سازمان ملل: تغییرات اقلیمی بحران انسانی را در افغانستان تشدید کرده است

افغانستان هشتمین کشور آسیب‌پذیر و بدون برنامه برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است

سازمان ملل گفت با توجه به بلایایی مانند خشکسالی، سیل و زلزله های اخیر در افغانستان، به کمک‌ها ادامه می‌دهد‌ــ X/@UNDPaf

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که در کنار شرایط بد اجتماعی‌ــ‌اقتصادی در افغانستان، تغییرات اقلیمی نیز بحران انسانی این کشور را تشدید کرده است.

به گزارش یوناما، افغانستان با آثار تغییرات آب‌و‌هوایی شدید به‌ویژه سیل، خشکسالی و طوفان‌های شن و گردوغبار مواجه است که به تلفات جانی و مادی و وارد شدن خسارات قابل‌توجه به زیرساخت‌ها منجر شده است.

یوناما تاکید کرد که افغانستان در سال ۲۰۲۲ با بدترین خشکسالی در ۳۰ سال اخیر مواجه بوده و ترکیب چهار دهه جنگ، بدتر شدن شرایط اجتماعی‌ــ‌اقتصادی، آوارگان داخلی و تغییرات اقلیمی بحران انسانی در افغانستان را شدیدتر کرده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در یک کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان در کابل، تغییرات اقلیمی در افغانستان را بررسی و بر لزوم تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به بحران اقلیمی در این کشور تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرتی واتسون، مسئول هماهنگ‌کننده یوناما در این برنامه، گفت: «تغییرات اقلیمی در افغانستان دیگر یک پدیده پنهان نیست و آسیب‌هایی که در اثر تغییرات اقلیمی به‌وجود آمده است، به‌سادگی مشاهده می‌شود.» 

او تاکید کرد که یوناما از خسارات این بلایای طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی در سراسر افغانستان گزارش‌هایی دریافت کرده است. 

واتسون با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی بدون در نظر گرفتن کشور، قومیت‌، مذهب، نژاد و جنسیت، یک چالش همگانی است، گفت که بیشترین آسیب را کسانی دیده‌اند که در حال حاضر هم جزو آسیب‌پذیرترین افراد به شمار می‌روند؛ به‌ویژه ساکنان روستاها، زنان و کودکان.

در سراسر افغانستان از استان بلخ و فاریاب تا هلمند و نیمروز داستان یکسان است: مردمانی که در اثر خشکسالی، کمبود آب، سیلاب‌های شدید، طوفان‌های گردوغبار، موج‌های گرما، بیابان‌زایی، و کمبود مواد غذایی آسیب دیده‌اند؛ به طوری که خانواده‌ها و ساختارهای حمایتی در حال نابودی‌اند و به لبه پرتگاه نزدیک شده‌اند. به گزارش یوناما، مردان جوان در جست‌وجوی کار روستاها را به مقصد شهرها یا کشورهای همسایه را ترک می‌کنند و دختران مجبورند به ازدواج‌های زودهنگام تن دهند. زنان و کودکان بیشترین بار این رنج را تحمل می‌کنند که بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها تاثیر گذاشته است.

خطرات انتشار گاز‌های گلخانه‌ای

به گزارش سازمان ملل متحد، با آنکه افغانستان در انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان سهمی بسیار اندک دارد (۰.۱ درصد)، یکی از  ۱۰ کشوری است که در معرض بیشترین خطر ناشی از این بحران قرار دارد. 

به گفته سازمان ملل متحد افغانستان هشتمین کشور آسیب‌پذیر و بدون برنامه برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است. 

در گزارش دفتر هئیت معاونت سازمان ملل متحد آمده است: «چهار دهه درگیری، توسعه‌نیافتگی و بحران بشردوستانه بی‌سابقه افغانستان را در تاب‌آوری در برابر تغییرات آب‌وهوا و ظرفیت سازگاری بسیار عقب نگه داشته است. پس از تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱، کمک‌های مالی توسعه‌ای به افغانستان تا حد زیادی متوقف شد که حمایت‌های گسترده از تبعات تغییرات اقلیمی را نیز تحت تاثیر قرار داد.»

سازمان ملل متحد اعلام کرد با توجه به فجایعی مانند خشکسالی، سیل و سایر بلایای طبیعی مانند زلزله‌های مخرب اخیر در استان غربی هرات که بسیاری از روستاها را با خاک یکسان کرد، صدها نفر را کشت و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد، با ارائه کمک‌های بشردوستانه همچنان از افغانستان حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان