بورل در دیدار با امیرعبداللهیان «بازداشت‌های خودسرانه شهروندان اتحادیه اروپا» را محکوم کرد

بورل خطاب به امیرعبداللهیان: همه شهروندان اتحادیه اروپا را که در ایران زندانی‌اند آزاد کنید

بورل و امیرعبداللهیان در تهران، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ - ATTA KENARE / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه  ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا، از جمله دوتابعیتی‌ها» در ایران را به‌شدت محکوم کرده است.

بورل، که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با امیرعبداللهیان دیدار کرد، از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی همه شهروندان اتحادیه اروپا شد که در ایران زندانی‌اند.

در بیانیه بورل آمده است که موضع اتحادیه اروپا در مورد وضع بسیار نگران‌کننده حقوق بشر در ایران تغییر نکرده است و ایران باید آزادی‌های اساسی شهروندان ایرانی را، همان‌طور که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سالگرد کشته شدن مهسا امینی بیان کردند، تضمین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین آمده است که جوزپ بورل در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره برجام، از اهمیت دنبال کردن مسیر کاهش تنش‌ها سخن گفته و از تهران خواسته است در تصمیم برای لغو مجوز فعالیت چند بازرس باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند و همکاری‌ با آژانس را بهبود دهد.

رافائل گروسی روز شنبه ۱۶ سپتامبر در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است نوشت که این بازرسان از مجرب‌ترین کارشناسان آژانس با دانش منحصربه‌فرد در حوزه فناوری‌های غنی‌سازی‌اند و کار مهمی در راستی‌آزمایی در تاسیسات غنی‌سازی ایران انجام داده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه اقدام ایران را «یک‌جانبه»، «نامتناسب»، و «بی‌سابقه» خواند و آن را محکوم کرد.

در بیانیه روز چهارشنبه جوزپ بورل آمده است که اتحادیه اروپا از آژانس و فعالیت‌هایش کاملا حمایت می‌کند و اعتقاد راسخش را در مورد لزوم یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران در چهارچوب برجام اعلام می‌کند.

در پایان این بیانیه تاکید شده است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که همکاری نظامی با روسیه را در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین متوقف کند.