مجادله ایلان ماسک و وزارت امور خارجه آلمان بر سر «مهاجران غیرقانونی»

ایلان ماسک: اینکه آلمان تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی را به خاک ایتالیا می‌برد، مطمئنا نقض حاکمیت ایتالیا است

پس از آنکه ایلان ماسک، میلیاردر مشهور آمریکایی، از فعالیت نهادهای غیردولتی آلمان در کمک به مهاجران «غیرقانونی» انتقاد کرد، وزارت امور خارجه آلمان به سخنان او واکنش نشان داد.

به گزارش رویترز، ایلان ماسک روز جمعه ۲۹سپتامبر (۷ مهر) با به اشتراک گذاشتن پستی در شبکه اکس در حمایت از پیروزی حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (آاف‌د) پیش از انتخابات منطقه‌ای ۸ اکتبر، از سازمان‌های غیردولتی برای نجات مهاجران از امواج دریا به‌شدت انتقاد کرد.

مالک شبکه اجتماعی اکس همان روز پست «رادیو جنوا» را به اشتراک گذاشت که در آن آمده بود: «در حال حاضر هشت کشتی آلمانی غیردولتی در دریای مدیترانه در حال جمع‌آوری مهاجران غیرقانونی برای پیاده کردن در ایتالیا هستند. این سازمان‌های غیردولتی از دولت آلمان یارانه می‌گیرند.»

رادیوجنوا در پایان اظهار امیدواری کرد که با پیروزی حزب آاف‌د در انتخابات منطقه‌ای پیش‌رو در باواریا و هسن، «جلو این خودکشی اروپایی» گرفته شود.

ایلان ماسک در ادامه، با انتقاد از سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت برلین نوشت: «آیا مردم آلمان از این موضوع آگاه‌اند؟»

وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اکس به این شهروند آمریکایی‌کانادایی متولد آفریقای جنوبی که در ایالات متحده زندگی می‌کند، پاسخ داد: «بله، این چیزی است که ما آن را نجات جان می‌نامیم.»

ایلان ماسک در ادامه با اصرار بر موضعش چنین پاسخ داد: «بنابراین شما واقعا به آن افتخار می‌کنید. جالب است. صادقانه بگویم، من شک دارم که اکثر مردم آلمان از این موضوع حمایت کنند. آیا نظرسنجی کرده‌اید؟»

ماسک ادامه می‌دهد: «اینکه آلمان تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی را به خاک ایتالیا می‌برد، مطمئنا نقض حاکمیت ایتالیا است.»

در رشته‌‌پیام‌هایی که ماسک در ادامه منتشر کرده، عبارت‌های دیگری مانند «به نظر یک تهاجم است»، «حتما در آشپزخانه [کشتی] سرآشپزهای زیادی هستند» به کار برده شده‌اند. او در واکنش به پیام یک کاربر که در انتقاد از عملیات سازمان‌های غیردولتی نوشته بود «... این نجات نیست، بیشتر قاچاق است، باید متوقف شود»، آن را تایید کرده است.

ایلان ماسک اواخر روز شنبه در پاسخ به وزارت امور خارجه آلمان افزود: «اگر دولتی در یک دموکراسی بر خلاف خواست مردم باشد، باید علیه آن دولت رای داده شود.»

هم‌زمان جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، در حاشیه دهمین نشست سران کشورهای عضو باشگاه اروپایی مدیترانه‌ای (EU Med) هشدار داد که اگر هر کشوری به فکر منتقل کردن مهاجران به کشور دیگری باشد، مشکلات مربوط به مهاجرت «هرگز به طور کامل حل نخواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران این باشگاه، شامل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، یونان، قبرس، مالت، کرواسی و اسلوونی روز جمعه در والتا، پایتخت مالت، گرد هم آمدند.

وزارت کشور آلمان اوایل سپتامبر اعلام کرد که «تا اطلاع ثانوی»، پذیرش مهاجرانی را که از طریق ایتالیا و بر اساس طرح «همبستگی داوطلبانه اروپایی» به این کشور می‌آیند، به تعویق می‌اندازد.

اظهارنظرهای ایلان ماسک درباره «مهاجران غیرقانونی» واکنش‌های زیادی را در شبکه اکس به‌همراه داشته است. برخی در همراهی و موافقت با او، به ورود «غیرقانونی» مهاجران انتقاد کرده‌اند و در مقابل، برخی دیگر به انتقاد از او پرداخته و او را به «حمایت از نازیسم» متهم کرده‌اند.

هر ساله ده‌ها هزار مهاجر که به دلیل جنگ، آزار و اذیت و فقر خانه و زندگی خود را رها می‌کنند و به امید امنیت و آینده‌ای بهتر، به مسیر پرخطر مهاجرت پا می‌گذارند تا خود را به کشورهای مرفه‌تر برسانند.

بیشتر از جهان