وزیر دفاع آمریکا: از عراق بیرون نمی‌رویم، ایران انتقام خواهد گرفت

مارک اسپر می‌گوید پنتاگون، حمله انتقام‌جویانه ایران را حتمی می‌داند

مارک اسپر اعلام کرد که سیاست آمریکا تغییر نکرده و آمریکا عراق را ترک نخواهد کرد -Drew Angerer / AFP

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا شامگاه امروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که قاسم سلیمانی برای برنامه‌ریزی یک حمله «ظرف چند روز بعد» به بغداد رفته بود.

وزیر دفاع آمریکا در روزهای گذشته بارها بر «تدافعی بودن» حمله پهپادی به کاروان قاسم سلیمانی تاکید کرده است. دولت آمریکا از سوی برخی نمایندگان کنگره تحت فشار است که چرا بدون تایید آن‌ها دست به این اقدام زده است.

اسپر در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که پنتاگون کاملا انتظار دارد که ایران در واکنش به کشته‌شدن قاسم سلیمانی دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد: « فکر می‌کنم ما باید منتظر باشیم تا آن‌ها به روش‌ها و اشکال مختلف انتقام بگیرند.»

مقام‌های ایرانی در پنج روز گذشته بارها بر برنامه‌ریزی برای گرفتن «انتقام سخت» تاکید کرده‌اند. استفاده از نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، جهاد اسلامی فلسطین و حشد‌الشعبی برای ضربه زدن به پایگاه‌های آمریکایی می‌تواند یکی از برنامه‌های ایران برای انتقام‌ باشد. البته ایران اعلام کرده که اقدامات «گروه‌های مقاومت منطقه برای خونخواهی سردار سلیمانی» به تصمیم خودشان بستگی دارد. نوع رابطه ایران با این گروه‌ها در گذشته نشان می‌دهد که آن‌ها بدون دریافت دستور از تهران دست به چنین اقدام خطرناکی نخواهند زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع خروج آمریکا از عراق و مصوبه پارلمان عراق در این رابطه، بخش دیگری از مصاحبه اسپر بود. او اعلام کرد که سیاست آمریکا تغییر نکرده و آمریکا عراق را ترک نخواهد کرد. 

روز گذشته نامه‌ای از فرماندهی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا مستقر در عراق به رسانه‌ها درز کرد که در آن اعلام شده بود که برای اجابت تصمیم پارلمان عراق نیروهای آمریکایی و ائتلاف برنامه خروج خود از عراق را ظرف روزها و هفته‌های آتی آغاز خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا اکنون می‌گوید که آن نامه پیش‌نویسی بوده است که به خوبی تنظیم نشده بود. او همچنین گفته که «تا آنجایی که اطلاع دارم هیچ نامه امضا‌شده‌ای در کار نبوده است.» 

پیشتر، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق تایید کرده بود که او نامه‌ای از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق مبنی بر برنامه‌ریزی برای خروج دریافت کرده بود.

به جز وزیر دفاع آمریکا، دونالد ترامپ نیز ساعتی پس از او اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از عراق در شرایط فعلی بدترین گزینه برای این کشور است: «ما می‌خواهیم از عراق خارج شویم ولی اکنون زمان مناسبی برای آن نیست. خروج ما از عراق می‌تواند بدترین اتفاقی باشد که برای این کشور امکان دارد.»

رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در واکنش به رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی گفته بود که اگر این اتفاق بیفتند تحریم‌هایی علیه عراق وضع خواهد کرد که تحریم‌های ایران در برابر آن هیچ است.