سرمایه‌دار مصری‌تبار متهم به پرداخت رشوه به سناتور منندز، کیست؟

فرد دیبیس که روزگاری کارگر ساده رستوران بود، امروز کلکسیونی از اتومبیل‌های گرانقیمت دارد و سازنده ساختمان‌های مجلل است

شمش‌های طلا، هزاران دلار پول نقد و اتومبیل مرسدس بنز از جمله رشوه‌های پرداختی به منندزها-  Alexi J. Rosenfeld / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

در اواخر سال ۲۰۲۰، سناتور رابرت منندز با فیلیپ سلینجر، وکیل خصوصی که قبلا برای منندز کمک‌های مالی نیز جمع‌آوری کرده بود، ملاقات کرد تا شایستگی او را به‌عنوان دادستان بعدی ایالت نیوجرسی ارزیابی کند و درباره یک فقره خاص با او گفت‌وگو کند. 

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که دادستان‌های فدرال می‌گویند منندز فقط می‌خواست اطمینان یابد که سلینجر به‌عنوان دادستان آینده به یکی از دوستان او به نام فرید دیبیس، سرمایه‌دار املاک و مستغلات که با اتهام‌های کلاهبرداری بانکی مواجه است، لطف خواهد داشت. 

حالا که پرونده رشوه‌خواری سناتور منندز، همسر و شماری از همکارانش مطرح شده است، نام دیبیس به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم این فساد مالی به میان آمده است. این پرونده منندز و همسرش را به دریافت هزاران دلار پول نقد، شمش‌های طلا و یک اتومبیل گرانقیمت در ازای الطافی چون کمک مخفیانه به مصر از طریق سیاست‌گذاری‌های آمریکا و مداخله در سه فقره تحقیقات جنایی که یکی از آن‌ها شامل دیبیس نیز می‌شد، متهم می‌کند. 

در کیفرخواستی که روز جمعه دادستان ایالات متحده در منهتن منتشر کرد، آمده است که دیبیس پاکت‌هایی پر از هزاران دلار پول نقد و شمش‌های طلا به ارزش ۱۲۰ هزار دلار به منندز رشوه داده است. 

منندز می‌گوید بی‌گناه است و دست‌های پشت پرده‌ای را مقصر می‌داند که به گفته او «چشم دیدن پیشرفت یک آمریکایی-لاتینوی نسل اولی را که از صفر به سناتوری ایالات متحده رسیده است ندارند.» وکیل دیبیس ابراز اطمینان کرده است که موکلش از تمام اتهام‌ها تبرئه خواهد شد. 

دیبیس و منندز هر دو در یک خیابان منهتن تا مراتب بالا پیشرفت کردند؛ خیابانی که سیاست‌های محلی و املاک و مستغلات همواره درهم‌تنیده بوده‌اند. دیبس ۶۶ ساله، همراه با دو بازرگان دیگر مصری به نام‌های وائل حانا و خوزه اوریبه، به رشوه‌دهی متهم شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیبیس که روزگاری کارگر ساده رستوران بود، امروز کلکسیونی از اتومبیل‌های گرانقیمت دارد و سازنده ساختمان‌های مجلل است. 

او در «اجواتر» در نیوجرسی در بالادست «یونیون‌سیتی» که منندز قبلا شهردارش بود، به‌دلیل تبدیل یک بارانداز صنعتی به «ساحل طلایی» و احداث مجموعه‌ای از آسمان‌خراش‌های مجلل، شناخته می‌شود. 

بر اساس شکایت‌ها و گزارش اخیر کمیسیون تحقیقات ایالتی نیوجرسی، ممکن است رابطه صمیمانه دیبیس با شماری از مقام‌ها که ساختمان‌سازهای رقیب را دور کرده و معاملات سودآور را برای فرید دیبیس تضمین کردند، به این موفقیت رسیده باشد. 

گزارش نشان می‌دهد که دیبیس یک آپارتمان را با تخفیف به شهردار اجواتر اجاره داد و چندین میلیون دلار درآمد برای کسب‌وکار یک عضو شورای محلی فراهم آورد و همزمان توانست حقوق ساخت‌وساز و احداث کسب کند و از وعده‌های ساخت مسکن ارزان صرف‌نظر کند. 

در گزارش‌ آمده است افرادی که با دیبیس مخالفت کردند مورد تلافی‌جویی قرار گرفتند. شهردار قبلی اجواتر گفته است که وقتی درباره فساد مقام‌های محلی و دیبیس سخن گفت، حمایت سیاسی‌اش را از دست داد و در نهایت نتوانست برای بار دوم انتخاب شود. 

کمیسیون تحقیقات نوشت که این گزارش هشداری در مورد خطرات ذاتی قدرتمند و بانفوذ شدن یک شهروند خصوصی مرتبط با سیاست و غیرمنتخب در امور دولتی است. 

در سال ۲۰۱۸ نیز دیبیس به دریافت وام به دلایل واهی از موسسه‌ای در نیوآرک که خود او مالکش بود متهم شد. این اتهام سنگین و جدی بود و خطر حبس داشت. 

در سال ۲۰۲۱ و زمانی که منندز به‌عنوان سناتور نیوجرسی نقش مهمی در توصیه به دولت جو بایدن درباره نامزدهای احتمالی دادستانی فدرال آن ایالت داشت، دیبیس هنوز در انتظار محاکمه بود و منندز در نهایت توانست کاندیدای مورد نظر خود، سلینجر را توصیه کند. 

پس از آن که سلینجر سوگند یاد کرد، وزارت دادگستری از او خواست تا پرونده دیبیس را به دادستانی دیگر واگذار کند. منندز در آن زمان سلینجر و دادستان جدید مسئول پرونده را تحت فشار قرار داد و چندین بار با آن‌ها تماس گرفت. او همچنین از طریق یکی از مشاوران خود به سلینجر اطلاع داد که از نحوه رسیدگی به پرونده دیبیس خرسند نیست. 

در طول سال ۲۰۲۲ که منندز تلاش می‌کرد بر رسیدگی به پرونده تاثیر بگذارد، دیبیس ترتیبی داد که نادین، همسر منندز، دو شمش طلا به ارزش هر یک حدود ۶۰ هزار دلار و پاکتی حاوی هزاران دلار پول نقد دریافت کند. یکی از جست‌وجوهای اینترنتی نادین این بوده است که «ارزش یک کیلو طلا چقدر است؟» 

سلینجر و دادستان ارشد او به بازرسان گفتند که مانع تلاش‌های منندز برای تاثیرگذاری بر پرونده شده‌اند. 

سخنگوی دفتر دادستانی نیوجرسی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای به استعفای سلینجر اشاره کرد. 

سال گذشته، به دنبال یک محاکمه به تاخیرافتاده، دیبیس در پرونده دریافت وام بانکی متهم شناخته شد. وکیل او گفت که او در این پرونده تنها مشروط می‌شود اما اجرای حکم او بارها به تعویق افتاده و اکنون اعلام شده است که ماه آینده به اجرا درخواهد آمد.

بیشتر از جهان