وزارت خارجه آمریکا خودداری دولت لوکاشنکو از تمدید گذرنامه بلاروس‌های مقیم خارج را محکوم کرد

به گفته وزارت خارجه آمریکا، «هزاران شهروند بلاروس اگر از کشور خارج نشوند ناگزیر باید به زندان بروند»

لوکاشنکو و پوتین-ALEXANDR DEMYANCHUK/SPUTNIK/AFP

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد از‌ دولت الکساندر لوکاشنکو به دلیل تمدید نکردن گذرنامه شهروندان بلاروس مقیم خارج انتقاد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، تاکید کرد که «تصمیم رژیم لوکاشنکو برای توقف ارائه خدمات گذرنامه به هزاران بلاروس مقیم خارج کشور» آسیب فراوانی به این شهروندان می‌زند و «نشان می‌دهد که رهبر بلاروس نمی خواهد به تعهدات خود در قبال شهروندان عمل‌ کند.» 

در بیانیه وزارت خارجه ایالات‌متحده آمده است که ​​تنها هدف دولت الکساندر لوکاشنکو از این فرمان، «دشوارترکردن زندگی هزاران بلاروس ساکن خارج از کشور است.»

به گفته کاخ سفید اقدام دولت بلاروس نمایشی از «ظلم و انتقام رئیس‌جمهوری این کشور علیه هزاران شهروند این کشوراست.» ایالات‌متحده می‌گوید عدم ارائه خدمات شهروندی به شهروندان بلاروس که از کشور خارج شده‌اند، در حالی‌است که آنها به‌دلیل ظلم و سرکوب دولت بلاروس مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت خارجه آمریکا، «هزاران شهروند بلاروس اگر از کشور خارج نشوند ناگزیر باید به زندان بروند».

واشنگتن با هشدار به تنها متحد اروپایی ولادیمیر پوتین در جنگ اوکراین، در این بیانیه خاطرنشان کرد که مقامات مینسک، با عدم ارائه خدمات گذرنامه به شهروندان خارج از کشور، به آنها اجازه نمی‌دهند روی املاک و دارایی‌های خود در وطنشان کنترل داشته‌ باشند. 

در پایان این بیانیه آمده است که ایالات متحده بی‌تردید به مخالفان لوکاشنکو در خارج از کشور کمک‌های مالی و معنوی ارائه می‌کند. اسوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس که نزدیک به سه سال است در ویلنیوس، پایتخت لیتوانیمستقر شده‌ است، در سال‌های اخیر چند بار به واشنگتن سفر کرده است. 

اتحادیه اروپا هم بارها در سه سال اخیر از اسوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان بلاروس حمایت کرده ‌است. 

طبق نتایج رسمی انتخابات سال ۲۰۲۰ که در آن تیخانوفسکایا، رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری ۲۷ سال اخیر بلاروس بود، او موفق شد تنها ۲۰ درصد آرا را از آن خود کند. این درحالی‌ است که رهبر مخالفان و حامیان او می‌گویند که پیروز اصلی این انتخابات‌اند و لوکاشنکو با تقلب همچنان در این کشور قدرت را در دست دارد. پس از اعلام نتایج انتخابات، مخالفان در اعتراض به تقلب انتخاباتی به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو شدند. اعتراضات پس از دو ماه در پی سرکوب‌های گسترده خاموش شد. 

بیشتر از جهان