سازمان ملل: بازماندگان زلزله هرات به‌ویژه زنان در وضعیت وخیمی قرار دارند

صندوق جمعیت سازمان ملل از شناسایی هفت هزار و ۵۰۰ زن باردار که در وضعیت وخیم روحی و جسمی قرار دارند، خبر داد

بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از ۹۰ درصد از قربانیان زلزله هرات زن و کودک‌اند- UNFPA Afghanistan/Arlene Alano

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که بازماندگان زلزله هرات در غرب افغانستان به‌ویژه زنان و کودکان در وضعیت روحی وخیمی قرار دارند و به دلیل از دست دادن اعضای خانواده و سرپناهشان در شوک به‌ سر می‌برند. 

این نهاد امدادرسان تخمین می‌زند که در نتیجه زمین‌لرزه‌های هرات نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ زن باردار از نظر جسمی و روحی در وضعیت وخیمی قرار گرفته‌اند. این سازمان اعلام کرد که به منظور حمایت از زنان باردار و دیگر افراد آسیب‌دیده در این حادثه از جمله کودکان، هشت تیم پزشکی سیار به هرات اعزام کرده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تاکید کرد که ۱۰ روز پس از زمین‌لرزه نخست هرات، این سازمان نزدیک به ۲۰ هزار فرد آسیب‌پذیر را در دو گروه بارداری و روان‌درمانی شناسایی کرد. در گزارش این نهاد سازمان ملل متحد آمده است: «جان باختن عزیزان در این زلزله آسیبی ویران‌کننده به روان بازماندگان وارد کرده است. مددکاران اجتماعی تحت حمایت صندوق جمعیت ملل متحد به منطقه اعزام شده‌اند تا به افراد آسیب‌دیده کمک کنند.» 

این نهاد خاطرنشان کرد که چالش‌های روانی پس از زلزله خطرات دیگری را هم برای بازماندگان به‌ویژه زنان باردار به وجود آورده است. خطر مرگ‌، خشونت‌های جنسیتی و ناامنی غذایی از چالش‌های مهم بازماندگان این دسته از زنان است که با نزدیک شدن به فصل سرما شدت خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان برای ادامه تامین تجهیزات و ارائه خدمات سلامت جنسی و باروری و کمک به بازماندگان زلزله هرات به منظور مقابله با «تروما»های موجود، کمک مالی به مبلغ ۱۱.۶ میلیون دلار درخواست کرده است.

در همین حال، برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان هم در گزارشی اعلام کرد که بیشترین قربانیان و آسیب‌دیدگان زلزله هرات (۹۰ درصد) زن و کودک‌اند. این نهاد سازمان ملل تاکید کرد که چون زلزله مرگبار نخست حوالی صبح رخ داد، بیشتر مردان این خانواده‌های روستایی برای کار به مزارعشان رفته بودند. از طرفی تعداد زیادی از مردان هم به دلیل بیکاری در افغانستان، در کشور همسایه (ایران) کار می‌کنند.

جیمی نادال، نماینده صندوق جمعیت ملل متحد برای افغانستان، پس از بازدید از یک مرکز ترانزیت کالا که اکنون به اردوگاه موقت آوارگان زلزله هرات تبدیل شده است، تاکید کرد: «تعداد زیادی از این زنان همه‌چیزشان را از دست داده‌اند. نمایندگان برنامه توسعه سازمان ملل اینجا حضور دارند تا مطمئن شود که آن‌ها (آسیب‌دیدگان) خدمات مراقبت‌های بهداشتی باروری مناسب را دریافت می‌کنند.»

زمین‌لرزه‌های هفتم، یازدهم و پانزدهم اکتبر در استان هرات در غرب افغانستان ویرانی‌های گسترده‌ای به جا گذاشت. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بیش از ۳۳ هزار و ۳۰ خانه (اکثرا در شهرستان زنده‌جان) در این زلزله‌ها به طور کامل ویران شدند. این آمارها نشان می‌دهد که تاکنون ۶۶ هزار و ۳۶۰ نفر (حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ خانواده) در هشت شهرستان این استان به طور مستقیم از زلزله آسیب دیده‌اند. 

سازمان ملل آمار قربانیان این زمین‌لرزه‌های هرات را یک هزار و ۵۰۰ جان‌باخته و بیش از دو هزار زخمی اعلام کرد. در حال حاضر بازماندگان این بلای طبیعی عمدتا شب‌های سرد را در چادرها سپری می‌کنند و به آب، مراقبت‌های بهداشتی، غذا و سرپناه مناسب نیاز دارند.

بیشتر از جهان