نیویورک‌تایمز: ایران از ۵۰۰ روز پیش یک کارمند سوئدی اتحادیه اروپا را زندانی کرده است

«پرونده یوهان فلودروس بیش از یک سال از سوی اتحادیه اروپا مخفی مانده و به بخشی از دیپلماسی گروگانگیری ایران تبدیل شده است»

AFP _ EU Careers Sweden

نیویورک تایمز روز دوشنبه چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) با انتشار گزارشی نوشت که یکی از شهروندان سوئد به نام یوهان فلودروس، کارمند دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، بیش از ۵۰۰ روز است که در زندان جمهوری اسلامی است.

به نوشته این رسانه، مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا بیش از یک سال است که بازداشت این شهروند اروپایی را مخفی نگه داشته‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد او نیز مانند سایر گروگان‌های پیشین جمهوری اسلامی به یک ابزار مهم برای امتیازگیری تهران از غرب و ادامه روند «دیپلماسی گروگان‌گیری» تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی در اقدامی فرصت‌طلبانه، ایرانی‌های دوتابعیتی و شهروندان کشورهای خارجی‌ را با اتهام‌های ساختگی بازداشت می‌کند و از این فرصت برای معامله آن‌ها با ایرانی‌های مدنظرش در اروپا یا ایالات متحده و نیز به عنوان اهرمی برای دریافت پول و سایر امتیازها استفاده می‌کند.

ایالات متحده ماه گذشته قراردادی با ایران منعقد کرد که بر مبنای آن، پنج شهروند آمریکایی زندانی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران و همچنین آزادی زندانی‌های ایرانی در آمریکا به خانه‌ بازگردند. با این حال به نوشته نیویورک تایمز، پرونده این شهروند سوئدی که جزئیات آن پیش از این گزارش نشده بود، به دلیل سابقه فعالیت حرفه‌ای او در جایگاه یک مقام رسمی اروپایی مهم است.

یوهان فلودروس ۳۳ ساله در موسسات وابسته به اتحادیه اروپا سمت‌هایی برعهده داشته و در کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا نیز حضور داشته است.

این شهروند سوئد بهار گذشته طی سفری که منابع آگاه به عنوان یک سفر گردشگری شخصی توصیف کردند، به همراه چند تن از دوستان سوئدی‌اش به ایران سفر کرد اما هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت شد.

پس از این اتفاق، جمهوری اسلامی ژوییه ۲۰۲۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئد را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است. به نظر می‌رسد که یوهان فلودروس اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه‌نگار نیویورک تایمز در ادامه گزارشش نوشت که با شش نفر از منابع مطلع درباره پرونده یوهان فلودروس گفت‌وگو کرده است. این افراد که نخواستند نامشان فاش شود، دست داشتن این شهروند سوئدی در اقدام‌هایی با عنوان جاسوسی را تکذیب کردند.

به نوشته این رسانه، وزارت خارجه سوئد نخواست در مورد جزئیات این پرونده اظهارنظر کند و آن را محرمانه دانست. با این حال روابط عمومی این وزارتخانه در ایمیلی نوشت: «یک شهروند سوئدی‌ــ مردی حدودا ۳۰ ساله‌ــ آوریل ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شد. وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران به‌شدت در حال کار روی این پرونده‌اند. ما می‌دانیم که علاقه‌مندی برای پیگیری این موضوع وجود دارد، اما مطابق ارزیابی ما، اگر وزارتخانه به طور علنی درباره اقدام‌هایش صحبت کند، رسیدگی به این پرونده پیچیده‌تر می‌شود.»

یوهان فلودروس از سال ۲۰۱۹ به عنوان دستیار کمیسر مهاجرتی اروپا خدمت کرد و در سال ۲۰۲۱ به سرویس اقدام خارجی اروپاــ سرویس دیپلماتیک و وزارت ترکیب‌شده خارجه و دفاع اتحادیه اروپاــ پیوست.

در شرایطی که منابع آگاه به پرونده این شهروند سوئدی سفر او را شخصی دانستند، در بیانیه جمهوری اسلامی مبنی بر دستگیری یک تبعه سوئدی در سال ۲۰۲۲ اشاره شده که این فرد قبلا به ایران سفر کرده و این بازدیدها را به عنوان شواهدی مبنی بر فعالیت‌های شرورانه ذکر کرده است.

سرویس اقدام خارجی اروپا در پاسخ به درخواست اظهارنظر درباره وضعیت این زندانی گفت که پرونده تبعه سوئدی بازداشت‌شده در ایران را «از نزدیک» دنبال می‌کند، اما اذعان نکرد که فرد موردنظر برای این سرویس کار می‌کرده یا اینکه یوهان فلودروس پیش از این نیز از سوی اتحادیه اروپا به ایران سفر کاری داشته است یا خیر.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی که به مدت شش سال در ایران به اتهام جاسوسی زندانی بود، گفت: «این دستگیری در سال ۲۰۲۲ نشان‌دهنده تشدید اقدام‌های جمهوری اسلامی است. برای من تکان‌دهنده است که دولت سوئد و مقام‌های اروپایی آن را مخفی نگه داشته‌اند.»

یک امدادگر بلژیکی به نام اولیویه واندکاستیل که او هم به اتهام جاسوسی ۴۵۵ روز در تهران زندانی بود، به‌تازگی بدون نام بردن از یوهان فلودروس به او ادای احترام کرد. واندکاستیل پس از آزادی طی مبادله زندانیان در ماه مه، در کنسرتی که ماه ژوئن به افتخارش در بروکسل برگزار شد، به یکی از هم‌سلولی‌های سوئدی‌اش در زندان اوین اشاره کرد و گفت: «ما در زندان مثل برادر بودیم و به هم قول دادیم هر کس زودتر آزاد شد، به خانواده و دوستان آن یکی کمک کند.»

در حال حاضر روابط ایران و سوئد در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. دادگاه سوئد ژوییه ۲۰۲۲ حمید نوری را به دلیل نقش داشتن در اعدام هزاران ایرانی و ارتکاب جنایات جنگی به حبس ابد محکوم کرد. با این اتفاق، جمهوری اسلامی فشار بر سوئد و شهروندان این کشور را تشدید کرد.