شاهزاده رضا پهلوی خطاب به دولت بایدن: ایرانی‌ها فراموش نمی‌کنند چه کسانی در کنار قاتلینشان ایستادند

«رژیم جمهوری اسلامی رفتنی‌ است چرا که در مقابل آن، شما ملت بزرگ ایران ایستاده‌اید»

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس نسبت به توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران برای تبادل زندانیان و آزادسازی اموال مسدودشده واکنش نشان داد.

شاهزاده رضا پهلوی روز چهارشنبه سیزدهم سپتامبر (۲۲ شهریور) با انتشار پستی نوشت: «گزارش‌ها حکایت از نهایی‌شدن و اجرای معامله‌ای میان جمهوری اسلامی و دولت آمریکا در روزهای پیش رو دارد. این معامله تحت عنوان «مبادله زندانیان» انجام می‌گیرد اما در حقیقت، باج‌دهی دست‌کم شش میلیارد دلاری دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای آزاد کردن پنج گروگان دوتابعیتی است.»

او در ادامه تاکید کرد: «من چنانکه پیش از این نیز گفته‌ام با ارسال پول به جمهوری اسلامی به ویژه در حالی که این رژیم بنا بر ماهیت خود، مشغول سرکوب در داخل و ترور در خارج است، شدیدا مخالفم.»

شاهزاده رضا پهلوی به سالگرد مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری ایرانی‌ها علیه حکومت نیز اشاره کرد و افزود: «هدف چنین معامله‌ای درست در آستانه روز مهسا، زمانی که ایرانیان در داخل و خارج  در تدارک برگزاری تظاهرات اعتراضی‌اند، ناامید کردن آزادیخواهان ایران، دادن اعتماد به نفس به رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی و هدیه‌ای به این رژیم و ابراهیم رئیسی جنایتکار، پیش از سفر به نیویورک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه پیام خود خطاب به دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده نوشت: «به دولت کنونی آمریکا هشدار می‌دهم که مردم ایران فراموش نخواهند کرد چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلین‌شان ایستادند.»

شاهزاده پهلوی همچنین بار دیگر بر پیروزی مردم ایران در برابر رژیم جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: «پیامم به ملت مبارز ایران همان است که همیشه گفته‌ام: هیچ دولت خارجی هرگز نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست شما تعیین کند. ما اگرچه از کمک دیگران در مسیر پیروزی بر این رژیم اهریمنی استقبال می‌کنیم اما روی پای خود ایستاده‌ایم و بر توان و همبستگی ملی خود حساب کرده‌ایم. شعله امید را در قلب خود فروزان‌تر کنید. رژیم جمهوری اسلامی رفتنی ا‌ست چرا که در مقابل آن، شما ملت بزرگ ایران ایستاده‌اید.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران شامل ابراهیم رئیسی هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور خواهند داشت و دولت بایدن با در نظر گرفتن معافیت از تحریم‌ها، زمینه انتقال شش میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی و مبادله زندانیان را فراهم کرده است.

در همین حال، رایزنی برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران هم ادامه دارد و دولت بایدن اخیرا مجوز آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را نیز صادر کرده است.

توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی مورد انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته است. روز سه‌شنبه ساعاتی پس از اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس از نهایی شدن توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی در پی معافیت بانک‌ها از تحریم‌ها به‌منظور انتقال میلیاردها دلار پول مسدود شده ایران خبر داد، نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات از دولت بایدن انتقاد کردند.

این توافق در حالی انجام شده است که شنبه هفته آینده نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی است و سازمان عفو بین‌الملل خواستار همبستگی بین‌المللی در راستای مقابله با عاملان جنایت و‌ سرکوب مردم ایران شده است.