داعش خراسان مسئولیت حمله به مسجد شیعیان در شمال افغانستان را به عهده گرفت

داعش خراسان بارها شیعیان افغانستان را به حمله‌های مرگ‌بار تهدید کرده است

نمازگزاران در مسجد امام زمان در شهر پلخمری، هدف حمله مهاجم انتحاری داعش قرار گرفتند-شبکه‌های اجتماعی

مسئولیت حمله انتحاری مرگ‌بار روز جمعه ۲۱ مهر به مسجد شیعیان در شهر پلخمری در شمال افغانستان را گروه داعش خراسان به عهده گرفت. این انفجار ظهر روز جمعه و هنگام برپایی نماز جمعه در مسجد امام زمان، در میان ده‌ها نمازگزار صورت گرفت. در اطلاعیه‌ای که در کانال تلگرامی اعماق، خبرگزاری رسمی داعش، منتشر شد، عکس مهاجم انتحاری نیز دیده می‌شود.

در اطلاعیه داعش خراسان نام مهاجم انتحاری ذکر نشده است و مشخص نیست که او شهروند افغانستان بوده یا از کشور دیگری برای همکاری با داعش وارد افغانستان شده است. در دو سال گذشته، برخی حمله‌های انتحاری داعش در افغانستان را شهروندان تاجیکستان و پاکستان عملی کرده‌اند.

در اطلاعیه داعش خراسان ادعا شده است که در این حمله ۵۰ تن از شیعیان کشته و شماری دیگر مجروح شده‌اند. ارقام دقیق تلفات حمله انتحاری داعش خراسان در مسجد امام زمان هنوز- که نزدیک به هشت ساعت از آن می‌گذرد- روشن نیست. مصطفی هاشمی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان، در پیامی که در شبکه ایکس منتشر کرد نوشت که در این حمله هفت تن از نمازگزاران کشته و ۱۷ تن مجروح شدند. حدود یک‌ ساعت پس از حمله، برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابع طالبان گزارش دادند که دست‌کم ۱۷ نفر کشته شده‌اند. منابع غیررسمی در شهر پلخمری به ایندیپندنت فارسی گفتند که شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حمله بیشتر از آن است که طالبان منتشر کرده‌اند. به‌دلیل محدودیت‌هایی که طالبان بر دسترسی به اطلاعات وضع کرده‌اند، آمار دقیق تلفات این حمله هنوز روشن نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت نزدیک به هشت ساعت از انفجار، هنوز هیچ واکنشی از مقام‌های رسمی طالبان در مورد حمله به مسجد شیعیان در بغلان منتشر نشده است. در واکنش به حمله‌های مرگ‌بار داعش خراسان و حوادث دیگر، معمولا برخی اعضای کابینه طالبان با انتشار پیام‌هایی در صفحات مجازی به این حمله‌ها واکنش نشان می‌دهند.

با این حال، یوناما در پیامی این حمله را محکوم کرد و گفت در حال تحقیق در مورد جزئیات آن است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در پیامی که در شبکه ایکس منتشر کرد این حمله را محکوم کرد و آن را کار «تروریست‌های افراطی» دانست که از «حمایت آمریکا و اسرائیل» برخوردارند.

نصیر احمد فایق، سرپرست کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد، نیز در پیامی نوشت: «این اعمال تروریستی نتیجه تدریس و ترویج افکار خشونت‌آمیز، افراطی‌گری، و دهشت‌افکنی در مدرسه‌های جهادی در افغانستان است.»

در دو سال گذشته، داعش خراسان مرگ‌بارترین حمله‌ها را به اماکن مذهبی شیعیان، سیک‌ها، اهل تصوف، و سنی‌ها طراحی و اجرا کرده است. مهاجمان انتحاری این گروه همچنین به هدف‌های نظامی و سیاسی طالبان حمله و تلفات سنگینی به نظامیان و غیرنظامیان وارد کرده‌اند. هرچند طالبان مدعی‌اند که داعش خراسان در نتیجه اقدام‌های این گروه ضعیف شده است، حمله‌های مرگ‌بار داعش خراسان موجب نگرانی گسترده در میان مردم افغانستان و مقام‌های کشورهای همسایه شده است.

داعش خراسان، که مخالف مذهب تشیع است، بارها در مجله‌هایی که از طریق «شبکه العزائم» منتشر می‌کند شیعیان افغانستان را به حمله‌های مرگ‌بار تهدید کرده است.