نخستین شرکت هواپیمایی خارجی به آسمان افغانستان بازگشت

پس از سقوط دولت جمهوری، تمام شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پرواز‌ به مقصد فرودگاه‌های افغانستان به‌ویژه کابل، قندهار و هرات را متوقف کردند

آغاز پرواز شرکت فلای دبی به افغانستان-ALEXANDER KLEIN/AFP

فلای دبی (flydubai‌) اولین شرکت هواپیمایی بین‌المللی است که پس از یک وقفه دوساله، دوباره پرواز به افغانستان را از سر می‌گیرد. این شرکت هواپیمایی بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد، گفته است: «فلای دبی امروز اعلام می‌کند که پرواز‌ به افغانستان را از سر گرفته است. این پرواز‌ها از ۱۵ نوامبر آغاز می‌شود و روزانه دو پرواز به مقصد فرودگاه کابل و برعکس صورت می‌گیرد.» 

در همین حال، سرکنسولگری افغانستان در دبی نیز خبر آغاز پرواز‌های شرکت هواپیمایی فلای‌دبی را تایید کرد و گفت که پرواز‌ها به صورت منظم میان امارات متحده عربی و کابل صورت خواهد گرفت. وزارت «هوانوردی و ترانسپورت» (حمل‌و‌نقل) طالبان هم پرواز‌های فلای دبی به مقصد کابل را تایید کرد و گفت که پس از چهارماه تلاش، مجوز پرواز شرکت هواپیمایی فلای دبی به مقصد کابل را داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل (Daily Mail)، سرکنسولگری افغانستان در دبی در بیانیه‌ای گفت که آغاز پرواز‌ها میان افغانستان و امارات متحده عربی می‌تواند تحولات مهمی را برای افغانستان به ارمغان بیاورد و همچنین سر‌آغازی برای حضور شرکت‌های بین‌المللی دیگر در این کشور باشد. 

پس از سقوط دولت جمهوری، تمام شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پرواز‌ به مقصد فرودگاه‌های افغانستان به‌ویژه کابل، قندهار و هرات را متوقف کردند. پس از آغاز دوباره پرواز‌ها میان افغانستان و کشور‌های خارجی، تنها دو شرکت داخلی آریانا و کام‌ایر، مسئولیت انتقال مسافران را به مقاصد خارجی بر عهده داشتند. در زمان دولت پیشین علاوه بر دو شرکت هواپیمایی داخلی، شرکت‌های هواپیمایی امارت، ترکیش ایرلاین، فلای دبی و شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران‌ایر جمهوری اسلامی ایران، پرواز‌های منظم روزانه به افغانستان داشتند. شرکت هواپیمایی فلای دبی که یک شرکت با پرواز‌های ارزان محسوب می‌شود، روزانه سه پرواز به کابل داشت. 

نبود شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی در بازار نقل و انتقالات هوایی، باعث شده بود که قیمت بلیت به مقاصد خارج از افغانستان به‌شدت گران شود. در حالی‌که در دوران جمهوری بلیت دو طرفه کابل – دبی و دبی- کابل کمتر از ۴۰۰ دلار بود. اما در حال حاضر بلیت یک طرفه پرواز به دبی ۴۵۰ دلار است.

در ماه‌های نخست سلطه طالبان که پرواز‌ها به مقصد خارج از افغانستان به‌شدت محدود بود، شرکت‌های هواپیمایی داخلی بلیت مسیر کابل تا اسلام‌آباد را که کمتر از یک ساعت طی می‌شود، به بالاتر از دو هزار دلار رساندند که به اعتراض مردم و دخالت طالبان در این موضوع منجر شد. در حال حاضر، مدیریت پرواز در سه فرودگاه بین‌المللی افغانستان به عهده یک شرکت اماراتی است.

شرکت کاگ (CAAG)، سال گذشته، قرار‌دادی به منظور مدیریت ترافیک فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان امضا کرد. این شرکت که دفتر آن در ابوظبی قرار دارد، خدمات ترافیک هوایی، تسهیلات مسافرت و غربالگری امنیتی را در فرودگاه‌های افغانستان انجام می‌دهد. 

انتظار می‌رود پس از بازگشت شرکت هواپیمایی فلای دبی، تعدادی از شرکت‌های دیگر مانند ترکیش ایرلاین نیز پرواز‌ به مقصد فرودگاه‌های بین‌المللی افغانستان را آغاز کنند.

بیشتر از اقتصاد