ماریا زاخارووا: هدف داعش در افغانستان، برانگیختن خصومت‌های مذهبی است

روسیه نگران قدرت‌گیری داعش خراسان در افغانستان است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر)، در بیانیه‌ای در ارتباط با حمله انتحاری مرگبار داعش خراسان به نمازگزاران شیعه که جمعه گذشته در شهر پلخمری رخ داد، گفت این حمله در راستای برانگیختن خصومت‌های مذهبی میان شهروندان افغانستان صورت گرفته است.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه روسیه که چهار روز پس از حمله مهاجم انتحاری داعش در مسجد امام زمان در شهر پلخمری، منتشر شد، آمده است که چنین حمله‌هایی «غیرانسانی است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد».

ماریا زاخارووا افزود که روسیه از رهبری کنونی افغانستان [طالبان] می‌خواهد که سازمان‌دهندگان این حمله تروریستی را بازداشت و مجازات کند.

روز جمعه ۲۱ مهر، مهاجم داعش جلیقه انفجاری خود را در میان نمازگزاران در مسجد شیعیان در شهر پلخمری منفجر کرد که به کشته و مجروح شدن شماری از نمازگزاران منجر شد. هرچند طالبان شمار کشته‌های این حادثه را هفت نفر و شمار مجروح‌شدگان را ۱۷ نفر گزارش دادند، اما منابع مردمی گفتند که بیش از ۳۰ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر مجروح شدند.

AFP

شهر پلخمری، مرکز استان بغلان در شمال افغانستان-AFP

روسیه هرچند از دولت‌های همسو با طالبان دانسته می‌شود و در دو سال گذشته نیز روابط نزدیک دیپلماتیک با رژیم طالبان برقرار کرده است، اما همواره از رشد و تقویت داعش خراسان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. مقام‌های روسیه که داعش را خطری برای ناامن کردن آسیای میانه و مرزهای روسیه می‌دانند، همواره دولت‌های غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا را به سازماندهی و حمایت از داعش متهم می‌کنند.

ماریا زاخارووا با اشاره به تهدید داعش خراسان در افغانستان، افزود: «ما بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم در افغانستان تاکید می‌کنیم.»

در پنجمین دور نشست فرمت مسکو که با میزبانی وزارت خارجه روسیه، در هشتم مهرماه در تاتارستان برگزار شد، تاکید شد که همسایه‌های افغانستان نگران رشد روزافزون فعالیت داعش خراسان در این کشورند و باید جلو این تهدیدها گرفته شود. در این نشست، همچنین از طالبان خواسته شد که اقدام به تشکیل دولت فراگیر کنند تا صلح و ثبات در این کشور شکل بگیرد.

مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در این نشست حضور داشت، مدعی شد که طالبان توانسته‌اند داعش خراسان را تضعیف و برنامه‌های این گروه را خنثی کنند. او همچنین مدعی شد که ساختار رژیم طالبان فراگیر است و افرادی از تمام اقوام ساکن در افغانستان در آن حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمت مسکو چارچوبی برای بحث درباره افغانستان است که با ابتکار وزارت خارجه روسیه در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و تاکنون پنج بار با حضور مقام‌های کشورهای منطقه و جهان برگزار شده است. سران طالبان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ و پیش از سلطه بر افغانستان، در چندین نشست با میزیانی وزارت خارجه به مسکو سفر کردند. در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و در جریان فروپاشی دولت پیشین افغانستان، سفارت مسکو در کابل، از معدود سفارت‌خانه‌هایی بود که فعالیت‌های آن متوقف نشد و دیپلمات‌های روسیه با هماهنگی با طالبان به کار خود در آنجا ادامه دادند.

به دلیل روابط نزدیک میان دولت روسیه و طالبان، سفارت افغانستان در مسکو نیز در فروردین ماه سال گذشته، به طالبان تحویل داده شد.

بیشتر از جهان