سازمان ملل برای کمک به زلزله‌زدگان هرات ۹۳ میلیون دلار درخواست کرد

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل این پول را در بازه زمانی شش ماهه مصرف می‌کند

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید برای حل مشکلات ناشی از زلزله غرب افغانستان به ۹۳.۶ میلیون دلار کمک جهانی نیاز است.

این نهاد سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد که این مبلغ در یک بازه زمانی شش ماهه از اکتبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ مصرف خواهد شد. بررسی‌های اوچا نشان داده که زلزله‌های پیاپی غرب افغانستان ۱۱۴ هزار نفر را نیازمند حمایت کرده است.

اوچا می‌گوید: «کمک فوری فوق برای رفع نیازهای مهم آسیب‌پذیرترین مردم در طول زمستان در مناطق زلزله‌زده ضروری است. بلافاصله پس از زلزله، خانواده‌های آسیب‌دیده به سرپناه موقت، غذا و کمک نقدی، آب سالم، تجهیزات بهداشتی و مراقبت‌های درمانی نیاز دارند.»

به گفته اوچا، از این کمک همچنین برای خرید لباس زمستانی، پتو و امکانات گرمایشی برای بازماندگان زلزله هرات استفاده خواهد شد.

بر اساس بررسی‌های اوچا، در سه زمین‌لرزه شدید غرب افغانستان جمعا ۱.۶ میلیون نفر متاثر و ۱۱۴ هزار نفر نیازمند کمک شده‌اند. در این زمین‌لرزه‌ها، ۲۸۹ روستا خسارت کلی دیده‌اند که از این میان، ۱۱ روستا کاملا ویران شده، ۱۱۰ روستا شدیدا خسارت دیده و ۱۶۸ روستای دیگر نیز تاحدودی تخریب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلزله ۱۵ اکتبر ۳۰ روستای دیگر را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است که ارزیابی خسارت‌های آن ادامه دارد. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که ۴۳ هزار و ۴۰۰ نفر در شش شهرستان هرات در اثر زلزله‌ آسیب جانی یا مالی دیده‌اند که بیشترین آسیب‌ها از شهرستان‌های انجیل و زنده‌جان گزارش شده است. بیش از نیم مردمی که از زلزله آسیب دیده‌اند، در شهرستان انجیل زندگی می‌کنند و از سه هزار و ۳۳۰ خانه که در این زلزله‌ها ویران شده‌اند، بیشتر آن‌ها در شهرستان زنده‌جان قرار دارند.

بر اساس این بررسی، ۲۱ هزار و ۳۰۰ ساختمان از زلزله آسیب دیده‌اند که تعدادی از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود. این زلزله به سیستم آبرسانی هرات هم آسیب رسانده و نگرانی از شیوع انواع بیماری‌ها از جمله اسهال حاد را که بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند، بیشتر کرده است.

در حال حاضر، اولویت سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان تهیه سرپناه و موادغذایی است که گفته می‌شود با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان و برودت هوا باید سرعت بیشتری بگیرد.

با وجود اینکه پس از زمین‌لرزه هرات، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال کمک به آسیب‌دیدگان این زلزله اعلام آمادگی کردند، طبق گزارش‌ها تاکنون مقدار اندکی از این کمک‌ها به دست آسیب‌دیده‌های این زمین‌لرزه رسیده است.