اعلام همبستگی شماری از قانون‌گذاران آمریکایی با مردم ایران

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از مهسا امینی به‌عنوان «زن شجاعی» یاد کرد که در ایران و جهان «تاثیری ماندگار» گذاشته است

به‌نوشته جیم بنکس، «قانون مهسا» با هدف تحریم علی خامنه‌ای و اطرافیانش تصویب شد - AFP

در سالگرد جان باختن مهسا امینی و هم‌زمان با شکل‌گیری تجمع‌‌‌های اعتراضی ایرانیان در نقاط مختلف جهان و شهرهای گوناگون ایران، شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان، سنا و چهر‌ه‌های مختلف سیاسی آمریکا بار دیگر با مردم معترض ایران که در برابر حاکمیت جمهوری اسلامی ایستادگی می‌کنند، ابراز همبستگی کردند.

کریس مورفی، عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا، روز شنبه ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور ۱۴۰۲)، با انتشار تصویری از مهسا امینی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که او را به‌دلیل سرپیچی از مقررات «حجاب اجباری» کشتند.

به‌نوشته این عضو مجلس سنای آمریکا، مرگ مهسا امینی الهام‌بخش آغاز یک «جنبش» بود. او ضمن بازنشر شعار «زن-زندگی-آزادی»، به زبان انگلیسی، نوشت: «ما به همه زنان شجاع در ایران که برای کرامت انسانی اولیه خود ایستادگی می‌کنند ادای احترام می‌‌کنیم.»

جیم ریش، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا، نیز در سالگرد کشته شدن مهسا امینی و شروع خیزش سراسری در ایران، با اشاره به اقدام دولت بایدن در آزاد‌ کردن منابع ارزی ایران نوشت: «لازم است که اقدام‌های بیشتری در راستای پاسخگو کردن حکومت ایران، به‌‌دلیل نقض حقوق بشر و پشتیبانی از تروریسم، در دستور کار قرار گیرد.» او تاکید کرد که از مردم ایران حمایت می‌کند.
 

توافق اخیر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با جمهوری اسلامی بر سر مبادله زندانیان در ازای رفع توقیف از شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی با انتقادهای گسترده‌ای در میان جمهوری‌خواهان مواجه شده‌ است. اکثر چهره‌های جمهوری‌خواه ضمن استقبال از آزاد شدن «گروگان‌های آمریکایی» از زندان‌های جمهوری اسلامی، اقدام دولت بایدن را تن دادن به «باج‌خواهی» جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند.

در این میان، جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در پیامی در رسانه اجتماعی اکس، با اشاره به سالگرد کشته شدن مهسا امینی نوشت هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی او با نام «قانون مهسا» را تصویب کرد؛ طرحی که به‌گفته این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، با هدف تحریم و اعمال فشار بر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و حلقه اطرافیان نزدیک او تصویب شد.

کلودیا تنی، عضو دیگر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، در پیامی یاد و خاطره او را گرامی داشت و از او با عنوان «زن شجاعی» یاد کرد که در ایران و جهان «تاثیری ماندگار» به جای گذاشته است.

کلودیا تنی در رسانه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت: «امروز ما همگی یاد و خاطره مهسا امینی، زن شجاع ۲۲ ساله ایرانی را که در ایران و جهان تاثیری ماندگار گذاشته است، گرامی می‌داریم».

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا داستان مهسا امینی را که صرفا به‌دلیل تایید نکردن اجبار حکومت دستگیر و پس از آن در بازداشت نیروهای گشت ارشاد کشته شد، نمونه عینی «غم‌انگیزی» از مبارزات زنان بی‌شمار در ایران و جهان خواند. پس از کشته شدن مهسا، موج عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی در ایران بالا گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلودیا تنی در ادامه افزود: «شجاعت زنان ایرانی که حجاب از سر بر‌می‌داشتند و گیسوانشان را می‌بریدند در سراسر جهان طنین‌انداز شد. اما رژیم اهریمنی با خشونتی خونین به آن پاسخ داد».

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا افزود که «تعهد اصلی ما اعلام همبستگی و حمایت از کسانی است که بدون هیچ هراسی برای آزادی، عدالت و آزادی بیان مبارزه می‌کنند».

کلودیا تنی در ادامه با اشاره به میراث مهسا امینی گفت: «میراث او به ما یادآوری می‌‌کند که نمی‌توانیم در برابر چنین شر بزرگی سکوت کنیم.»

او در پایان از مخاطبان خود خواست تا به دفاع از حقوق بشر و کرامت تمام انسان‌ها در ایران و جهان ادامه دهند.

ریچارد برانسون، سرمایه‌گذار بریتانیایی و بنیانگذار گروه شرکت‌های ویرجین، نیز که در تیرماه گذشته در جزیره نکر میزبان شاهزاده رضا پهلوی بود، روز شنبه در سالگرد کشته شدن مهسا امینی نوشت: «با گذشت یک سال از مرگ مهسا امینی، جهان نباید مبارزه ایرانیان برای آزادی را فراموش کند.»

بیشتر از جهان