زمین‌لرزه هرات؛ روستاها زیر خاک و تلفات زیاد

روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و خارج کردن اجساد از زیر آوار به‌کندی انجام می‌شود

تلاش برای پیدا کردن اجساددر شهرستان زنده‌جان،هرات-Mohsen KARIMI / AFP

بحران ناشی از زمین لرزه شنبه، ۱۵ مهر به بزرگی ۶.۳ که کانون آن در ۴۰ کیلومتری هرات بود و دست‌کم دو هزار کشته و زخمی برجا گذاشت ادامه دارد. ساکنان هرات در سراسیمگی به سر می‌برند و بیشتر آنها خانه‌ها را ترک کردند و در فضای آزاد شب و روز را می‌گذرانند. در دومین روز هم بخش‌های از هرات لرزش‌های خفیف را تجربه کرد و این به نگرانی بیشتر شهروندان انجامید. 

طالبان به دلیل نحوه مدیریت بحران زمین‌لرزه هرات مورد انتقاد قرار دارد. حتی طالبان برای چند ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه از حجم بحران مطلع نبودند و در ساعات نخستین زمین‌لرزه نیروی امدادی به محلات آسیب دیده اعزام نکردند.

عکس‌ها و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم بدون حضور طالبان برای بیرون آوردن اجساد قربانیان از زیر آوار تلاش می‌کنند.

حکومت طالبان چند ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه هرات، آمار تلفات را «بسیار پایین» اعلام کرده بود.

حکومت طالبان که زیر فشار شدید افکار عمومی مبنی بر تاخیر در روند امدادرسانی برای آسیب‌دیدگان زمین لرزه هرات قرار دارد، اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون افغانی برای کمک به زلزله‌زدگان اختصاص داده است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است که یک کمیسیون ویژه در زمینه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ایجاد کرده است.  

در این بیانیه ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان به اعضا این کمیسیون دستور داده است که هر چه زودتر به هرات سفر کنند.

حکومت طالبان بیشتر تحت مدیریت ملاها و آخوندها است و معمولا جز جنگیدن، تجربه دیگری ندارد. از همین رو مدیریت بحران رویدادهای طبیعی برای حکومت و کارکنان طالبان دشوار است.  

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) یکشنبه، ۱۶ مهر  اعلام کرد که آمار تلفات زمین لرزه هرات به ۱۰۲۳ کشته و ۱۶۶۳ زخمی رسیده است.  

در گزارش اوچا آمده است که در نتیجه زمین لرزه در ۱۱ روستای شهرستان زنده‌جان هرات صددرصد خانه‌ها به طور کامل ویران شده است و ۵۱۶ نفر (۲۰۳ مرد و ۲۱۳زن) مفقود شده‌اند.  

اوچا گفت که ۱۶۵۵ خانواده در شهرستان زنده‌جان، ۱۵۰ خانواده در انجیل، ۹۵ خانواده در گلران، ۶۰ خانواده در کهسان تحت تاثیر زمین لرزه در استان هرات قرار گرفته‌اند.  

اوچا افزود که احتمال افزایش تلفات انسانی و مالی زمین‌لرزه هرات وجود دارد و تلاش برای بازرسی مناطق دور دست جریان دارد.  

اوچا گفت زنان و کودکانی که در روستای نایب رفیع شهرستان زنده‌جان خانه‌های‌شان به‌طول کامل ویران شده بود، به شهر هرات منتقل شده‌اند و ارزیابی نخستین نشان می‌دهد که ۳۳ کودک خردسال بی‌سرپرست، ۱۵ سالمند بی‌سرپرست و ۴۸ زن بی‌سرپرست در این شهرستان شناسایی شده‌اند. 

اوچا گفت که همه مجروحان زمین لرزه به بیمارستان مرکزی هرات منتقل شده‌اند و تحت درمان قرار دارند و در حال حاضر ۵۵۲ بیمار شامل ۱۹۹ زن و ۲۲۹ کودک در این بیمارستان به سر می‌برند.  

اوچا گفت که بیمارستان مرکزی هرات مرگ ۲۵۲ نفر را تایید کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوچا گفت که بسته اضطراری پنج میلیون دلاری از صندوق بشردوستانه افغانستان برای کمک به آسیب‌دیدگان زمین لرزه هرات تایید شد و قرار است که این بسته کمکی به اختیار آسیب دیدگان قرار خواهد گرفت. 

شدت زمین لرزه روز شنبه در استان زنده‌‌جان به حدی بود که در بخش‌های از زمین‌ها شکاف عمیق ایجاد شده است.عکسی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته، نشان می‌دهد که شکاف بیش از ۳۰ سانتی متر است. 

یک ویدیو دیگر که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفت نشان می‌دهد که یک مرد با اندوه می‌گوید که ۱۴ عضو خانواده‌‌اش شامل نوزاد پنج روزه‌ زیر آوار دفن شده‌اند. او می‌گوید هیچ کمکی در راستای خارج کردن اجساد کشته شدگان زمین‌لرزه صورت نگرفته است.

ساکنان روستای «سربلند» شهرستان زنده‌جان هرات با کمترین امکانات برای بیرون آوردن اجساد از زیر آوار روزهای شنبه و یکشنبه تلاش کردند، اما نیروی امدادرسان کافی در این روستا وجود نداشت.

غلام‌حیدر حدود ۴۵ سال دارد و جان دادن هشت عضو خانواده‌اش را به چشم داده است به ایندیپندنت فارسی گفت که صدای پدر، برادر، دختر و کودکان دیگر خانواده‌اش را می‌شنید، اما نتوانست آنها را نجات دهد.

غلام حیدر با گروهی از اقوام خود در حال خارج کردن اجساد از زیر آوار است.

او می‌گوید: «صدای گریه اعضای خانواده‌ام را می‌شنیدم و به چشم دیدم که چگونه سقف خانه روی سرشان ریخت، اما کاری نمی‌توانستم انجام دهم. حالا هم تلاش می‌کنم که زودتر اجساد آنها را از زیر خاک پیدا کنیم و دفن کنیم.» 

محمد نصیر حدود ۴۰ سال دارد و ساکن روستای «وردک‌ها» شهرستان زنده‌جان است. او می‌گوید که مادر، مادر کلان، زن عمو و سه دختر عمواش را در زمین‌لرزه از دست داده است.  

او می‌افزاید: «وقتی پس از زلزله به روستا آمدم چیزی وجود نداشت. آنتن‌های مخابراتی در روستای ما خیلی کم کار می‌کرد و فقط توانستم یک‌بار با شهر هرات تماس بگیرم و  از اقوام و آشنایان درخواست کمک کنم.» 

این درحالی است که کارزار جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه از سوی برخی شهروندان افغان در داخل و خارج از این کشور جریان دارد.  

شماری از سرمایه‌گذاران اهل افغانستان وعده کمک‌های نقدی، غذایی و پوشاکی به آسیب‌دیدگان زمین لرزه داده‌اند. 

شماری از ساکنان هرات با توزیع غذا و پوشاک به آسیب‌دیدگان زمین‌‌لرزه می‌کوشند به آنها کمک کنند.

صفی‌الله عزیزی و پریسا پیرزاده، عروسی‌شان را به‌دلیل وقوع زمین‌لرزه لغو کردند و هزینه عروسی‌شان را به آسیب دیدگان این رویداد طبیعی اهدا کرده‌اند. عزیزی در فیسبوک خود نوشت: «از آنجاییه قرار بود امشب (یکشنبه شب) من و خانم‌ام محفل عروسی خویش را برگزار نماییم و با هم بودن‌مان را تجلیل کنیم، بر این شدیم که مصارف جشن عروسی خویش را با مشوره بزرگان و دوستان صرف اشخاص آسیب دیده رویداد زمین لرزه کنیم.» 

ترس از وقوع زمین‌لرزهای احتمالی ترس و وحشت را در استان هرات ایجاد کرده است. بسیاری از ساکنان هرات شب و روزها را در دشت‌ها و مناطق هموار سپری می‌کنند، اما کمبود آذوقه و پوشاک برای آسیب دیدگان زمین لرزه وجود دارد. 

بیشتر از جهان