ایران نتوانست از قتل سلیمانی برای انتخاب نخست‌وزیر عراق بهره‌برداری کند

ژنرال اسدی، دیگر محبوبیتی در میان مردم عراق ندارد

گوشه ای از مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس در شهر نجف. عکس از: آسوشیتد پرس (اندیپندنت عربی)

از هنگام کناره گیری عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق در اواخر ماه نوامبر گذشته، رهبران احزاب سیاسی وفادار به ایران پیوسته تلاش دارند از هر فرصت و گزینه ای استفاده کنند تا نخست وزیر جدید عراق از میان شخصیت های سیاسی طرفدار ایران انتخاب شود.

وضعیت فراهم شده پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس یکی از عمده ترین فرصت های بود که ائتلاف "البناء" در مجلس شورای عراق که متشکل از احزاب و گروه های سیاسی طرفدار ایران است، سعی داشت از آن به نفع خود بهره برداری کند. در حالی که همگان سرگرم پیگیری عواقب این حادثه بزرگ بودند، ائتلاف "البناء" قصد داشت ژنرال عبد الغنی الاسدی، فرمانده پیشین سازمان مبارزه با تروریسم را به عنوان جانشین عادل عبد المهدی برگزیند.

هرچند رهبران و فرماندهان سازمان مبارزه با تروریسم متهم به نزدیکی با ایالات متحده هستند، اما اطلاعاتی در این زمینه به دست رسیده است که نشان می دهد ژنرال اسدی کلیه ای شرایط تحمیل شده از سوی رهبران سیاسی وابسته به ایران را پذیرفته است. البته رهبران سازمان مبارزه با تروریسم که در طول جنگ با سازمان داعش از سال 2014 تا 2017 توانستند به موفقیت های چشمگیری در راستای مبارزه با گروه های تروریستی دست یابند، در میان مردم و گروه های سیاسی عراق محبوبیت خاصی پیدا کردند و اعتماد مردم به آن ها افزایش یافته است. با توجه به همین ویژگی، ائتلاف "البناء" قصد دارد ژنرال اسدی را که احتمال پیروزی وی در پارلمان عراق بسیار است به عنوان نامزد مورد حمایت خود برای تصدی سمت نخست وزیری عراق پیشنهاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع آگاه به اندیپندنت عربی، ائتلاف "البناء" مسئله ای نامزدی ژنرال اسدی را با مقتدا صدر، رهبر جریان "صدر" نیز  در میان گذشته و موافقت او را برای نامزدی ژنرال اسدی به دست آورده است، همچنان برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز آگاهی یافته است که تمام احزاب بزرگ شیعه مذهب عراق در پیوند به نامزدی ژنرال اسدی به موافقت رسیده و به تداوم حمایت از وی تعهد کرده اند.

از سوی دیگر و در حالی که ائتلاف "البناء" در صدد مطرح کردن نامزد پیشنهادی خود به رئیس جمهور بود، تظاهر کنندگان وفادار به جریان "صدر" در میدان آزادی بغداد و در نزدیکی منطقه سبز دست به هیاهو زده و خواستار نامزدی دو تن از شخصیت های سیاسی برای تصدی سمت نخست وزیری شدند. جالب این بود که فرد اولی که از جانب معترضان برای تصدی سمت نخست وزیری پیشنهاد شده بود، ژنرال عبد الغنی اسدی بود. فعالان عراقی که در تظاهرات حضور داشتند تأکید کردند که هدف از پیشنهاد معترضان وابسته به جریان "صدر" حیله گری و سوء استفاده از تظاهرات به نفع گروه های شیعه مذهب وفادار به ایران بود تا بدین شیوه ژنرال اسدی را به نخست وزیری برسانند. همین بود که معترضان عراقی در اعتراض به این اقدام، دست به راهپیمایی زده و عکس های ژنرال اسدی را در بغداد و ناصریه به آتش کشیدند تا مخالفت خود را با نامزدی وی ابراز کنند. البته همین امر باعث بروز تنش میان توده های معترض و طرفداران جریان "صدر" در میدان آزادی شد و رسانه های محلی با آن که مشغول پوشش دادن جریان قتل قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس بودند در صدد بازتاب دادن درگیری ها در میدان آزادی شدند.

البته مقتدا صدر که همواره سعی داشت خود را  به عنوان یک چهره انقلابی و حامی اعتراضات مردمی معرفی کند، از این درگیری به شدت آسیب پذیر شد، سپس شماری از شخصیت های جریان "صدر" به منظور رد اتهامات وارده، اعلام کردند که جریان "صدر" تا کنون از هیچ نامزد مشخصی حمایت نکرده است. غایب العامری، نماینده ائتلاف "سائرون" در مجلس عراق گفت: تنها نامزد مورد حمایت و تأیید ما کسی است که از سوی ملت عراق برای تصدی سمت نخست وزیری پیشنهاد شود.

اندکی پس از پایان درگیری ها میان معترضان و افراد وابسته به جریان "صدر" تصویر بزرگی از ژنرال عبد الغنی اسدی بر روی یک ساختمان بلند در میدان آزادی نصب شد، در زیر عکس نوشته شده بود: "نامزد ائتلاف البناء" اما در زیر عکس این جمله به نظر می خورد که تظاهر کنندگان، نامزدی هیچ فرد دیگری نخواهند پذیرفت.

تحول دیگری که نشان از تلاش های رهبران احزاب سیاسی وابسته به ایران برای حمایت از نامزدی ژنرال اسدی داشت، حضور همه ای چهره های سیاسی، نظامی، مذهبی و قبیله ای در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس بود و شبه نظامیان وفادار به ایران سعی داشتند این مراسم را بزرگ نمایی کنند و همین بود که تمام شخصیت های برجسته را برای اشتراک در مراسم تشییع جنازه دعوت کرده بودند. حضور ژنرال عبد الغنی اسدی در میان عزاداران به صراحت نشان می داد که گروهای شیعه مذهب عراق برای نامزدی ژنرال اسدی به توافق رسیده اند، بنابر این، از آن جا که معترضان عراقی عمق این بازی سیاسی را می دانند، مسلما با نامزدی ژنرال اسدی مخالفت خواهند کرد.

پس از پایان مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس، فعالان سیاسی، تصاویر ژنرال اسدی را که در میان سیاستمداران برجسته شیعه مذهب وابسته به ایران همچون هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح که بخش عمده ای از ائتلاف "البناء" را تشکیل می دهد، قرار داشت، در رسانه های اجتماعی منتشر کردند. انتشار همین تصاویر، دلیل کافی برای مخالفت مردم با نامزدی ژنرال اسدی است، زیرا در مراسم تشییع جنازه سلیمانی و ابو مهدی مهندس، جز رهبران سیاسی وابسته به ایران، دیگر هیچ شخصیت مطرح و برجسته ای عراقی حضور نداشت.

ناظران سیاسی می گویند که ائتلاف "البناء" تلاش های خود را برای جلب حمایت از نامزدی ژنرال اسدی ادامه خواهد داد و همین اکنون رهبران ائتلاف "البناء" در حال رایزنی و مذاکره با احزاب سیاسی سنی مذهب و کردها هستند و سعی دارند آن ها را به حمایت از نامزدی ژنرال اسدی متقاعد کنند، اما تا هنوز معلوم نیست که جریان "صدر" پس از حوادث اخیر میدان آزادی، چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

البته شکی نیست که محبوبیت ژنرال اسدی در میان شهروندان عراقی به شدت کاهش یافته است و همین که نام او با ائتلاف گروه های شیعه مذهب وفادار به ایران پیوند خورده است، دلیل کافی برای مخالفت معترضان با نامزدی او خواهد بود، زیرا تظاهر کنندگان می دانند که احزاب سیاسی وفادار به ایران افزون بر این که عراق را به فساد و تباهی کشانده اند، در سرکوبی و قتل معترضان نیز نقش اساسی داشته اند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه