمام محل‌های احتمالی ورود و حمله نیروهای حماس را می‌بندد.

این بمب متشکل از دو مایع است که داخل محفظه‌ای پلاستیکی قرار دارند و با جداره‌ای فلزی از هم جدا می‌شوند. با برداشتن این جداره، کف همه‌جا پخش می‌شود.

مشکل این است که احتمال دارد مایع برای نیروهایی که در تونل‌های تنگ و باریک به‌سختی حرکت می‌کنند خطرناک باشد و اشتباه در استفاده به بینایی‌شان آسیب بزند.

در حالی که اسرائیل اعلام کرده برای «مرحله بعدی جنگ» آماده است و نیروهایش به حسگرهای زمینی و هوایی، رادار، سیستم‌های حفاری و عینک‌های دید در شب مجهزند، باید با دشمنی بجنگند که در قرارگاه‌هایی محصور با بتن تقویت‌شده منتظر است.

به گزارش‌ وال‌استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی سعی کرده‌اند ارتش اسرائیل را قانع کنند حمله زمینی به غزه را به تعویق بیندازد تا آمریکا سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته را در منطقه مستقر کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا نگران است ارتش اسرائیل هنوز آمادگی رویارویی با حماس در هزارتوی تونل‌های زیر غزه را نداشته باشد.

زیپی هوتولی، سفیر اسرائیل در بریتانیا، با اشاره به پیچیدگی جنگ در تونل، به اسکای نیوز گفت: «حماس در چند سال گذشته از تمام کمک‌های بشردوستانه به غزه برای ساخت این شهر تونلی زیرزمینی استفاده کرده است.»

او در ادامه افزود: «هر تونل حدود ۳ میلیون دلار هزینه دارد‌ــ در مجموع، اسرائیل بیش از ۳۰ تونل کشف کرده است.»

«۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه را می‌شد در اختیار مردم غزه گذاشت‌ــ اما حماس این ماشین جنگی را خلق کرده است، این مترو زیرزمینی مخوف را.»

متیو لویت، کارشناس ضدتروریسم از موسسه واشنگتن، به نشریه سان گفت تنها راه تخریب این هزارتوی تونل‌ها بمباران هوایی است.

او در ادامه توضیح داد تونل‌ها به حماس این امکان را می‌دهد تا به ارتش اسرائیل شبیخون بزند و اسرائیل پیش از حمله زمینی، باید بخش‌های کلیدی را از آسمان هدف حمله قرار دهد. به عقیده او، علت بمباران‌های هوایی اسرائیل در دو هفته گذشته همین بوده است.

بیشتر از جهان