تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان به تهدید علیه پاکستان تبدیل شد

دسترسی به این تسلیحات، توانایی‌های جنگی طالبان پاکستان را افزایش داده است

نخست‌وزیر موقت پاکستان، روز دوشنبه، ۱۳ شهریور گفت که تسلیحات آمریکایی رها شده در افغانستان، به دست شبه‌نظامیان-از جمله تحریک طالبان پاکستان که در دوسال گذشته حملات مرگباری را در این کشور انجام داده‌اند-رسیده است.

انوارالحق کارکر، گفت: «این تجهیزات که شامل طیف گسترده‌ای از تسلیحات نظامی از عینک دید در شب تا سلام گرم می‎شود، اکنون به یک چالش جدید برای اسلام‌آباد تبدیل شده است، زیرا دسترسی به این تسلیحات، توانایی‌های جنگی طالبان پاکستان را افزایش داده است.»

تنها چند هفته پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، تحریک طالبان پاکستان فعالیت نظامی خود را در این کشور توسعه داد و حملات مرگباری را علیه نظامیان پاکستان آغاز کرد. در دو سال گذشته، چند ویدیو از جریان برنامه‌های آموزشی و رژه نظامی اعضا تحریک طالبان پاکستان منتشر شد که نشان می‌دهد آنها تسلیحات مجهز به دوربین دید در شب و سلاح‌های آمریکایی مجهز شده‌اند.

همچنین تصاویر منتشر شده از ارتش آزادی‌بخش بلوچستان که در ایالت بلوچستان پاکستان فعال است نیز نشان می‌دهد که اعضا این گروه به تسلیحات آمریکایی رها شده در افغانستان دست یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشتیدپرس، به نقل از دو منبع در دولت پاکستان نوشت که اعضا تحریک طالبان پاکستان به تسلیحات آمریکایی رها شده در افغانستان دست یافته‌اند، اما مشخص نیست که طالبان افغان این تسلیحات را به شورشی‌های پاکستانی فروخته‌اند و یا به دلیل دوستی و روابط دیرینه، به آنان هدیه داده‌اند.

در دوسال گذشته نظامیان هندی دست‌کم دوبار از کشف و ضبط سلاح‌های آمریکایی رها شده در افغانستان، در کشمیر تحت اداره هند و نزد شورشیان اسلام‌گرا خبر دادند. همچنین چند بار مقام‌های پاکستان گفتند که اعضا تحریک طالبان پاکستان، در حمله‌های اخیر به ویژه در ترورهای هدفمند، از سلاح‌های آمریکایی مجهز به دروبین دید در شب استفاده کرده‌اند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و رها شدن تسلیحات پیشرفته و مدرن به ارزش میلیاردها دلار، این کشور را به انبار باروت تبدیل کرد. اکنون گروه‌های شبه‌‎نظامی فعال در  منطقه، می‌توانند نیازهای خود در میدان‌های جنگ را برای سال‌ها از سلاح‌های رهاشده در افغانستان تامین کنند.

نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی، در آخرین روزهای حضور در افغانستان، سعی کردند تجهیزات نظامی از جمله هلیکوپتر، هواپیما و انبارهای اسلحه را تخریب کنند تا مورد استفاده طالبان قرار نگیرند. اما پنتاگون در آوریل ۲۰۲۲ گزارش داد که دست‌کم هفت میلیارد دلار اسلحه و تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی در افغانستان رها شده‌اند که همه به‌دست طالبان افتاده‌اند.

با این حال، مقام‌های طالبان همواره با رد گزارش‌هایی در مورد دسترسی شبه‎نظامیان منطقه به سلاح‌های رها شده در افغانستان ادعا می‎‌کنند که از این سلاح‌ها محافظت می‌کنند. طالبان در دو سال گذشته با انتشار تصاویری مدعی شدند که صدها خودرو نظامی، ۷۰ هلیکوپتر و هواپیمای نظامی و هزاران اسلحه آسیب‌دیه را ترمیم کرده‌اند.

بیشتر از جهان