حمله و بازداشت سهم خانواده‌های دادخواه در سالگرد جان‌باختگان خیزش سراسری

نیروهای امنیتی روز پنجشنبه در شهرهای مختلف به حمله و ضرب‌و‌شتم خانواده‌های دادخواه اقدام کردند

پس از ماه‌ها فشار امنیتی و احضار خانواده‌های دادخواه، اکنون با فرا رسیدن سالگرد کشته شدن هر کدام از معترضان در خیزش «زن، زندگی، آزادی»، نیروهای امنیتی از تمام ظرفیت خود برای سرکوب خانواده کشته‌شدگان استفاده می‌کنند. روز پنجشنبه فشار حمله، ضرب‌و‌شتم، تهدید و بازداشت، سهم بسیاری از خانواده‌های دادخواه در سالگرد از دست دادن فرزندانشان بود.

نیروهای جمهوری اسلامی در ایلام، هم‌زمان با سالگرد کشته شدن محسن قیصری، با حمله به حاضران در آرامستان بهشت رضا واقع در شهرک هانیوان، محمدحسین قیصری، برادر محسن قیصری را بازداشت کردند. این نیروها همچنین یک پدر و دختر با نام محمود صادقی و هدا صادقی و همچنین یک جوان را به نام علی شیرخانی بازداشت کردند و شماری از مردم را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

 به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز پنجشنبه ٣٠ شهریور ۱۴۰۲، در این مراسم شماری از شرکت‌کنندگان به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفتند و به مراکز درمانی در شهر ایلام منتقل شدند. حال چند تن از این مصدومان بسیار وخیم گزارش شده است. محسن قیصری، جوان ۳۲ ساله‌ای بود که در جریان خیزش سراسری در ایلام از فاصله نزدیک با شلیک مستقیم نیروهای یگان ویژه جان باخت.

همچنین روز پنجشنبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم‌زمان با سالگرد کشته شدن دانش رهنما و عبدالله محمودپور، دو جوان کرد اهل ارومیه، به روستای بالو در این شهر هجوم بردند و مانع از برگزاری مراسم سالگرد این جان‌باختگان شدند.

به گزارش هه‌نگاو و به نقل از منابع مطلع، نیروهای حکومتی در آرامستان روستای بالو مستقر شدند و ضمن تهدید به بازداشت، از ورود شهروندان به محوطه این قبرستان و تجمع آن‌ها جلوگیری کردند. دانش رهنما و عبدالله محمودپور، ٣٠ شهریور ۱۴۰۱، در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر در روستای بالو از توابع ارومیه جان باختند.

مهسا پیرایی، دختر مینو مجیدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری نیز خبر داده است که از پدرش تعهد گرفته‌اند تا بر مزار مینو مجیدی مراسمی برگزار نکند. مهسا پیرایی پیش‌تر در اینستاگرام خود پیام‌هایی از نزدیکانش منتشر کرده بود که می‌گویند در سالروز کشته شدن مادرش، خانه او و خیابان‌های اطرافش در کرمانشاه در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته است. ‌مینو مجیدی ‌سال گذشته در چهارراه ۳۰‌ متری کرمانشاه، با شلیک گلوله ماموران جمهوری اسلامی کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر نیکا شاکرمی، نوجوان کشته‌شده در اعتراضات سال گذشته نیز در اینستاگرام با اعلام خبر لغو مراسم سالگرد نیکا نوشته است: «تصمیم بر این بود در اولین سالگرد کشته شدن نیکا فرزند عزیزم، مراسمی برای یادبود ایشان برگزار کنیم لذا با توجه به مشکلات پیش آمده»، «مراسم را ناچارا لغو می‌کنم». پیش‌تر آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی هم از «تهدید و حبس خانگی بدون حکم» خود نوشته بود. همچنین روز پنجشنبه نیروهای امنیتی و پلیس به مسدود کردن جاده خرم‌آباد به پلدختر برای جلوگیری از حضور مردم بر مزار نیکا شاکرمی اقدام کردند.

علاوه بر این‌ها، روز پنجشنبه ماموران با پرتاب سنگ، تیراندازی و گاز اشک‌آور، به خانه جواد حیدری حمله کردند. نیروهای امنیتی که قصد داشتند از برگزاری مراسم سالگرد کشته شدن این حامی خیزش سراسری جلوگیری کنند، پس از ضرب‌و‌شتم اعضای این خانواده، پدر و دو برادر جواد حیدری را بازداشت کردند. خواهر جواد حیدری، نیمه‌شب پنجشنبه ۳۰ شهریور، با اعلام خبر بازداشت پدر و دو برادرش در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «پدرم و برادرم روح‌الله بازداشت شدند. برادرم مرتضی (هم) بازداشت شد.»

در حالی که تصاویر منتشر‌شده از حمله نیروهای امنیتی و تیراندازی به خانه جواد حیدری مشخص است، اما با این حال عباس کاظمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین، با تکذیب چنین اتفاقی اعلام کرد که حضور این نیروها برای «صیانت از اهالی منطقه» در مقابل «فراخوان» اعتراضی بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین با وجود انتشار تصاویر افراد و کودکان آسیب‌دیده این خانواده در اثر حمله نیروهای امنیتی، مدعی شد که «قطع اینترنت روستای رحمت‌آباد و ضرب‌و‌شتم اعضای خانواده جواد حیدری و نزدیکانشان واقعیت ندارد و فقط برای مادر این خانواده کسالتی پیش آمد که بعد از انتقال به بیمارستان، مشخص شد مسئله‌ای وجود ندارد».

بازداشت یک معلم و یک شهروند

محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش‌و‌پرورش شهرستان چالوس، روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه، به دست ماموران اداره اطلاعات در این شهر بازداشت و به شهر ساری منتقل شد. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش‌و‌پرورش، به دست نیروهای امنیتی در چالوس بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، ماموران اداره اطلاعات، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، این شهروند را در منزل شخصی‌اش در نوشهر بازداشت کردند. تا زمان تنظیم این خبر از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح‌شده علیه این معلم اطلاعاتی منتشر نشده است. محراب فرساد مختاری، دبیر آموزش‌و‌پرورش شهرستان چالوس و شهروند ساکن نوشهر است.

دادستان عمومی و انقلاب ایلام نیز از بازداشت یک نفر تحت عنوان عضو گروه‌های مخالف نظام در این شهرستان خبر داد. به گزارش ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب ایلام این فرد را عضو یکی از گروه‌های مخالف نظام معرفی کرده است و دلیل بازداشت او را «ارتباط و همکاری با گروه‌‌های معاند و تشویش اذهان عمومی در سطح این شهر» عنوان کرد.

او همچنین مدعی شد طی هفته گذشته چند شهروند دیگر نیز از اعضای گروه‌های ضد انقلاب در استان ایلام بازداشت شده‌اند. در این گزارش به هویت و محل نگهداری این شهروند بازداشتی اشاره‌ای نشده است.