دیدار امیرعبداللهیان با حسن نصرالله در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس ‏

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سخنانی تهدیدآمیز گفت احتمال باز شدن جبهه‌های ‏جدید علیه اسرائیل وجود دارد ‏

طی روزهای اخیر خبرهایی از تبادل آتش بین نیروهای حزب‌الله و اسرائیل در منتشر شد-ایرنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اندکی پس از آنکه در سخنانی تهدید‌آمیز احتمال «باز شدن جبهه‌های جدید علیه اسرائیل» را مطرح کرد، به بیروت رفت و با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار عکسی از امیرعبداللهیان و هیئت همراهش در دیدار با سید حسن نصرالله، این خبر را منتشر کرد، اما درباره جزئیات گفت‌وگو بین دو طرف توضیحی نداد.

از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران از احتمال پیوستن جمهوری اسلامی یا شبه‌نظامیان مورد حمایتش به این جنگ سخن گفته‌اند. در روزهای اخیر نیز خبرهایی از تبادل آتش بین نیروهای حزب‌الله و اسرائیل در مرزهای شمالی این کشور منتشر شد.

اکنون، تهدیدهای امیرعبداللهیان، سفرش به بیروت و دیدارش با دبیرکل حزب‌الله و دیگر مقام‌های لبنان، از تلاش‌های پشت‌پرده جمهوری اسلامی برای حمایت از حماس خبر می‌دهد.

پیش‌تر نیز خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است، به لبنان سفر کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی صبح جمعه ۲۱ مهر هنگام ورود به بیروت گفت: «ما اینجا هستیم تا با صدای بلند اعلام کنیم همراه با کشورها و دولت‌های اسلامی جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را تحمل نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه، امیرعبداللهیان اسرائیل را تهدید کرد و گفت در صورت ادامه جنگ، اسرائیل «با واکنش‌هایی در دیگر محورها روبه‌رو خواهد بود.»

او با بیان اینکه جمهوری اسلامی «با قدرت» به حمایت از حماس ادامه می‌دهد، گفت: «برخی از مقامات غربی از من پرسیدند آیا امکان گشایش جبهه‌های جدیدی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد. گفتم که در شرایط ادامه جنایت جنگی صهیونیست‌ها، هر احتمالی از سوی دیگر جریان‌های مقاومت محتمل است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، نیز سخنان تهدیدآمیزش را تکرار کرد و گفت: «اگر جنایت‌های اسرائیل ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.» در ادامه، او با طرح این ادعا که آمریکا دست نتانیاهو را برای «جنایت» باز گذاشته است، افزود اگر آمریکا خواهان توقف جنگ است، باید اسرائیل را مهار کند.

نخست‌وزیر لبنان در دیدار با امیرعبداللهیان گفت که معتقد است این «حمام خون» باید هرچه سریع‌تر تمام شود. او همچنین به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه‌ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.

به‌رغم تهدیدهای حسین امیرعبداللهیان، همتای لبنانی‌اش عبدالله بوحبیب بر «اهمیت ثبات» در منطقه تاکید کرد و گفت همه طرف‌ها باید در این راه تامین ثبات تلاش کنند.

او در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن انتقاد از محاصره ساکنان غزه، تاکید کرد کشورش تمایلی به جنگ ندارد و هشدار داد که تداوم تنش‌ها امنیت منطقه و منافع بین‌المللی را تهدید می‌کند.

پیش‌تر نیز یک مقام ارشد حماس تایید کرده بود که در صورت ادامه جنگ، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از حماس حمایت خواهند کرد. همچنین، سی‌ان‌ان در گزارشی به‌نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که آمریکا و متحدانش در مورد تشدید درگیری‌ها در اسرائیل به گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله هشدار دادند.