بازدید کیم جونگ اون از بمب‌افکن‌های روسی با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای

آمریکا و کره جنوبی نگران‌اند که احیای دوستی مسکو با پیونگ یانگ، به رهبر کره شمالی اجازه دهد به تسلیحات نظامی روسیه دسترسی پیدا کند

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز شنبه شانزدهم سپتامبر (۲۵ شهریور)، با همراهی وزیر دفاع ولادیمیر پوتین، از بمب‌افکن‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، موشک‌های مافوق صوت و کشتی‌های جنگی روسیه بازدید کرد.

به گزارش رویترز، دیدار رهبر کره شمالی از پایگاه نظامی کنویچی -‌حدود ۵۰ کیلومتری شهر ولادی وستوک- با همراهی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، انجام شد.

این بازدید در حالی انجام گرفت که ایالات متحده و کره جنوبی نگران‌اند که احیای دوستی مسکو با پیونگ یانگ، به کیم جونگ اون اجازه دهد به برخی از موشک‌های حساس روسیه و فناوری‌های دیگر نظامی این کشور دسترسی داشته باشد. در عین حال، نگرانی از کمک کره شمالی به روسیه برای جنگ علیه اوکراین، از دیگر نگرانی‌های مرتبط با سفر کیم به مسکو محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده وزارت دفاع روسیه، در بازدید روز شنبه، سرگئی شویگو بمب‌افکن‌های استراتژیک کشورش شامل تی یو ۱۶۰، تی یو ۹۵ و تی یو ۲۲ ام۳ را به کیم نشان داد. این بمب‌افکن‌ها که قادر به حمل سلاح هسته‌ای‌اند، ستون فقرات توان حمله هوایی هسته‌ای روسیه را تشکیل می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع روسیه در مورد یکی از هواپیماهای مورد بازدید به کیم گفت: «این هواپیما می‌تواند از مسکو به ژاپن پرواز کند و دوباره بازگردد.»

سرگئی شویگو همچنین هواپیمای مافوق صوت میگ ۳۱آی مجهز به موشک‌های «کینژال» را به رهبر کره شمالی نشان داد. موشک کینژال یا «خنجر» یک موشک بالیستیک هوا پرتاب است که می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کند.

تصاویر منتشرشده از این بازدید نظامی، کیم را نشان می‌دهد که در حال سوال کردن درباره نحوه شلیک موشک‌ها از هواپیما، سر تکان می‌دهد و لبخند می‌زند.

پس از بازدید از هواپیماها و موشک‌های روسی، کیم جونگ اون به سمت کشتی جنگی ناوگان اقیانوس آرام در ولادی وستوک هدایت شد که شاهد توانایی‌های نیروی دریایی روسیه باشد.

رهبر کره شمالی روز جمعه نیز از یک کارخانه جت‌های جنگنده روسیه که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، بازدید کرد.

او و پوتین پیش‌تر در دیدار روز چهارشنبه درباره مسائل نظامی، جنگ در اوکراین و تعمیق همکاری‌ها گفت‌وگو کرده بودند. پوتین درباره آن دیدار به خبرنگاران گفت که روسیه قرار نیست معاهده‌ای را نقض کند، اما به توسعه روابط با کره شمالی ادامه خواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز به خبرنگاران گفت که هیچ برنامه‌ای برای امضای توافق رسمی در طول سفر کیم جونگ اون وجود ندارد. او تاکید کرده است که روابط روسیه و کره شمالی کشورهای دیگر را هدف قرار نمی‌دهد و نباید برای کشورهای ثالث نگران‌کننده باشد.

با این حال، کره جنوبی و ایالات متحده روز جمعه گفتند که همکاری نظامی کره شمالی و روسیه تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ را نقض می‌کند و مسکو باید آماده عواقب این اتفاق باشد.

مسکو پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه تهاجم نظامی به اوکراین، به ذخایر جدید مهمات و گلوله نیاز دارد. به گفته تحلیلگران نظامی، کیم می‌تواند گلوله‌های توپخانه‌ای را از انبار بزرگش به روسیه انتقال دهد که ممکن است در کوتاه‌مدت، انبارهای مهمات روسیه را دوباره پر کند؛ هرچند در مورد کیفیت این مهمات پرسش‌های زیادی مطرح است و احتمال دارد در توانایی نظامی روسیه تاثیر چندانی نداشته باشد.

از سوی دیگر، کره شمالی هم که به‌دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش سال‌ها است تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته، به انواع اقلام، از مواد غذایی گرفته تا مواد اولیه و پول نقد، به‌شدت نیازمند است.

بیشتر از جهان