محمد اسلامی شروط ایران برای توافق هسته‌ای را دوباره تکرار کرد

به گفته اسلامی، پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته در ایران باید متوقف شود

تکرار شروط حکومت ایران، در حالی مطرح می‌شود که چشم‌انداز توافق‌ هسته‌ای تیره‌تر از هر زمان دیگری است - JOE KLAMAR / AFP

در حالی که مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران به‌طور کامل در بن‌بست قرار دارد و هیچ چشم‌انداز روشنی، دست‌کم در کوتاه‌مدت، برای آن وجود ندارد، رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران بار دیگر بر روی مواضع پیشین جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به تحقیقات خود درباره برنامه اتمی ایران پایان دهد و تحریم‌های مرتبط هم باید لغو شوند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه (اول نوامبر) به‌نقل از محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، نوشتند: «پرونده طرح اتهام‌ها و ادعاها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری ایران باید بسته شود.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه گذشته، در آخرین موضع‌گیری خود در باره برنامه‌ اتمی جمهوری اسلامی و موانع ایجاد شده در کار بازرسان آژانس، گفت مواضع حکومت ایران به یک مشکل مهم و قابل ملاحظه تبدیل شده است. به‌گفته گروسی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تسلیم فشارها نخواهد شد و کماکان خواهان شفافیت و پاسخ‌‌گویی مقام‌های جمهوری اسلامی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشتر هم تاکید کرده بود مسائل باقی‌مانده در پرونده اتمی ایران تا دریافت پاسخ‌‌های تهران همچنان باقی می‌ماند و از بین نخواهد رفت.

حکومت ایران می‌خواهد تحقیقات آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته در ایران متوقف شود. این اصرار حکومت ایران، در ماه‌های گذشته، تا آن جا پیش رفت که به یکی از پیش‌شرط‌های حکومت ایران، برای احیای برجام و دستیابی توافق هسته‌ای تبدیل شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌طور مشخص خواهان پاسخ‌گویی شفاف حکومت ایران درباره چرایی کشف رد ذرات اورانیوم غنی‌نشده در سه مرکز اعلام‌نشده هسته‌ای در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش، با شبکه لبنانی المیادین، گفت: توافق هسته‌ای باید به‌گونه‌ای تنظیم و امضا شود که تمامی طرف‌ها به‌ آن پایبند باشند.

به‌نظر می‌رسد این گفته رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، ناظر به خواست دیگر جمهوری اسلامی مبنی بر تعهدات و تضمین‌های حقوقی دولت آمریکا است.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند دولت کنونی آمریکا باید تعهد دهد که دولت‌های بعدی در ایالات متحده، از توافق هسته‌ای با ایران خارج نمی‌شوند، یا اگر خارج شوند باید مجموعه‌ای از خسارت‌های مشخص را به ایران پرداخت کنند. امری که به‌لحاط حقوقی برای دولت آمریکا امکان‌پذیر نیست.

تکرار شروط حکومت ایران، برای دستیابی به توافق هسته‌ای با کشورهای غربی، در حالی مطرح می‌شود که به‌دنبال شروع خیزش عمومی ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی و تداوم همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، چشم‌انداز توافق‌ هسته‌ای با حکومت ایران، تیره‌تر از هر زمان دیگری به‌نظر می‌رسد.

مقام‌های مختلف آمریکا، از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، به‌صراحت گفته‌اند دستیابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران، در حال حاضر اولویت یا تمرکز دولت بایدن نیست و دولت بایدن هم‌اکنون روی اعتراض‌های ایران متمرکز است.