قرارداد گازی قطر با شرکت «اِنی» ایتالیا؛ تضمین عرضه گاز برای ۲۷ سال

دوحه در نظر دارد با توسعه ۶۰ درصدی میدان گازی شمالی تا سال ۲۰۲۷، ظرفیت تولید گاز مایع خود را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی و مدیر اجرای شرکت انرژی قطر و کلئودیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت نفت انی ایتالیا- KARIM JAAFAR / AFP

شرکت دولتی انرژی قطر قرارداد ۲۷ ساله‌ای برای فروش گاز مایع با شرکت ایتالیایی «انی» امضا کرد.

خبرگزاری فرانسه  دوشنبه، ۲۳ اکتبر (اول آبان)، به نقل از شرکت دولتی انرژی قطر (قطرانرژی) نوشت که بر اساس این توافق، دوحه تا ۲۷ سال با فروش سالانه یک میلیون تن گاز به شرکت انی، نیاز این شرکت را به گاز مایع تامین خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که تحویل گاز قطر به توسکانی در ایتالیا از  ۲۰۲۶ آغاز شود.

قطر پیش‌تر نیز قرارداد دیگری با شرکت انی امضا کرده بود. بر اساس توافق سرمایه‌گذاری که ژوئن (خرداد) ۲۰۲۲ به امضای دو طرف رسید، بیش از سه درصد از سهام  فاز شرقی «میدان گاز شمالی» قطر به شرکت انی تعلق یافت.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، گفت: «امروز، ما گام مهم دیگری در تقویت همکاری خود با شرکت انی برمی‌داریم که همکاری‌های‌ دوجانبه را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد.» او افزود: «با [همکاری] یکدیگر، تعهد خود را به بازارهای اروپایی و به‌‌ویژه بازار ایتالیا نشان خواهیم داد.»

میدان گازی شمالی موسوم به «گنبد شمالی قطر»، در واقع همان میدان گازی پارس جنوبی ایران است؛ از بزرگ‌ترین منابع گاز دنیا که در ۱۹۷۱ کشف شد و در مالکیت مشترک قطر و ایران است. ۳۳ درصد این میدان در آب‌های ایران و ۶۷ درصد آن در آب‌های قطر قرار دارد. بهره‌برداری از این میدان از ۱۹۸۹ آغاز شد. حجم ذخیره گاز طبیعی میدان پارس جنوبی حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب برآورد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) و شدت یافتن رقابت جهانی برای تامین انرژی، اروپا که نزدیک به ۴۰ درصد نیاز خود را به گاز مایع از روسیه تامین می‌کرد، به کشورهای حاشیه خلیج فارس رو آورد.

شرکت انی که دفتر مرکزی آن در رم واقع شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با این قرارداد، همکاری خود را با قطر در حوزه انرژی تقویت می‌کند.

قطر هفته گذشته نیز با امضای قراردادی با شرکت بریتانیایی شل، عرضه سالانه ۳.۵ میلیون تن گاز به این شرکت را برای ۲۷ سال پذیرفت، و چند روز پیش از آن نیز قرارداد مشابهی با توتال فرانسه به امضا رساند.

قطر در کنار آمریکا و روسیه، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع در جهان است. دوحه در نظر دارد با توسعه ۶۰ درصدی میدان گازی شمالی تا ۲۰۲۷، ظرفیت تولید گاز مایع خود را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد.

بیشتر از جهان