رئیس سازمان انرژی هسته‌ای: تا توقف کامل تحریم‌ها روند فعلی را ادامه می‌دهیم

رافائل گروسی در نشست شورای حکام گفت که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند

اسلامی می‌گوید همکاری با آژانس ادامه داردــ اقتصادنیوز

یک روز پس از آنکه ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی بار دیگر از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کردند، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای، گفت که تهران تا رفع کامل تحریم‌ها روند فعلی را ادامه می‌دهد و این در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مشهود است.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در حاشیه نشست هیئت دولت، به بیانیه اخیر کشورهای اروپایی واکنش نشان داد و گفت که طرف مقابل طبق برجام به توافقش عمل نکرده و به همین دلیل واضح، جمهوری اسلامی هم به تعهداتش پایبند نبوده است.

اسلامی گفت: «نمی‌شود که کشورهای اروپایی از ما انتظار داشته باشند ما به‌طور کامل برجام را اجرا کنیم اما آن‌ها هیچ‌یک از تعهداتشان را انجام ندهند.»

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ادعا کرد اقدام‌های جمهوری اسلامی در راستای قانون اقدام راهبردی است.

او همچنین گفت که موارد پادمانی مورداختلاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از این چهار مورد بود، اکنون به دو مورد کاهش پیدا کرده است.

اسلامی از تداوم گفت‌وگوها با آژانس خبر داد و مدعی شد که تاکنون «روشنگری‌های لازم انجام و مدارک زیادی به این سازمان بین‌المللی ارائه شده است».

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در ادامه ادعا کرد که شکل‌گیری پرونده هسته‌‌ای در «دشمنی، پرونده‌سازی و اتهام» ریشه دارد و جمهوری اسلامی ۲۲ سال است که به این موارد «صبورانه، شفاف و با تعامل» پاسخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اسلامی احتمال سفر دوباره رافائل گروسی به تهران را رد نکرد و درباره روند آتی نشست شورای حکام گفت: «روند فعلی نشان نمی‌دهد که فضا به سمت صدور قطعنامه یا حرکت‌هایی برود که ایران بخواهد واکنش قاطع نشان دهد.» 

او در عین حال مدعی شد که ممکن است برخی گروه‌ها «حرکت‌ سیاسی» شکل دهند که شرایط را تغییر دهد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه ۲۰ شهریور با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو در وین، پایتخت اتریش شروع شد و تا روز جمعه ۲۴ شهریور نیز ادامه دارد. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم یکی از سرفصل‌های مورد بحث است در این نشست است.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای یادآور شدند که جمهوری اسلامی به تعهدات ماه مارسش با آژانس پایبند نبوده است. آن‌ها همچنین از تهران خواستند با نصب دوربین‌های نظارتی آژانس موافقت کند.

لورا هولگیت، نماینده ایالات‌ متحده آمریکا در شورای حکام آژانس، نیز اقدام جمهوری اسلامی در تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مغایر دانست و خواستار توقف آن شد.

او همچنین گفت که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا در ایران نمی‌تواند هدف صلح‌آمیز معتبری داشته باشد.

هم‌زمان، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز خواهان همکاری‌های جامع بین‌المللی برای خلع سلاح‌ اتمی در جهان شد و گفت غنی‌سازی اورانیوم در ایران که می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بینجامد، باید متوقف شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در سخنرانی آغازین نشست اخیر شورای حکام گفته بود که آژانس نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تضمین کند.

به گفته گروسی، تهران به توافق چهارم ماه مارس با آژانس به‌طور کامل عمل نکرده و در اجرای فعالیت‌های تعیین‌شده در توافقی که چهارم ماه مارس در تهران امضا شد، هیچ پیشرفت دیگری حاصل نشده است.

رافائل گروسی اسفند ۱۴۰۱ در چهارمین سفرش به تهران، درباره فعالیت‌های هسته‌ای با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد. این سفر به امضای توافق چهارم مارس منتهی شد که بر مبنای آن، جمهوری اسلامی موظف بود دسترسی بازرسان آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی را فراهم کند. با این حال، گزارش اخیر گروسی آشکار می‌کند که تاکنون پیشرفت جدیدی به دست نیامده است.