بیت‌کوین بر سر دوراهی:‌ صعود یا سقوط؟‌

در مورد آینده بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ دو نظریه متضاد مطرح شده‌‌ است

برخی می‌گویند بیت‌کوین تا پایان ۲۰۲۱ به بالاترین بها می‌رسد و برخی دیگر می‌گویند در آستانه فروپاشی است‌ـ Ozan KOSE/AFP

ارزش بیت‌کوین دوباره رو به صعود است و بهای آن در سه هفته گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است تا آب سردی بر واهمه‌های موجود در بازار درباره «زمستان رمزارزها» بپاشد.

اما افزایش قیمت قابل‌توجه این ارزرمز به بالای ۴۶ هزار دلار باعث شده است تحلیلگران درباره آینده بیت‌کوین اختلاف‌نظر داشته باشند. دو نظریه متضاد وجود دارند: برخی می‌گویند بیت‌کوین تا پایان ۲۰۲۱ به بالاترین بها در تاریخ خود می‌رسد و برخی دیگر می‌گویند در آستانه فروپاشی است.

هر دو نظریه بر بنیان الگوهایی از چرخه‌های قبلی بازارند، به‌خصوص افزایش بهای رکوردشکن و سپس، کاهش شدید در فصل‌های ۲۰۱۳/۱۴ و ۲۰۱۷/۱۸.

در پیش‌بینی اول که خوش‌بینانه‌تر است، ادعا می‌شود که بیت‌کوین تازه به دومین بخش از روند صعودی دو ساله وارد شده است که باعث می‌شود ارزش آن «تا کره ماه» برسد و از اوج ۶۴ هزار دلاری که در میانه آوریل به آن رسیده بود هم فراتر رود.  

بر اساس نظریه دوم، افزایش ارزش کنونی بر مبنای الگوی افزایش بهای گول‌زننده‌ای است که به «بازگشت گربه مرده» معروف است. این گروه می‌گویند بیت‌کوین از قعر ۲۹ هزار دلاری‌اش در اواخر ماه ژوییه هم پایین‌تر خواهد رفت.

دو تن از شاخص‌ترین طرفداران این دو نظریه‌ متضاد دو تحلیلگر با نام‌های مستعار «پلن بی» و «کریپتوویل» هستند که در توییتر روی‌هم‌رفته نزدیک به یک میلیون دنبال‌کننده دارند. هر دو در مدت افزایش اخیر بهای بیت‌کوین نظراتشان را مرتب منتشر و به شواهد موجود برای پشتیبانی از افکارشان اشاره کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر پلن بی، تحلیلگر مقیم هلند،‌ بیت‌کوین پیرو الگوی بهایی است که او در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و با تحسین گسترده مواجه شد. الگوی «انباشت تا جریان» (اس۲اف) بر بنیان کمیابی لاینفک بیت‌کوین است (تعداد کل بیت‌کوین‌های جهان هرگز از ۲۱ میلیون فراتر نمی‌رود) و تاکنون به‌طرز خیره‌کننده‌ای دقیق از کار در آمده است. 

مزایای استخراج بیت‌کوین هر چهار سال یک‌ بار بیت‌کوین از طریق روندی که درون شبکه‌اش تعبیه شده و به «نصف شدن» معروف است، کاهش می‌یابد. بر همین مبنا، الگوی «انباشت به جریان» پیش‌بینی می‌کند که چرخه‌های صعود و سقوط این ارزمرز مدام طولانی‌تر شوند. 

برآوردهای گوناگون بر اساس این پیش‌بینی اوج چرخه کنونی را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار می‌دانند.

اما در مقابل، کریپتو‌ویل با این نظریه موافق است که این شاید آخرین فرصت برای سرمایه‌گذاران این رمزارز باشد که سود کسب کنند، چرا که به‌زودی سقوط پایدار بهای آن تا قعر ۷۰۰۰ دلار را شاهد خواهیم بود.

او روز سه‌شنبه پس از آنکه بیت‌کوین به بالاترین بهای خود در سه ماه گذشته رسید، در توییتر نوشت: «پس از ده‌ها توییت و مقاله هشداردهنده درباره بازگشت گربه مرده در حدود ۳۰ هزار دلار، بالاخره می‌بینیم که به آن رسیده‌ایم.»

چنین سقوطی حتی برای بیت‌کوین هم غیرعادی به نظر می‌رسد. در الگوهای قبلی پیش‌بینی شده بود که میزان پایین چرخه کنونی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار باشد. بهای این رمزارز هرگز از رکورد تاریخی بالایی که در دور قبلی دیده بودیم، پایین‌تر نیامده است. این بدین معنی است که هر کس بیت‌کوین خریده و در هر دوره‌ای از تاریخ بیت‌کوین، آن را چهار سال نگه داشته، در نهایت به سود رسیده است. 

تلاطم شدید بیت‌کوین در چند عامل ریشه دارد که باعث می‌شود پیش‌بینی بهای آن در آینده تقریبا ناممکن باشد. این رمزارز آن‌قدر شکننده است که ظاهرا یک توییت از ایلان ماسک می‌تواند سبب سقوط یا صعود فوری آن شود. مسیرهای طولانی‌تر را مقررات جدید و قوانین کشورها از آمریکا گرفته تا چین تعیین می‌کنند؛ مثلا لایحه زیرساخت‌های تریلیون دلاری که روز سه‌شنبه در مجلس سنای آمریکا تصویب شد، احتمال دارد به‌علت مقررات جدید مربوط به گزارش مالیاتی رمزارزها به این صنعت و در نتیجه بهای آن آسیب برساند اما تحلیلگران این را هم می‌گویند که اشاره مکرر چهره‌های شناخته‌شده مجلس سنا همچون تد کروز به بیت‌کوین باعث شده است آگاهی از آن افزایش یابد و این در نهایت می‌تواند به افزایش خرید و در نتیجه، افزایش بهای آن منجر شود.

پائولو آردوینو، مسئول ارشد فناوری در صرافی رمزارز «بیتفاینکس» به ایندیپندنت گفت: «به نظر می‌رسد آگاهی عموم از رمزارزها در حال رسیدن به سطحی وسیع است و بیت‌کوین پیش‌قراول است.»

او در ادامه افزود: «فشار چشمگیر خرید سرمایه‌گذاران موسساتی را شاهدیم که حالا می‌دانند شاه رمزارزها آن‌قدر مهم شده است که نمی‌شود به آن بی‌توجهی کرد. در عین حال، در این صنعت جبهه‌ای متحد را می‌بینیم:‌ ما کنار یکدیگر ایستاده‌ایم تا در میانه ادامه بحث‌ها در مجلس سنا، از آنچه ساختش سال‌ها طول کشید حفاظت کنیم.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان