انریکه مورا: سیاست اتحادیه اروپا همچنان توافق با جمهوری اسلامی با هر اسم و عنوانی است

جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به‌ دلیل شناسایی رد آثار اورانیوم در سه مرکز اعلام‌نشده ارائه دهد

به‌گفته دبیرکل آژانس، حکومت ایران به‌طور بی‌سابقه‌ای جلو فعالیت بازرسان را گرفته است - Iranian Foreign Ministry / AFP 

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موضع رسمی اتحادیه اروپا در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بار دیگر تکرار کرد و گفت دستیابی به یک توافق، با هر عنوانی، کماکان تنها گزینه پیش رو برای مهار برنامه هسته‌ای حکومت ایران است.

انریکه مورا که در حاشیه برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به‌طور جداگانه با باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، و ایبرام پالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیدار کرده است روز شنبه ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه ۱۴۰۲)، در پیامی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «گفت‌وگو درباره برجام، مثل همیشه بخشی از دیدارهای حاشیه‌ای مجمع عمومی بود.»

به‌نوشته معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سیاست اتحادیه اروپا همچنان دستیابی به توافقی است که از یک طرف، محدودیت‌های مشخصی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد کند و از طرفی دیگر، سازوکارهای نظارتی قابل قبولی برای راستی‌آزمایی و نظارت بر لغو همه‌جانبه تحریم‌ها فراهم کند، به‌‌گونه‌ای که در نهایت، ایران بتواند یک صنعت هسته‌ای پایدار و شفاف داشته باشد.

به‌نوشته انریکه مورا، توافقی با این ویژگی‌ها می‌تواند نامش برجام یا «بهترین توافق» باشد. اما هیچ جایگزین دیگری برایش نیست.

امیدواری معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امکان‌ دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که ظرف هفته‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری از همکاری نکردن مسئولان جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته دیپلمات‌های غربی، حکومت ایران هنوز نتوانسته هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به دلیل شناسایی رد آثار اورانیوم در سه مرکز اعلام‌نشده ارائه دهد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، شنبه هفته گذشته به‌طور رسمی اعلام کرد که حکومت ایران به‌طور بی‌سابقه‌‌‌ای جلوی فعالیت‌های توافق‌شده بازرسان آژانس در ایران را گرفته است.

در این میان، خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه آمریکا نوشت: «ما سعی کردیم به‌طور غیرمستقیم با حکومت ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم یا خیر... اما حکومت ایران نتوانست یا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.»

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، «تصمیم جمهوری اسلامی برای ممانعت از فعالیت برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به ایفای نقش مسئولانه و متعهدانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد».

بیشتر از جهان