مدیر یک صرافی رمزارز در ترکیه به ۱۱ هزار و ۱۹۶ سال زندان محکوم شد

دادستان‌های ترکیه خواستار بیش از ۴۰ هزار سال زندان برای رئيس ۲۹ ساله شرکت تودکس شده بودند

ترک‌ها به‌عنوان یک راهکار دفاعی در برابر سقوط شدید ارزش لیر به ارزهای دیجیتال رو آوردند ـ AFP

فاروق فاتح اوزر، بنیانگذار رمزارزهای دیجیتالی در ترکیه و مدیر شرکت «تودکس» که به آلبانی گریخته بود، به ۱۱ هزار و ۱۹۶ سال زندان محکوم شد. دو نفر از بستگان او نیز هر کدام به گذراندن همین میزان زندان از طرف دادگاه محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های ترکیه خواستار محکومیت رئیس ۲۹ ساله شرکت تودکس به ۴۰ هزار و ۵۶۲ سال زندان برای اتهام‌هایی از جمله پولشویی، کلاهبرداری و ایجاد یک سازمان جنایی شده بودند.

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این سه متهم اواخر روز پنجشنبه پس از یک محاکمه کوتاه به اتمام رسید و قضات حکم فاروق فاتح اوزر و دو نفر از بستگانش به نام‌های سراپ و گوون را روز جمعه صادر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه به صدور احکام سنگین زندان برای برخی از جرایم معروف است. احکام سنگین زندان پس از لغو مجازات اعدام در سال ۲۰۰۴ بیش از گذشته رایج شد؛ یعنی وقتی که ترکیه در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا مجازات اعدام را لغو کرد.

در ابتدا گزارش شد که فاروق فاتح اوزر در آوریل ۲۰۲۱ با دو میلیارد دلار دارایی از ترکیه گریخته است، اگرچه این رقم از آن زمان تاکنون مورد مناقشه قرار گرفته است. پس از آن، دادستان‌ها گفتند که اوزر هنگام فرار از ترکیه، ۲۵۰ میلیون لیر از دارایی‌های کاربران (به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار در آن زمان) را به سه حساب محرمانه منتقل کرده بود. اکنون در کیفرخواست این متهمان آمده است که اوزر و بستگانش در مجموع ۳۵۶ میلیون لیر خسارت به مشتریان وارد کرده‌اند.

این پرونده به‌دلیل مصادف شدن با رونق ارزهای دیجیتال در ترکیه بسیار جنجالی شد. در آن زمان مقام‌های ترکیه به عنوان یک راهکار دفاعی در برابر سقوط شدید ارزش لیر که بیش از دو سال پیش آغاز شد، به ارزهای دیجیتال مختلف رو آوردند. با این حال، اکنون تا حد زیادی استقبال از ارزهای دیجیتال در این کشور به‌دلیل مقررات سنگین دولتی فروکش کرده است.

مدیر شرکت تودکس در ترکیه پس از دیدار با چهره‌های ملی‌گرای افراطی حامی دولت، به شهرت بیشتری دست یافت. با این حال، این شهرت در ادامه کار او را به دادگاه کشاند و نتوانست مانع صدور حکم سنگین زندان علیه این متهم شود.

فاروق فاتح اوزر در سال ۲۰۱۷، صرافی رمزارز تودوکس را بنیان گذاشت و پس از انحلال این صرافی، به آلبانی فرار کرد. او سال گذشته با حکم بازداشت بین‌المللی از طرف اینترپل بازداشت و به ترکیه بازگردانده شد.

این متهم جوان در آخرین جلسه دادگاه نیز از اعمالش ابراز پشیمانی نکرد و گفت: «اینکه در سن کم موسسه‌ای به این بزرگی را تاسیس کردم نشان می‌دهد که می‌توانم از اداره هر موسسه‌ای بربیایم. آنقدر باهوشم که اگر می‌خواستم یک سازمان تبهکارانه داشته باشم حرفه‌ای عمل کنم.»

بیشتر از جهان