زلزله قدرتمندی هرات را چهار را لرزاند؛ زلزله‌شناس هلندی از وقوع پس‌لرزه هشدار داد

هنوز از وارد شدن تلفات و خسارات گزارشی منتشر نشده است

شهر هرات در جنوب افغانستان، روز شنبه ۱۵ مهر، در ساعت ۱۱:۴۲ دقیقه به وقت محلی، چهار بار لرزید.

اداره زلزله‌نگاری وزارت معادن و نفت طالبان در اطلاعیه‌ای گفت چهار زلزله به بزرگی ۶.۲ ، ۴.۷، ۵.۵ و ۶.۳، با عمق ۱۰.۶ کیلومتر رخ داده که مرکز آن شهرستان زنده‌جان هرات بوده است.

ساعتی پس از وقوع زلزله در هرات، فرانک هوگربیتس، پژوهشگری که در سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی هلند کار می‌کند، در مطلبی که در شبکه ایکس منتشر کرد، از وقوع پس‌لرزه در روزهای آینده هشدار داد.

این پژوهشگر که زلزله مرگبار ترکیه را سه روز پیش از وقوع آن پیش‌بینی کرده بود، نوشت: «پس لرزه‌ها احتمالا در روزهای آینده ادامه خواهند داشت. در حالی که به نظر می رسد ۶.۵ ریشتر شوک اصلی است، لرزش قوی دیگری نیز ممکن است.» فرانک هوگربیتس علاوه کرد که «در هر صورت هوشیار باشید.»

تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هزاران نفر از ساکنان هرات در‌پی وقوع زلزله، از خانه‌هایشان خارج شده و در میدان‌های شهر تجمع کرده‌اند. در برخی از نواحی هرات سقف چند خانه فرو ریخته است، اما از تلفات انسانی و خسارات اقتصادی هنوز گزارش دقیقی در دست نیست. این زلزله‌ها در استان بادغیس و بخش‌هایی از فراه و نیمروز نیز احساس شده‌اند.

رسانه‌های ایرانی خبر دادند زلزله در بخش‌هایی از این کشور از‌جمله در استان خراسان رضوی نیز احساس شده است. تصاویر منتشر‌شده از مشهد نشان می‌دهد که مردم از ترس فروریختن خانه‌ها در خیابان‌ها تجمع کرده‌اند. خبرگزاری ایرنا نوشت که زلزله علاوه بر افغانستان و ایران، بخش‌هایی از ازبکستان و ترکمنستان را نیز لرزانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری مهر به نقل از هادی ذوالفقاری، از مسئولان شهرستان کاشمر، گفت که مدیریت بحران این شهرستان در حالت آماده‌باش قرار گرفته است تا در صورت گزارش تخریب خانه‌ها و آسیب رسیدن به مردم، اقدام کند. نهادهای دولتی طالبان در افغانستان، هنوز گزارشی از وضعیت مکان‌هایی که در آن زلزله رخ داده است منتشر نکرده‌اند.

همچنین از دیگر کشورهای همسایه افغانستان از‌جمله ترکمنستان و ازبکستان که گفته می‌شود زلزله را احساس کرده‌اند نیز گزارشی منتشر نشده است. وقوع زلزله در افغانستان تا‌کنون بارها تلفات سنگین و خسارات هنگفتی برجا گذاشته است. استاندارد نبودن ساختمان‌ها از دلایلی است که همواره به تلفات انسانی در افغانستان منجر می‌شود.

وقوع زلزله در ژوئن سال گذشته در شرق افغانستان در استان پکتیا، جان بیش از یک هزار نفر را گرفت و حدود ۱۵۰۰ نفر دیگر را مجروح کرد. براساس گزارش‌های نهادهای امدادرسان، نزدیک به دو هزار خانه در اثر زلزله در پکتیا تخریب شدند که به بی‌سرپناه شدن هزاران نفر منجر شد.

هرچند نهادهای امدادرسان بین‌المللی از‌جمله برنامه غذای سازمان ملل به کمک آسیب‌دیدگان شتافتند، اما آسیب شدید روحی وارد شده بر ساکنان پکتیا و همچنین تخریب خانه‌ها و آسیب دیدن بخشی از زمین‌های کشاورزی، باعث شد که مردم به مشکلات فروانی دچار شوند.