وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با بلینکن خواستار توقف چرخه خشونت میان حماس و اسرائیل شد

آنتونی بلینکن پس از ریاض عازم ابوظبی شد تا با رهبران اماراتی برای اعمال فشار بر حماس مذاکره کند

آنتونی بلینکن در وزارت خارجه عربستان سعودی در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی ملاقات کرد- Jacquelyn Martin / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، دو روز پس از ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تل‌آویو، روز شنبه ۱۴ سپتامبر در ساختمان وزارت خارجه عربستان سعودی در ریاض با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه آن کشور، ملاقات کرد.

بلینکن در این دیدار حمله حماس به اسرائیل را غیرقابل‌ قبول توصیف کرد و تاکید کرد که گروه تندرو حماس نماینده مردم فلسطینی و امیدهایشان نیست. 

وزیر خارجه دولت بایدن در دیدار با همتای سعودی خود افزود که برای حفاظت از غیرنظامیان، ایجاد مناطق امن و رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه باید تلاش شود. او همچنین تاکید کرد که واشنگتن برای اطمینان از حفاظت از غیرنظامیان ساکن نوار غزه و همچنین مسائل دیگر از جمله ایجاد صلح در منطقه خاورمیانه با عربستان سعودی همکاری می‌کند. 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز بر لزوم برقراری آتش‌بس در نوار غزه و همکاری بین‌المللی برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم تاکید کرد. 

وزیر خارجه سعودی همچنین خواستار تلاش‌ها و همکاری‌های هماهنگ برای توقف چرخه خشونت میان شبه‌نظامیان حماس و اسرائیل شد. 

روز گذشته، وزیر خارجه عربستان سعودی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلفنی گفت‌وگو کرد و در این تماس بر لزوم تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی حقوق بشری، از جمله اجازه رسیدن کمک‌های خوراکی و دارویی به نوار غزه تاکید کرد. او همچنین گفت که باید برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی تلاش شود. 

بلینکن از روز جمعه ۱۳ اکتبر تور سفر به شش پایتخت عربی برای فشار جمعی بر حماس را آغاز کرد. او روز شنبه پس از ریاض عازم ابوظبی شد تا با رهبران امارات متحده عربی مذاکره کند.

آنتونی بلینکن دو روز قبل نیز در تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری با نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن اعلام حمایت از تل‌آویو، گفت فلسطینی‌هایی که گروه حماس نماینده‌شان نیست، نیز «آرزوهای قانونی» دارند. او افزود: «ما می‌دانیم که حماس نماینده مردم فلسطین یا آرزوهای مشروع آن‌ها برای زندگی با معیارهای برابر از امنیت، آزادی، فرصت‌های عدالت و کرامت نیست.»

حمله نظامی حماس به اسرائیل و جنگ مرگباری که ادامه دارد، تلاش‌ها برای ایجاد چشم‌انداز عاد‌ی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان سعودی را به خطر انداخته است. 

گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد و از جمله گروه‌های مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، روز هفتم اکتبر عملیات «طوفان الاقصی» را علیه اسرائیل آغاز کرد و همزمان با نفوذ به مناطقی از خاک اسرائیل، هزاران موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرد. 

اسرائیل با حمله‌های کوبنده علیه نوار غزه این حمله را پاسخ داده است. 

از زمان آغاز حمله به این سو میان دو طرف، بیش از ۱۳۰۰ نفر در اسرائیل که اغلب غیرنظامیان بودند کشته و بیش از ۳۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند. در نوار غزه نیز بیش از ۱۵۳۷ نفر کشته شده‌اند که به گفته رسانه‌ها ۵۰۰ نفر از قربانیان کودکان بودند.