کیم جونگ اون از شکل‌گیری روابط قوی‌تر کره شمالی با روسیه خبر داد

پیونگ یانگ با استفاده از عبارت «روز اوج تازه» بر تقویت روابط دوجانبه با مسکو تاکید کرد

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز یکشنبه هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، و وزیر دفاع روسیه در مورد مسائل عملی برای تقویت همکاری‌های نظامی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند؛ اتفاقی که پیونگ‌یانگ آن را «روز اوج تازه» برای روابط دوجانبه با مسکو خواند.

به گزارش رویترز، کیم جونگ اون در جریان سفر خبرسازش به روسیه، روز شنبه از بمب‌افکن‌های راهبردی، موشک‌های مافوق صوت و کشتی‌های جنگی روسیه بازدید کرد. او همچنین ناوگان دریایی اقیانوس آرام روسیه که به زیردریایی‌های هسته‌ای استراتژیک و کشتی‌های نظامی دیگر مجهز است، مشاهده و بازرسی و از نقش این ناوگان «برای کمک به صلح در منطقه» تمجید کرد.

خبرگزاری‌های روسیه گزارش می‌دهند که بازدیدهای رهبر کره شمالی از کارخانه‌ها و صنایع مختلف مسکو ادامه دارد و کیم جونگ اون قرار است روز یکشنبه در ادامه این سفر یک هفته‌ای‌، از چندین کارخانه محصولات غذایی دیدن کند.

رهبر کره شمالی که به‌ندرت کشورش را ترک می‌کند، در جریان سفر به روسیه تاکید کرد: «درهای جدیدی از دوستی، همبستگی و همکاری در تاریخ روابط بین کره شمالی و روسیه در حال باز شدن‌اند.»

کیم روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ملاقات کرد. این دو رهبر کشورهای تحت‌تحریم غرب در مورد مسائل نظامی، جنگ در اوکراین و تعمیق همکاری‌ها گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعمیق همکاری‌های مسکو و پیونگ‌یانگ در حالی در دستور کار دو کشور قرار می‌گیرد که آمریکا و متحدانش از گرم شدن روابط نظامی بین دو همسایه‌ نگران‌اند؛ زیرا روسیه به تهاجم به اوکراین ادامه می‌دهد و کره شمالی نیز بر توسعه دستاوردهای موشکی و هسته‌ای اصرار دارد.

کره جنوبی و ایالات متحده می‌گویند همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را نقض می‌کند و هشدار داده‌اند که مسکو بهای این اقدام را خواهد پرداخت.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، روز یکشنبه این مشارکت نظامی را «غیرقانونی و ناعادلانه» خواند و گفت که جامعه بین‌المللی برای مقابله با تعمیق روابط بین مسکو و پیونگ یانگ «با شدت بیشتری متحد خواهد شد».

او این جملات را پیش از آنکه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شود، بیان کرد.

با وجود این هشدارها، روسیه تمام تلاشش را برای بازتاب بین‌المللی گسترده سفر کیم جونگ اون به کار گرفت و رسانه‌های این کشور در مورد چشم‌انداز همکاری نظامی با کره شمالی اشاره‌های مکرری منتشر کردند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به رسانه‌ها گفت که مسکو در حال مذاکره درباره تمرین‌های نظامی مشترک با کره شمالی است. او در ماه ژوییه از پیونگ‌یانگ و نمایشگاه تسلیحات به همراه کیم جونگ اون بازدید کرد که یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های تعمیق روابط این دو کشور محسوب می‌شد.

این دیدارها دو کشوری را که در صحنه جهانی به طور فزاینده‌ای منزوی شده‌اند، در بحبوحه جنگ طولانی و متزلزل روسیه علیه اوکراین به یکدیگر نزدیک می‌کند.

کره‌ شمالی یکی از معدود کشورهایی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ آشکارا از روسیه حمایت کرده است. پوتین هفته گذشته متعهد شد با تجمیع تلاش‌ها، روابط دوجانبه با این کشور را از همه جهات به روشی برنامه‌ریزی‌شده افزایش دهد.

مسکو پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه تهاجم نظامی به اوکراین، به ذخایر جدید مهمات و گلوله نیاز دارد. به گفته تحلیلگران نظامی، کیم می‌تواند گلوله‌های توپخانه‌ای را از انبار بزرگش به روسیه انتقال دهد که ممکن است در کوتاه‌مدت، انبارهای مهمات روسیه را دوباره پر کند اما در مورد کیفیت این مهمات پرسش‌های زیادی مطرح است و احتمال دارد در توانایی نظامی روسیه تاثیر چندانی نداشته باشد.

در سوی دیگر، کره شمالی هم که به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش سال‌ها است تحت تحریم‌های بین‌المللی است، به انواع اقلام از مواد غذایی گرفته تا مواد اولیه و پول نقد به‌شدت نیازمند است.

بیشتر از جهان