خانواده کوچک شاهزاده هری راه متفاوتی برای آینده برمی‌گزیند

«با زنان هنرپیشه باید بیرون رفت، اما نباید با آنان ازدواج کرد» 

مگان مارکل و هری، دوک و دوشس ساکس در استادیوم ملکه الیزابت، لندن- ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹- AFP

شاهزاده هری و مگان مارکل اعلام کردند که  با کاهش انجام وظایف سلطنتی خود، قصد دارند روند استقلال مالی خودشان را در پیش بگیرند. آنها گفتند که این تصمیم را پس از مدت‌ها بررسی و فکر دقیق، با یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. در ادامه بیانیه، آنها به حمایت کامل از ملکه الیزابت دوم اشاره و تاکید داشته‌اند. 

کناره‌گیری این زوج جوان از وظایف سلطنتی، خبر تعجب برانگیزی برای مردم بریتانیا بود، اما وقتی مشخص شد که هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی، از جمله حتی ملکه الیزابت، از این موضوع خبردار نبوده‌اند، رسانه‌ها این خبر را «شوکه‌آور» توصیف کردند. به همین دلیل هم در اولین واکنش رسمی از طرف مقامات کاخ باکینگهام، این تصمیم «مایوس کننده» اعلام شد و از لحن آن مشخص بود که تا چه اندازه از این اقدام شاهزاده هری و مگان مارکل متاثر شده‌اند. 

واقعیت این است که شکاف در بین اعضای این خانواده، از چندین ماه پیش مشخص شده بود. ماجرا زمانی بیشتر آشکار شد که این زوج اعلام کردند، به همکاری خود با موسسه خیریه‌ای که در کنار شاهزاده ویلیام و همسرش کیت میدلتون داشتند، پایان خواهند داد. در آن زمان، هدف خود را از آن اقدام، گشایش موسسه خیریه دیگری به نام خودشان عنوان کردند که اهداف آن با موسسه قبلی متفاوت است. هر چند، در آن زمان بسیاری از رسانه‌های بریتانیایی علت این اقدام را اختلاف نظر جدی میان دو برادر و همسران آنها عنوان کردند. 

پس از آن بود که در اقدامی دیگر، ماجرای زندگی دوک و دوشس ساسکس، هری و مگان، به رسانه‌ها کشیده شد. این بار اما این رسانه‌ها نبودند که با سرک کشیدن در زندگی آن‌ها اخباری را پخش می‌کردند، بلکه خود زوج سلطنتی، در اقدامی کم‌نظیر، درخواست مصاحبه  و گفت‌وگو را داده بودند. در آن زمان، آنها در سفر به قاره آفریقا به همراه فرزندشان، آرچی، بودند و همزمان،  مصاحبه‌ای را نیز ترتیب داده بودند. در آن مصاحبه، مگان مارکل به صراحت از فشاری که رسانه‌های بریتانیایی بر او و شاهزاده هری وارد می‌آورند، صحبت کرد. او گفت که پیش از ازدواج با هری، بسیاری در مورد برخورد رسانه‌های بریتانیایی به  وی هشدار داده بودند، و اضافه کرد که می‌دانسته است که کار راحتی نخواهد بود، اما تصور می‌کرده که حداقل رسانه‌ها  نسبت به اظهارات خود منصف باشند. از دیگر سو، شاهزاده هری هم در آن مصاحبه گفت که با فشاری که رسانه‌ها و دوربین‌هاشان به او و خانواده‌اش وارد می‌کنند، بسیار تحت فشار روانی قرار گرفته است و این برخورد رسانه‌ها با او و همسرش،  وی را به یاد مادرش شاهدخت دایانا می‌اندازد که برای فرار از دست خبرنگاران و دوربین‌شان تصادف شدیدی کرد و جان باخت. پس از آن مصاحبه، که آن هم مانند این اقدام اخیرشان، بر خلاف انتظارات انجام گرفته بود، تعجب خانواده سلطنتی برانگیخته شد. در آن زمان شاهزاده چارلز، پدر هری، مصاحبه کرد و گفت که از این احساسات او خبر نداشته است و از آن که او تا این حد تحت فشار است، احساس تاسف می‌کند. 

غیبت هری و مگان در تعطیلات کریسمس خانواده سلطنتی 

بنا به سنت، تمام اعضای خانواده سلطنتی روز کریسمس در کنار یکدیگر، در کلیسایی برای مراسم مذهبی حضور می‌یابند. معمولا پس از مراسم، عده‌ای از مردم عادی نیز بیرون کلیسا هستند تا به آنان جشن کریسمس را تبریک بگویند. در مراسم امسال، شاهزاده هری و مگان مارکل حضور نداشتند و به سفری در کانادا رفته بودند. 

غیبت آنها در روز کریسمس، بار دیگر به حدس و گمان‌ها اطراف اختلافات این زوج با دیگر اعضای خانواده سلطنتی دامن زد. با این حال، انتشار چند عکس زیبا از هری و مگان در کنار پسرشان آرچی، فضای آن غیبت را کمی تلطیف کرد. اما در هر صورت، این قضیه مغایر بود با تصویری که خانواده سلطنتی همواره می‌کوشند به مردم کشورشان ارائه دهند؛ تصویری از  صمیمیت و نزدیکی میان آنها که همگی با هم به مراسم دعای مخصوص روز کریسمس می‌پردازند. اگر چه، هری و مگان تنها غایبان آن مراسم نبودند. شاهزاده اندرو نیز در مراسم آن روز حضور نداشت. او اخیرا با رسوایی اتهامات جنسی مواجه شد که به کناره‌گیری وی از وظایف سلطنتی‌اش انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاریخچه ازدواج با زنان آمریکایی در خانواده سلطنتی 

در خانواده سلطنتی ویندزور، ازدواج با زنان غیربریتانیایی همیشه جنجال‌آفرین بوده است. دوک ویندزور یا ادوارد هشتم که پادشاه بریتانیا بود، یکی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی است که به خاطر ازدواجش با والیس سیمپسون، مجبور به کناره‌گیری از سلطنت شد. والیس سیمپسون زنی آمریکایی بود که پیش از ازدواج با دوک ویندزور، دو بار ازدواج کرده بود و جدا شده بود. در آن زمان، موضوع مطلقه بودن و زنده بودن شوهران سابق او، موجب شد تا کلیسای انگلستان با ازدواج او با دوک موافقت نکند. دوک ویندزور که در آن زمان، پس از فوت پدرش، به مقام پادشاهی بریتانیای کبیر رسیده بود، تخت سلطنت را رها کرد تا به معشوقه خود، والیس سیمپسون، برسد. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که یاد‌آوری کنیم، کناره‌گیری او از پادشاهی موجب شد تا برادرش جورج ششم، یعنی پدر ملکه الیزابت دوم، به جای او عهده‌دار سلطنت شود و بدین ترتیب، سلطنت با فرزندان ملکه الیزابت ادامه یابد. 

در تاریخ بریتانیا از این اتفاق با عنوان یک رسوایی و جنجال یاد می‌شود و به همین خاطر، مردم این کشور خاطره خوشی از ازدواج مردان خاندان سلطنتی با زنان آمریکایی ندارند. 

اما پس از گذشت دهه‌ها از جنجال ازدواج دوک ویندزور با خانم والیس سیمپسون آمریکایی، انتظار می‌رفت که با آمدن مگان مارکل، دید مردم بریتانیا به ازدواج با زنان غیربریتانیایی عوض شده باشد. موافقت خانواده سلطنتی با ازدواج هری و مگان، خود نشانه‌ای مثبت از وسعت دید بیشتر بریتانیایی‌ها نسبت به این قضیه بود. به‌خصوص که او زنی ساده‌پوش و مردمی بود، و همین موضوع موجی از خوش بینی‌ها را در پی داشت. 

اما از طرف دیگر، از همان روزهای ابتدای آشنایی هری با مگان مارکل، عده‌ای در رسانه‌های «زرد» (عامه‌پسند)، رنگین‌پوست و آمریکایی بودن او را مورد حمله قرار می‌دادند و مدام از ناموفق بودن این وصلت در آینده صحبت می‌کردند، مدام از او انتقاد می‌کردند، و هر حرکت او را ناشی از تفاوت و ناکافی بودنش تلقی می‌کردند.

در همان زمان، نقل قولی از شاهزاده فلیپ، همسر ملکه  نیز نقل شده بود که به نوه خود، شاهزاده هری، توصیه می‌کرد که از ازدواج با مگان مارکل خودداری کند: «با زنان هنرپیشه باید بیرون رفت، اما نباید با آنان ازدواج کرد.»  بیشتر این مشکلات ناشی از تفاوت رفتارهای این زوج با افکار عمومی مردم بریتانیا است که جامعه سنتی، آن را به راحتی برنمی‌تابد. از این گذشته، علی‌رغم خیال‌پردازی بیشتر مردم از زندگی سلطنتی به عنوان زندگی‌ای بسیار آسان و مرفه، گویا پیروی از آن همه اصول و قواعد، چندان هم آسان نیست.

در نهایت، به نظر می‌رسد که این زوج سلطنتی یک بار دیگر با تصمیم ناگهانی خود، همه، از جمله خاندان سلطنت را غافلگیر کرده‌اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که واکنش رسمی آنها در برابر این اقدام و تصمیم هری و مگان چه خواهد بود. اما در هر حال، خانواده دوک ساسکس راه متفاوتی برای آینده خود برگزیده است.  

بیشتر از زندگی