جوزپ بورل خبر دستگیری دیپلمات سوئدی در ایران را تایید کرد

به گفته جوزپ بورل، یوهان فلودروس در بیش از ۵۰۰ روز گذشته به‌طور غیرقانونی در ایران در بازداشت بوده است

جوزپ بورل و حسین امیرعبداللهیان در تیرماه سال ۱۴۰۱ در تهران- ATTA KENARE / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، تایید کرد که یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کند، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد.

اوهنگام ورود به نشست غیررسمی وزیران توسعه اتحادیه اروپا در شهر کادیز اسپانیا، به خبرنگاران گفت اتحادیه اروپا به‌طور خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کند که این شهروند سوئدی ۳۳ ساله آزاد شود.

سوئد روز دوشنبه، ۱۳ شهریور، گزارش نیویورک تایمز در این مورد را که یک شهروند سوئدی از آوریل سال ۲۰۲۲ در ایران زندانی است، تایید کرد اما از ذکر نام این دیپلمات خود و جزییات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

اکنون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نام دیپلمات زندانی را نیز اعلام و تاکید کرده است که او در ایران برای این اتحادیه کار می‌کرده است.

بورل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «می‌خواهم در مورد یک مورد خاص، در مورد آقای فلودروس، اگر اجازه بدهید، چیزی بگویم. او یک شهروند سوئدی است که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد و در ۵۰۰ روز گذشته به‌طور غیرقانونی در ایران در بازداشت بوده است.»

او افزود: «می‌خواهم تاکید کنم که من شخصاً، و همه اعضای تیمم در همه سطوح و نهادهای اروپایی در هماهنگی نزدیک با مقام‌های سوئدی که مسئولیت اولیه حفاظت کنسولی را بر عهده دارند - و نیز اعضای خانواده این دیپلمات، مقام‌های ایرانی را برای آزادی او تحت فشار قرار داده‌ایم.»

جوزپ بورل گفت: «ما در همه جلسات دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی در هر تمامی سطوح، این موضوع را بی‌وقفه مطرح‌ کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما برای آزادی آقای فلودروس تلاش کرده‌ایم و این کار را در تماس نزدیک با خانواده، احترام به خواست آنها و مطمئناً همراه با دولت سوئد ادامه خواهیم داد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «این در دستور کار ما و در قلب ما است و تا زمانی که فلودروس آزاد نشود، متوقف نخواهیم شد.»

جمهوری اسلامی، در ژوییه سال گذشته و دو هفته پس از آنکه دادگاهی در سوئد، حمید نوری را به جرم دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرد، خبر داد که یک شهروند سوئدی را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است.

کشورهای غربی می‌گویند جمهوری اسلامی با توسل به «دیپلماسی گروگانگیری» و دستگیری شهروندان غربی، در پی امتیاز گرفتن از اروپا و آمریکاست.

جمهوری اسلامی سال گذشته در واکنش به محکومیت حمید نوری، همچنین از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام احمدرضا جلالی، دیگر شهروند سوئدی- ایرانی خبر داد که او نیز از پنجم اردییهشت ۱۳۹۵، به اتهام رابطه با دولت متخاصم و جاسوسی زندانی است.

در ماه مه، اولیویه واندکاستیل، شهروند ۴۲ ساله بلژیکی، پس از ۱۵ ماه بازداشت به اتهام جاسوسی، با اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در بلژیک زندانی بود، مبادله شد.

او به‌دلیل برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در محل تجمع اعضای سازمان مجاهدین خلق در پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

پس از آن جمهوری اسلامی اعلام کرد که با آمریکا به توافقی دست یافته که بر اساس آن، در مقابل آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران مخصوصا در کره جنوبی و نیز آزادی چند شهروند ایرانی که اغلب به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران در آمریکا زندانی هستند، پنج شهروند دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی را آزاد کند.