ترس از طالبان، بساط آخرین یهودی را در افغانستان برچید

تووا مرادی ۸۳ ساله اکنون برای رسیدن به کانادا در کمپ اقامت مهاجران افغان در آلبانی اقامت دارد

مرادی، همراه با شش تن از بستگانش توسط یک ‌نهاد خیریه اسرائیلی از افغانستان خارج شده‌اند - thecjn

تووا مرادی، آخرین زن یهودی افغان بود که هفته پیش و پس از به قدرت رسیدن طالبان، افغانستان را به مقصد کانادا ترک کرد، تا باقی‌مانده عمرش را با فرزندان و نواده‌هایش سپری کند.

بانو مرادی ۸۳ ساله اکنون برای رسیدن به کانادا در کمپ اقامت مهاجران افغان در آلبانی اقامت دارد.

او به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفت: «کشورم را زیاد دوست دارم و با دو چشم پر از اشک ترکش کردم. در قندوز گریستم، در مزار گریستم و در هواپیما نیز برای کشورم گریه کردم، چون خیلی دوستش داشتم و دارم؛ اما مجبور بودم که ترکش کنم.»

این زن یهودیِ افغان دلیل فرار خود و فرزندانش را از افغانستان ترس از طالبان می‌داند. او مصاحبه‌اش با آسوشتیدپرس گفت: «زندگی ما در خطر بود، مجبور بودم که کشورم را ترک کنم و فرزندانم نیز ۲۰ سال پیش در دوره طالبان، از ترس، وطن را ترک کردند و آواره شدند.»

مرادی، همراه با شش تن از بستگانش توسط یک ‌نهاد خیریه اسرائیلی از افغانستان خارج شده‌اند و اکنون در آلبانی هستند و تلاش دارند برای پیوستن به اعضای خانواده‌شان به کانادا بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو تووا مرادی، در یک خانواده سرشناس یهودی در کابل به دنیا آمد. او در ۱۶ سالگی از خانه فرار نمود و با یک مرد مسلمان افغان ازدواج کرد. خانم مرادی از این ازدواج چندین فرزند دارد، اما دین خود را تغییر نداد و پیرو آیین یهودیت باقی ماند. خانم مرادی اکنون می‌گوید که دوست دارد به اسرائیل برود و خواهر و برادرش را از نزدیک ببیند و بر مزار پدر و مادرش که در اورشلیم دفن شده‌اند دعا بخواند.

خورشید، دختر بانو مرادی که در کانادا زندگی می‌کند نیز گفته است که مادرش باوجود زندگی با یک مرد مسلمان در کابل، دین خود را تغییر نداده است. آسوشتیدپدرس به نقل از خورشید نوشته است: «مادرم هرگز یهودیت خود را انکار نکرد. او فقط برای حفظ زندگی خود ازدواج کرد، زیرا شما با ازدواج می‌توانید به‌عنوان یک دختر جوان، در افغانستان در امان باشید.»

مرادی آخرین شهروند یهودی افغان است که از ترس طالبان، افغانستان را برای همیشه ترک کرد، درحالی‌که در گذشته تصور می‌شد که زبولون سپمنتوف، آخرین یهودی افغان است. زبولون سمنتوف مردی ۶۲ ساله‌ و از شهروندان یهودی افغانستان است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، اوایل سپتامبر افغانستان را ترک کرد.

یهودیان از اقلیت‌های در معرض تهدید در افغانستان بودند و از ۱۹۵۰، کوچ‌های دسته‌جمعی آنان به اسرائیل، هندوستان، ازبکستان و کشورهای مختلف جهان آغاز گردید.

با خروج بانو تووا مرادی از افغانستان، احتمال می‌رود که هیچ یهودی دیگری در آن کشور باقی نمانده باشد.