تلاش اروپا برای احیای برجام و جلوگیری از جنگ ایران و آمریکا

اگر ایران به نقض موافقتنامه وین ادامه دهد، در زمانی کوتاه به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد

به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا، تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بحران باعث شده این ماجرا اندکی فروکش کند- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل دیدار کردند تا راهی برای جلوگیری از جنگ میان ایالات متحده و ایران بیابند.

وزرای خارجه ۲۸ دولت عضو، در نشست اضطراری شورای امور خارجه دیدار کردند تا درباره رویکرد اتحادیه درباره این مسئله تصمیم بگیرند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، از شرکت در جلسه خودداری کرده و به جای خود اندرو موریسون، وزیر مشاور در امور خارجه را به نشست فرستاده است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا، پیش از این نشست به آژانس خبری رویترز گفت: «تمایل ایران در جلوگیری از تشدید این بحران به ما کمی وقت داده است و باعث شده این ماجرا اندکی فروکش کند.»

با این وجود، ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، پیش از جلسه عصر روز جمعه بر اهمیت بالای وضعیت تاکید کرد.

آقای لو دریان به خبرنگار آرتی‌ال گفت: «اگر آنها به نقض موافقتنامه وین ادامه دهند، در زمانی تقریبا کوتاه - چیزی حدود یک تا دو سال، می‌توانند به سلاح هسته‌ای دست یابند که به هیچ وجه نباید تحقق یابد.»

این جلسه در پی مذاکرات حساس پیشتر در هفته جاری میان آلمان، فرانسه و بریتانیا با کمیسیون اروپا در پایتخت این اتحادیه برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش‌های رسیده، مذاکرات بر سر این بود که چگونه برجام را احیا و اجرایی ساخته، بدون آنکه به تشدید وضعیت موجود منجر شود. این مسئله در جلسه امروز هم از اولویت‌های اصلی خواهد بود.

از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام و تحمیل تحریم‌های بیشتر بر ایران، این کشور به تدریج بخش‌های گوناگون این معاهده را کنار گذاشته است. 

اما ایران - که هنوز طبق این معاهده اجازه بازرسی از تاسیسات خود را می‌دهد، گفته است اگر ایالات متحده پای میز مذاکره بازگشته و تحریم‌های فلج‌کننده خود را کنار بگذارد، اقدامات خود در راستای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

بحران اخیر بعد از آن اتفاق افتاد که آمریکا قاسم سلیمانی، سرلشکر ارشد ایرانی، را هنگام دیدار از عراق ترور کرد و ایران را مجبور کرد با بمباران موشکی پایگاه‌های ایالات متحده واکنش نشان دهد.

پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای خارجی -از جمله آمریکاییان، از کشور شده است گرچه نشانه خاصی از وقوع چنین اتفاقی دیده نمی‌شود.

© The Independent