اشرف مروان؛ جاسوسی که خبر جنگ اعراب را به اسرائیلی‌ها داد

مصر از اشرف مروان، که داماد جمال عبدالناصر بود، پس از مرگ به‌عنوان قهرمان یاد کرد

تصویر اشرف مروان، مامور مصری موساد، معروف به «فرشته» همراه با یک مامور دیگر موساد - تاریخ عکس نامشخص است - State Archives

موساد روز پنجشنبه، پیش از پنجاهمین سالگرد جنگ «یوم کیپور»، عکسی از یکی از ماموران خود به همراه ماموری با نام رمز «فرشته» را منتشر کرد. فرشته جاسوسی بود که شب پیش از آغاز جنگ اعراب و اسرائیل، به موساد هشدار دقیقی مبنی بر وقوع جنگ داده بود.

بنا به گزارش تایمز اسرائیل، موساد همچنین متنی از مکالمه بین «زوی ضمیر»، رئیس وقت موساد و عامل نفوذی که بعداً مشخص شد اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر رئیس‌جمهوری سابق مصر است، منتشر کرد.

یک روز قبل از شروع جنگ، مروان به ضمیر هشدار داد که «به احتمال ۹۹ درصد جنگ از فردا آغاز خواهد شد... این جنگ، هم‌زمان در هر دو جبهه مصر و سوریه آغاز خواهد شد.»

مروان به ضمیر گفت که مصری‌ها قصد دارند یک موشک‌انداز عظیم را راه اندازی کنند و تقریباً کل ارتش را از کانال سوئز عبور دهند.

او همچنین اعلام کرد که سوری‌ها «برای تصرف بلندی‌های جولان برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

رهبران سیاسی و نظامی این هشدارها را عمدتاً نادیده گرفتند و این حمله اسرائیل را غافلگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موساد همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد که کتابی به افتخار نقش این سازمان در جنگ یوم کیپور منتشر خواهد شد که در آن توضیح داده شده که چگونه موساد بسیاری از نقشه‌های مصر را برای حمله غافلگیرانه قبل از جنگ فاش کرد.

دیوید بارنیا، رئیس موساد، در سخنرانی روز پنجشنبه، گزارش‌های گسترده را مبنی بر اینکه مروان یک عامل نفوذی دوگانه بوده است، رد کرد.

بارنیا گفت: «این ادعاها قبل از جنگ توسط یک تیم مشترک ارتش اسرائیل و موساد و دوباره بعد از جنگ به شدت بررسی شد.»

یافته‌هایی که به کرات مشاهده شدند نشان می‌دهد، «فرشته» عاملی بسیار مهم و استراتژیک بود.

اشرف مروان، در ۲۷ ژوئن ۲۰۰۷، از بالکن طبقه چهارم یک آپارتمان مجلل در لندن سقوط کرد و جان باخت. اینکه او خودش سقوط کرده یا شخصی به عمد او را هل داده بود هنوز هرگز مشخص نشد.

مقام‌های مصری برای مروان تشییع جنازه بزرگی ترتیب دادند و از او به عنوان قهرمان تجلیل کردند.

در سال ۲۰۱۹، خالد لطفی، مؤسس یک انتشارات مصری، به دلیل انتشار رمانی در مورد مروان به این دلیل که این کتاب اسرار نظامی مصر را فاش می‌کرد، به پنج سال زندان محکوم شد.

در سال ۲۰۱۸، شرکت نتفلیکس فیلم «فرشته» را منتشر کرد که به نقش برجسته اشرف مروان می‌پردازد.

بیشتر از جهان