وزیر انرژی عربستان سعودی: پروژه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای کشور در دست اقدام است

ریاض در راستای پروژه ملی انرژی هسته‌ای پادشاهی سعودی قصد دارد همکاری‌های گسترده‌تر و بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد

نیروگاه هسته‌ای البراکه، اولین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب است- STRINGER / WAM / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه، سوم مهرماه، از قصد کشوری برای احداث اولین نیروگاه هسته‌ای خبر داد.

او در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که عربستان سعودی در راستای پروژه ملی انرژی هسته‌ای پادشاهی سعودی قصد دارد همکاری‌های گسترده‌تر و بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد و به سمت اجرای یک توافق جامع پادمانی حرکت کند.

امارات متحده عربی و ایران دارای نیروگاه هسته‌ای فعال برای تولید برق هستند. عربستان سعودی اما برنامه هسته‌ای نوپایی دارد و می خواهد آن را گسترش دهد.

شاهزاده محمد بن سلمان، هفته گذشته در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که جهان به یک هیروشیمای جدید احتیاج ندارد.

او کاربرد سلاح هسته‌ای را رد کرد اما در عین حال گفت اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، عربستان سعودی نیز باید سلاح هسته‌ای داشته باشد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنان روز دوشنبه خود روشن نکرد که ریاض قصد دارد پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را امضا کند یا خیر. پروتکل الحاقی امکان بررسی‌های گسترده‌تر و سرزده مانند بازرسی‌های فوری را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی در حال حاضر یک راکتور تحقیقاتی کم مصرف دارد اما آن را هنوز فعال نکرده است و همین امر اجازه می‌دهد برنامه‌اش همچنان تحت پروتکل مقادیر کم (SQP) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد نظارت قرار گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که در حال مذاکره با ریاض برای پیوستن این کشور به توافقنامه پادمان جامع (CSA) بوده است.

اگر عربستان سعودی مواد هسته‌ای را به اولین راکتور هسته‌ای خود وارد کند، باید به توافق جامع پادمانی بپیوندد.

در همین حال، عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهادی از سوی چین برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود است.

توافق با چین می‌تواند نگرانی‌هایی را در آمریکا و هند برانگیزد.

آمریکا پیشتر مذاکراتی با عربستان سعودی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور انجام داده بود، اما این مذاکرات پس از شروطی که آمریکا در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و نیز استخراج اورانیوم در خاک عربستان گذاشت، عملا ناکام ماند.

چین قصد دارد نیروگاه‌های هسته‌ای در مناطق مختلف جهان از جمله عربستان سعودی بسازد تا به این شکل نفوذ خود را گسترش دهد و از طرح کمربند و جاده خود حمایت کند.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است. دو کشور روابط تجاری گسترده‌ای در زمینه انرژی از جمله ساخت یک نیروگاه بزرگ خورشیدی دارند.

 عربستان سعودی و چین در پروژه‌های انرژی هسته‌ای، از جمله استخراج اورانیوم از آب دریا نیز همکاری می کنند. این همکاری می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند تا برنامه انرژی هسته‌ای خود را توسعه دهد و به‌طور بالقوه به یک صادرکننده اورانیوم تبدیل شود.

با این همه، عربستان سعودی و هند نیز روابط نزدیکی دارند و در سفر اخیر شاهزاده محمد بن سلمان به هند، تقویت روابط دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

بیشتر از جهان