سی‌بی‌سی: کانادا مکالمات دیپلمات‌های هند مرتبط با قتل رهبر سیک را در اختیار دارد

منابع کانادایی می‌گویند که شواهدی در دست دارند که بر دخالت دولت هند در ترور یک شهروند کانادایی در خاک این کشور دلالت دارد

نارندرا مودی و جاستین ترودو، نخست‌وزیران هند و کانادا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو، سپتامبر ۲۰۲۳-Evan Vucci/REUTERS

به گزارش چند منبع مطلع، دولت کانادا در تحقیقات مربوط به «قتل» فعال سیک موفق به جمع‌آوری اطلاعاتی مرتبط با مقامات هندی شده است.

به گزارش سی‌بی‌سی به نقل از چند منبع دولتی کانادا، این اطلاعات شامل مکالمات مقامات هندی و دیپلمات‌های هندی مستقر در هند است. این اطلاعات تنها از منابع دولتی کانادایی نیست و برخی از آن‌ها را متحدی با هویت محرمانه از گروه اطلاعاتی «پنج چشم» جمع‌آوری کرده است. مقامات کانادا برای یافتن شرکایی به‌منظور تحقیقات پیرامون کشته شدن هاردیپ سینگ نجار در گرماگرم بحران فزاینده دیپلماتیک، چند‌بار به هند سفر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این  رهبر سیک در روز ۱۸ ژوئن در خارج معبدی در ساری بریتیش کلمبیا بر اثر اصابت گلوله کشته شد. بنابر گزارش‌ها سرویس‌های امنیتی اطلاعاتی کانادا پیش‌تر به او اطلاع داده بودند که جانش در خطر است. منابع کانادایی می‌گویند که شواهدی در دست دارند که بر دخالت دولت هند در ترور یک شهروند کانادایی در خاک این کشور دلالت دارند. 
این منابع می‌گویند، مقامات هند در پشت درهای بسته هیچ‌وقت دخالت خود در این ترور را رد نکرده‌اند. دولت هند از دولت کانادا به دلیل پناه‌دادن به «جدایی طبان سیک مانند هاردیپ سینگ نجار» خشمگین‌اند. آن‌ها این رهبر سیک را تروریست می‌خواندند. دولت کانادا از انتشار شواهد خود خودداری کرده و گفته که ممکن است از آن‌ها در یک روند قانونی استفاده کند.

کریستینا فریلند، معاون نخست‌وزیر گفت که نمی‌تواند این اطلاعات را فاش کند و تعهدات کانادا به «پنج چشم» همکار اطلاعاتی خود را زیر پا بگذارد. او افزود: «این مشارکت بر مکالمات محرمانه بسیار متمرکز است.»

با بالاگرفتن بحران دیپلماتیک ناشی از این ماجرا، چند دیپلمات از دو کشور اخراج شدند و هند روز چهارشنبه اعلام کرد که صدور ویزا برای اتباع کانادایی را متوقف می‌کند. کریستینا فریلند در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال اقدام متقابل دولت کانادا وجود دارد یا نه، گفت: «دولت بر محاکمه قاتل متمرکز است. این موضوعی ژئوپولیتیک نیست و موضوع درباره کانادا و امنیت کانادایی‌ها درون این کشور است. مساله حاکمیت قانون درمیان است.»

بیشتر از جهان