امیرعبداللهیان: تبادل پیام با آمریکا ادامه دارد

«اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چارچوب ابتکار عمان همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام برگردند«

آنتونی گوترش و حسین امیرعبداللهیان در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند- تسنیم

خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ایران گزارش داده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، عصر روز شنبه، اول مهرماه، در دیدار با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از ادامه تبادل پیام با آمریکا خبر داده است.

براساس این گزارش، امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به تبادل زندانیان با آمریکا و آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، گفت: «در خصوص برجام همواره با شما مشورت های خوبی داریم. تبادل پیام‌ها با آمریکا ادامه دارد و طرح سلطان عمان هم‌ همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، ما برای بازگشت به برجام جدی هستیم تا در چارچوب ابتکار عمان همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام برگردند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیشتر نیز گفته بود که اگر آمریکا نیت واقعی خود را نشان دهد، توافق با این کشور دور از دسترس نیست. 

او روز شنبه نیز روز شنبه در جریان نشستی در مرکز «جامعه آسیایی» (Asia Society) بار دیگر مدعی شد که دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نه‌تنها «خطای محاسباتی» دارد بلکه «متناقض» عمل می‌کند و رویکرد مشخص و شفافی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان مقام‌های آمریکایی را متهم کرد که گفتار و رفتار یکسانی ندارند و در گفتار چیزی می‌گوید و در عمل به گونه‌ای دیگری اقدام می‌کنند.

او این اظهارات را یک روز پس از آن مطرح کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن اشاره به همکاری نکردن جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی گفت: «ما سعی کردیم به‌طور غیرمستقیم با حکومت ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم یا خیر. اما حکومت ایران نتوانست یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.»

حسین امیرعبداللهیان، بدون پاسخ دادن به این انتقاد وزیر امور خارجه آمریکا، درباره همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به دبیرکل سازمان ملل گفت: «هروقت آژانس در چارچوب فنی عمل می‌کند، امور در مسیر درست پیش می‌رود. اما هر وقت دیگران نظرات سیاسی خود را بر مسائل حرفه‌ای آژانس ترجیح می‌دهند، اوضاع خراب می‌شود.»

امیرعبداللهیان گفت که بمب هسته‌ای در دکترین ایران جایی ندارد.

این اظهارات در شرایطی عنوان شده که جمهوری اسلامی مجوز فعالیت شماری از بازرسان باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از این اقدام تهران گفته است که لغو مجوز فعالیت این بازرسان، بر توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تاثیری منفی می‌گذارد.