جبهه مقاومت ملی افغانستان: کوچ ‌اجباری ساکنان نوار غزه و حمله احتمالی اسرائیل خلاف تمام موازین بین‌المللی است

تا نیم قرن قبل و پیش از شعله‌ور شدن جنگ‌های داخلی در افغانستان، جمعیت زیادی از یهودیان در این کشور زندگی می‌کردند و بیشتر آن‌ها در استان هرات سکونت داشتند

نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان یکشنبه، ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر)، اعلام کرد که کوچ اجباری ساکنان نوار غزه و حمله احتمالی اسرائیل به آن منطقه، خلاف تمام موازین بین‌المللی است و فاجعه «بزرگ‌تر» بشری در پی خواهد داشت.  

این جبهه از ادامه جنگ و ویرانی در سرزمین‌های فلسطینی ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات فوری سازمان ملل متحد در راستای توقف آن شده است.  

جبهه مقاومت ملی افغانستان از تشکیل دولت مستقل فلسطین در چارچوب قطعنامه‌ها و بیانیه‌های سازمان ملل متحد حمایت کرده است و اقدام «رژیم اسرائیل» را در خصوص توسعه شهرک‌ها در مناطق مزبور، محرک اصلی بحران جاری می‌داند.  

در بیانیه جبهه مقاومت ملی افغانستان آمده است: «معضل فلسطین از یک طرف نتیجه اشغال ظالمانه چندین دهه و سیاست توسعه‌طلبانه رژیم اسرائیل در خاک‌های فلسطین است و از جانب دیگر، محاسبات نادرست سیاسی- امنیتی بازیگران دخیل بر سرنوشت فلسطین می‌باشد که در بیش از نیم قرن از مردم فلسطین قربانی می‌گیرد.» 

این جبهه از کشورهای اسلامی خواسته است که در راستای حل «عادلانه» مسئله فلسطین اقدام کنند.  

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی این کشور، پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱ شکل گرفت. این جبهه به فعالیت نظامی و چریکی علیه طالبان مشغول است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنبه، ۲۲ مهر (۱۴ اکتبر)، گروه طالبان نیز بار دیگر از فلسطین در مقابل اسرائیل حمایت کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «از چند روز پیش به این‌ سو که بمباران‌ها و حمله‌های وحشیانه از سوی اسرائیل غاصب بر مردم مظلوم و رنجدیده فلسطین جریان دارد، هزاران تن بی‌سرپناه شده‌اند و اینک هم به آنان گفته شده که بیش از یک میلیون فلسطینی باید خانه‌های خود را ترک کنند.» 

در بیانیه طالبان ادعا شده است که تحریم‌های اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه بیشتر می‌شود و اسرائیل نمی‌گذارد مواد خوراکی، آب، دارو و نفت وارد غزه شود. 

در این بیانیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان تمام جهان، به‌ویژه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی، را فرامی‌خواند که هر چه زودتر به قضیه فلسطین رسیدگی، و از وحشت‌پراکنی و اقدامات مهارنشدنی اسرائیل در اسرع وقت جلوگیری شود.» 

طالبان همچنین گردهمایی‌هایی در حمایت از فلسطینیان و محکومیت حمله‌های اسرائیل به نوار غزه، در چندین استان افغانستان برگزار کردند و در این گردهمایی‌ها پرچم اسرائیل آتش زده شد.  

تا نیم قرن قبل و پیش از شعله‌ور شدن جنگ‌های داخلی در افغانستان، جمعیت زیادی از یهودیان در این کشور زندگی می‌کردند و بیشتر آن‌ها در استان هرات سکونت داشتند. در دهه‌های اخیر، یهودیان ساکن افغانستان به اسرائیل، کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا مهاجرت کرده‌اند. از آنان چندین کنیسه، گورستان، حمام و خانه‌های مسکونی در هرات به یادگار مانده است.  

هرات در آن دوران، نمونه خوبی از امکان همزیستی مسالمت‌آمیز میان جوامع مسلمان و یهودی بود. زبولون سیمنتوف، آخرین یهودی متولد شهر هرات در غرب افغانستان، با سرنگونی نظام جمهوریت به دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، این کشور را ترک کرد.  

پس از حمله هفته گذشته گروه حماس به اسرائیل، تل‌آویو عملیات گسترده نظامی علیه نوار غزه آغاز کرده و بخش‌هایی از این منطقه را آماج حمله‌های هوایی و موشکی قرار داده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در حال آماده شدن برای «نابودی» حماس است و تسلیحات و نیروهای نظامی این کشور برای حمله زمینی به غزه، در نزدیکی مرز اسرائیل و غزه مستقر شده‌اند.  

اسرائیل به ساکنان شمال غزه گفته است که خانه‌های‌ خود را ترک کنند و به جنوب بروند.  

به گفته مقام‌های فلسطینی، تاکنون بیش از ۲۳۰۰ نفر در عملیات نظامی اسرائیل در غزه کشته شده‎‌اند.  

بیشتر از جهان