ملا برادر سه روز پس از زمین‌لرزه به هرات سفر کرد

بحران مدیریتی در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان در هرات موج می‌زند و هنوز اجساد زیادی زیر آوار مانده‌اند

ملا عبدالغنی برادر، فرودگاه کابل‌ــ

Twitter/@FDPM_AFG

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، روز دوشنبه ۱۷ مهر (۹ اکتبر) در راس هیئتی به هرات سفر کرد.

طالبان در شبکه اجتماعی اکس نوشتند که ملا برادر به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده به استان هرات رفته و قرار است بر جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان زلزله هرات و توزیع «عادلانه» آن‌ها نظارت کند.

از زمین‌لرزه مرگبار هرات به بزرگی ۶.۳ سه روز می‌گذرد و در این مدت به مدیریت بحران طالبان برای کمک به آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه انتقادهای زیادی وجود دارد. طالبان در نخستین ساعات پس از این زمین‌لرزه ادعا کردند که آسیب زیادی وارد نشده و آمار تلفات انسانی هم «بسیار پایین» است. این اطلاع‌رسانی طالبان باعث شد ساکنان سایر مناطق از وضعیت مناطق زلزله‌زده اطلاعات درست نداشته باشند و کمک‌های مردمی با تاخیر ارسال شوند.  

بحران مدیریتی در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان هم موج می‌زند. هنوز اجساد زیادی زیر آوارند و مردم محلی با کمترین امکانات اجساد را از زیر آوار بیرون می‌کشند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتوانی طالبان در مدیریت بحران زمین‌لرزه باعث شده است که ساکنان هرات کارزارهای متعددی برای جمع‌آوری غذا، پوشاک و مواد اولیه راه‌ بیندازند. حمایت مردمی از این کارزارها لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.  

حکومت طالبان اختناق و سرکوب شدید مردم را در دستور کار قرار داده است و به همین دلیل، شهروندان افغانستان در داخل این کشور نمی‌توانند از عملکرد این گروه انتقاد کنند؛ زیرا هر نوع انتقاد از طالبان خطر بازداشت و زندان در پی دارد.  

در بیمارستان مرکزی هرات، مرکزی موقت برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه ایجاد شده است. این بیمارستان با کمبود نیرو، دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است زیرا با روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱، بخش زیادی از کادر درمانی ساکن هرات آنجا را ترک کردند.  

از سویی دیگر، پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه در هرات نیز همچنان ادامه دارد و این ترس و وحشت ساکنان هرات را افزایش داده است. دوشنبه ۱۷ مهر حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی، بار دیگر زلزله‌ای به بزرگی ۴.۹ هرات و بخش‌های از استان‌های غربی افغانستان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری بین‌المللی اعلام کرد که این زمین‌لرزه در ۳۳ کیلومتری شمال غربی هرات در غرب افغانستان رخ داده است. پس از این زمین‌لرزه، جمعیت وحشت‌زده در هرات خانه‌ها و مغازه‌ها را ترک کردند به سمت خیابان‌‌ها دویدند تا زیر آوار نمانند.